Onko 25 muka jotenkin maaginen ikä?
Kun olet 22 tai 23 vuotias, vanhemmat ihmiset sanovat sinua lapseksi. Mutta yhtäkkiä, kun täytät 25, niin oletkin aikuinen! Vaikka käytännössä 25 vuotias ei eroa mitenkään 22 tai 23 vuotiaasta.
Kommentit (7)
mutta mä ainakin olen täyttänyt 25 viimeiset 5 vuotta ;)
no kyllä 25 eroaa 22 tai 23 -vuotiaasta. ainakin minä itse ja kaverini. selkeää henkistä kasvua oli just noihin aikoihin.
en nyt tarkoita että just 25 on joku globaali maaginen raja. mut noihin ikiin semmonen aikuistuminen kyllä osuu usein.
25 vuotias on NIIN paljon aikuisempi ja NIIN paljon elämää kokeneempi kuin 22-23 vuotias. Haha, sallikaa mun nauraa! :P
aivot on silloin valmiit ja siitä eteenpäin ne menee vain takapakkia.
Esim älykkyystesteissä yli 24-vuotiaat saa ikähyvitystä.
ajatellen tuo 25-v voikin olla "maaginen raja".
Jos ajatellaan tapausta, joka n. 20-v valmistuu lukiosta/pääsee intistä, sitten menee opiskelemaan ja muuttaa pois kotoa. Ensimmäiset vuoden usein menevät "railakasta" elämää viettäen ja hanttihommissa ansaitaan rahaa elämiseen jne.
Sitten kun ihminen on 25-vuotias, alkaa opinnot olla "loppusuoralla", pääsee parempiin (oman alan) työpaikkoihin, elämänkokemusta on enemmän takana mitä pari vuotta aiemmin (jos ajatellaan esim. yksin asumista, luultavasti rakkauselämässäkin on tapahtunut kriisejä/edistystä, maailmaa on nähty enemmän esim. opiskelijavaihdon/matkojen kautta jne.) ja YLEENSÄ ihminen on "kasvanut". Kasvamista on esim. se, ettei valvo kavereiden kanssa aamuun ja mene samoilla silmillä töihin (mitä moi nuori hanttihommassaan voi tehdä, mutta ei enää "oikeassa" työpaikassa tulisi mieleenkään jne.)
Kyse ei ole ikävuosista, vaan siitä elämäntilanteesta. Onhan siinäkin vähän eroa meneeko "juuri riparilla" ollut lukion ekalle =moni mieltää nuoreksi pojaksi, sitten taas ylpääreissä moni mieltää sen pojan jo nuorukaiseksi, mutta jo selkeästi "mieheksi". Minusta samaa kasvua voi tapahtua aikuisiälläkin, esim. ikävuosien 20 ja 25 välillä, vaikka kyse ei enää ole niin selkeästä jutusta (tyyliin parta ja rinnat alkaa kasvaa) mitä esim. murrosiässä.
Lisäksi havantojeni mukaan, moni juuri tuossa n. 25-v (osin varmasti työelämän vaikutuksestakin) alkaa muuttaa tyyliään aikuisemmaksi. Tarkoittaa sitä, että panostetaan enemmän esim. hiuksiin ja vaatteisiin. Ei enää kuljeta kulahtaneissa vaatteissa ja värjätä itse hiuksia, vaan hankitaan siistimpiä vaatteita ja käydään kampaajalla jne. Osin asiaan vaikuttanee se, ettei moni voi mennä töihin "verkkareissa", sekä se että on enemmän rahaa käytössä vert. opiskelija aikoina.
Ei minua kyllä kukaan lapseksi sanonut täysi-ikäisenä, ei 18-vuotiaanakaan. Omalle äidilleni olin jo 12-vuotiaana "iso ämmä". Kolmekymppisenä sitten alkoi rouvittelu.