Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten olet saanut ylipainoisen leikki-ikäisen painonhallintaan?

Vierailija
27.09.2012 |

Meillä 4v lapsi, jonka mitat 102/19. Lapsi on siis sen verran pulska, että asiaan on hyvä puuttua. Nyt olisin kiinnostunut kuulemaan, mitkä ihan käytännön vinkit ja teot teillä ovat toimineet lapsen painon hallitsemiseksi? Karkkia ja mehua lapsi ei syö laisinkaan, makeita herkkuja (jogurtit, pullat) tai eineksiäkin harvion. Syö isoja määriä varsinkin makaroniruokia ja on vaan todella ruokaorientoinut, siis kyselee jo koska on iltapala jne. Vanhemmat eivät ole ylipainoisia.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

painon hallintaan tietysti... ap

Vierailija
2/15 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöstelemällä ruokamääriä ja annoskokoja, mikäli ne siis ovat todella kohtuuttomia.

Toinen keino on täyttää ruokailun väliajat liikunnalla tai ainakin sellaisella muulla tekemisellä ettei ruoka ole koko ajan mielessä. Mutta siis leikinomaista liikuntaa lisää joka tapauksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on selkeästi leipä, jota tykkää syödä niin paljon kuin vain antaa. Rajoitettiin siis leivän saantia. Jos esim iltapalalla jää nälkä kuoritaan lisäksi porkkanoita tms. Muutenkin tuotu kasviksia enemmän tarjolle joka ruualle. Yllättävän hyvin esimerkin voimalla on lisännyt myös salaatin syöntiä ruuilla. Omakin ruokavalio kohentunut hiukan :) Jonkinverran myös pienennettiin annoskokoja (lisää saa kyllä, mutta harvoin haluaa).

Vierailija
4/15 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kysyisin lapselta että onko hänellä jo nälkä kun kysyy milloin on iltapala. Jos lapsi vastaisi että on antaisin hänelle esim. porkkanan, omenan, tomatin tms. Perusruuassa osan (esim. makaroneista) korvaisin kasviksilla. Vaikka kasvissuikaleita. Peruna on vähemmän kalorinen kuin makaroni jne. Välipalakin voi olla usein vaikka marjoja, hedelmiä tai kasviksi jne.

Viesin myös liikuntapainotteisiin harrastuksiin ja esim. kävisin lapsen kanssa paljon pyörälenkeillä, uimassa jne.

Vierailija
5/15 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vihanneksia. Usein annan ns. alkupalaksi porkkanaa, kukkakaalia, kirsikkatomaatteja ja kurkkua. Täyttää mahansa niillä. Puolet kaikista ruuista on vihannesta.

Kaikki myslit, jugurtit, makaroonilaatikot ja makeat pois. Makaroonilaatikko on aika raskasta.

Paljon myös hedelmiä ja vettä. Vain pari desiä mehua päivässä.

Ja ulkoilemaan yhdessä.

Meillä kasvu hidastui lääkityksen myötä ja yhtäkkiä alkoi paino nousemaan.

Vierailija
6/15 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pituuskasvu pitää huolen tasoituksesta!

Urheilkaa päivitäin.

Minua hirvittää lähinnä se ettei lapsi edes syö herkkuja ja te kyttäätte lapsen "lihavuutta" tuo jos joku on epäterveellistä.

Meillä on ihan vajaa 4- vuotias lapsi joka taas on mahdottoman hoikka. Painaa vajaa 16 kiloa ja pituutta 104 senttiä. Muutaman kilon muutos tuossa iässä on todella iso muutos! Ihan vaan on kokemusta vanhempien poikieni kohdalla.

Yksi poikani painii ja hänen painoa vahditaan painikisojen takia usein, ei todellakaan saa laihduttaa lasta. Lisäätte liikuntaa ja relaatte nyt noitten keksien ja mehujen kanssa! Sen minä ymmärrän ettei vauvaikäistä totuta liialliseen mehun juomiseen mutta kohta teillä on lapsi jolla on syömishäiriö. Mehut ja pullat on ihan ok ravintoa. Kurja mieli tuli. :(

Vierailija
7/15 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen vatsalaukku on erittäin pieni, moni aikuinen silti syöttää aikuisen annoksen lapselle tajuamatta että se on liikaa. Kannattaa oikeasti kiinnittää tähän huomiota, samoin lapsen annokseen kuuluvat kasvikset kts. lautasmalli.

Oma äitini esim syöttää lastani jatkuvasti.. Kun näkee minkäverran minä laitan lapselle ruokaa sanoo aina että ihan liian vähän annat ruokaa.. Just joo..

+ liikuntaa ja ei herkkuja.

Vierailija
8/15 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni lapsi tykkää napostella kasviksia vaikkapa ruoan valmistumista odotellessaan kun ne on valmiiksi pilkottu.

Arkiliikunnan lisääminen: kävellen/pyörällä päiväkotiin ja kauppaan aina kun mahdollista, yhteinen iltalenkki, trampoliini pihaan, muutenkin paljon ulkoilua niin lapsi liikkuu kyllä. Liikuntaharrastus ei ole välttämätön, sillä niissä ei todellakaan välttämättä liikuta sitä 45 min minkä harrastus yleensä kestää (riippuu tietysti harrastuksesta).

Niin ja maidon juonnin rajoitus mikäli sitä menee paljon, rasvattomastakin maidosta kertyy kaloreita aika reippaasti jos sitä juo litratolkulla. 6 dl riittää.

Vierailija
9/15 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei kiitos, tosi hyviä käytännön vinkkejä! Olen tehnyt niin, että syödään "jälkkäriksi" vihanneksi yms. mutta alankin tehdä niin, että aletaan napsia niitä jo heti, niin tyydyttää pahimman nälän.

Lapsen painon kyttäys on sikäli tärkeää, koska on ollut vielä 2-vuotiaana keskikäyrällä ja käyrä on nyt mennyt koko ajan ylöspäin. Ymmärsin, että puhutaan ylipainoisesta lapsesta kun käyrä on yli +1. Ei siis lihava. Koska tässä on nyt kyse vain ja ainoastaan siitä, mitä _vanhemmat_ asialle tekevät, hienovaraisesti tietysti, niin on mun mielestä ihan perusteltua kysellä vinkkejä. Kyse ei ole siitä, ollaanko sadistia eikä anneta pullaa vaan oikeasti toisen tulevaisuudesta, mistä olen itse vastuussa.

Vierailija
10/15 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ajoissa heräät tähän ongelmaan. Älä välitä mäkättäjistä, parempi näin päin kuin laihduttaa oikeasti ylipainoista.

Teillä on kaikki valta käsissänne, joten nyt keinot käyttöön! Paras konsti on nimenomaan se, että pilkot "dippikasviksia" (ilman dippia tietysti, tai jos välillä kevytkermaviiliin tjtn.) ENNEN ruokaa. Mun päinvastoin pitää rajoittaa, että en hoikan pojan "anna" syödä mitään ennen ruokaa, kun tulee niin pienestä täyteen, joten eiköhän tämä toimi toisinkin päin.

Meillä lapsi ulkoilee siis niin paljon kuin vain saa ulkona olla, onko sinun lapsellasi ystäviä ulkona? He pyöräilevät, pelailevat, käyvät lähipuistossa (turvallinen) tutkimusretkellä yms. Koko ajan ovat liikkeessä.

Ellei kavereita ole, vanhempien tulee aktivoitua. Mennään uimaan, otetaan leikkimielisiä "urheilukisoja", pelataan pihapelejä... Lapsen (toki vanhemman kuin 4-vuotiaan) tulee liikkua KAKSI TUNTIA päivässä, se on huomattavasti enemmän kuin mitä itse teen edes...

Teillä on kaikki keinot käytössänne ja mahdollisuus vaikuttaa (kellään muulla oikeastaan ei ole), tsemppiä! :)

Vierailija
11/15 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannustavasta kommentista:) Olemme juuri muuttaneet emmekä vielä tunne kovin paljoa naapureita, mutta täytyy aktivoitua vaikkapa ja vaihtaa numeroita vaikkapa päiväkotiryhmän lapsien kanssa.

Vierailija
12/15 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ongelma on nimittäin ihan päinvastainen: neljävuotias tyttömme on 101cm ja painaa 13,5 kg. hoikka neiti siis.

tyttö tykkää tosi paljon kasviksista ja eläisi pelkästään niillä jos saisi itse valita. lihan kanan ja kalan kanssa on ollut aina vaikeampaa. maitoakaan ei tahdo saada päivässä menemään tarpeeksi, kun rassukalla on heti maha täysi.. syö lintusen annoksia ja liikkuu paljon joten kropassa ei ole todellakaan yhtään ylimääräistä.

itse olettaisin että juurikin tuo liikunta tai liikunnallinen leikkiminen pitkin päivää tuo tulosta samaten kuin säännölliset ja tarkat ruokailuajat. meillä vaikka lapsi onkin hoikka, syödään vain ruoka-aikoina viisi kertaa päivässä. vettä saa väliajalla juoda jos jotain tuntuu tarvivan.

Vierailija
13/15 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on toinen lapsi hoikka ja mennyt aina miinuksella, välillä oikein reilusti. Hankalia molemmat tilanteet.

ap

Vierailija
14/15 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- se liikuntasuositus on VÄHINTÄÄN 2h/pvä

- lisää kaviksia

- mehu pois (sisältää yhtä paljon energiaa kuin limu)

- jugurtti sisältää paljon piilosokeria

- säännöllinen ateriarytmi (välipalaksi riittää hedelmä tai leipäpala), nälkäisenä tulee syötyä liikaa

- janojuomaksi vain vettä

- ei kiellettyjä ruoka-aineita, mutta herkkuja vain kohtuudella

Vierailija
15/15 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas lapset ovat laihoja, vaikka vetävät kaksi lämmintä ateriaa ja kunnon väli- aamu- ja iltapalat joka päivä + päivittäiset herkut päälle. Nämä ovat yksilöllisiä juttuja, eikä yksi neuvo tai konsti päde kaikkiin. Hyviä neuvoja olet ap kuitenkin saanut. Ne joiden mielestä lapsen liialliseen painonnousuun puuttuminen on jotenkin typerää, ovat ääliöitä. Lapsenhan ei tarvitse laihduttaa, lihomisen pysäyttäminen on eri asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi