Gallup allergisille äideille!
Itse kovin allergisena tiedustelisin muiden allergisten äitien (tai isien) kokemuksista allergioiden siirtymisestä lapsille! Myös mieheni on varsin allerginen. Tiedän, että molempien vanhempien ollessa allergisia periytymisprosentti on 75, mutta minua kiinnostaa erityisesti voiko asiaan itse mitenkään vaikuttaa vai ovatko kaikki varotoimenpiteet turhia ja periytyminen sattuman kauppaa. Jos siis viitsisitte ystävällisesti vastailla seuraaviin kysymyksiin, olisin erittäin kiitollinen!! Itsellämme on tällä hetkellä nelikuinen vauva.
1. Lapsen ikä?
2. Ovatko molemmat vanhemmat vai vain toinen allergisia?
3. Onko lasta imetetty ja miten pitkään?
4. Onko lapselle annettu maitohappobakteereita?
5. Oletko itse käyttänyt maitohappobakteereita raskaus-/imetysaikana?
6. Jos lapselle on puhjennut allergia, missä vaiheessa se on tapahtunut ja mitkä ovat olleet oireet?
Kommentit (13)
1. Lapsen ikä?
15 v, 3 v 4 kk sekä 1 v 9 kk
molemmat, äiti pahemmin
esikoinen: 3,5 kk, keskimmäinen 7,5 kk ja kuopus: 3,5 kk
antibioottikuurien yhteyksissä, ei muutoin
kahden viimeisen raskauden loppuaikoina kyllä
6. Jos lapselle on puhjennut allergia, missä vaiheessa se on tapahtunut ja mitkä ovat olleet oireet?
esikoinen: allergia puhkesi jo taaperoikäisenä, kuivaa ihottumaa, punoitusta kasvoilla. On allerginen kissoille, koirille, monille ruoka-aineille, siitepölyille.
Oireita ollut silmien- ja nenän kutina, ihottumat, suolisto-oireita.
Onneksi tuntuu aavistuksen helpottaneen iän myötä, mutta allergiaa on yhäkin, vaikka tyttö on jo 15 v.
keskimmäinen: joitakin lääkeyöiherkkyyksiä, ei muutoin oireita.
kuopus: ei mitään :)
1. 1v8kk
2. Äiti pahasti allerginen (siitepölyt, eläimet)
3. Täysimetys 4,5kk, imetys jatkui 11kk
4. Ei
5. En varsinaisesti, mutta join paljon Gefilus-mehua raskauden aikana
6. Ei toistaiseksi mitään.
1. Lapsen ikä?
1,5-v.
Äidillä heinänuha, isällä lisäksi mm. kissat, hevoset ja lapsena useita ruoka-aineita joista parantunut
1 v 1 kk (0-2 kk lisäksi tuttelia, 4,5 kk iässä kiinteät)
Tänä syksynä mutta luovuimme niistä koska niissä sitrusaromia ja epäilimme aiheuttavan oireita.
Loppuraskauden ajan join Gefilus-mehua.
Allerginen ihottuma poskiin ilmaantui noin 8 kk iässä. Muita selkeitä oireita ei ole ollut.
.......tätä jos vaikka löytyisi vielä muutama vastaaja lisää.....
VAstaanpa minäkin, sillä meille osui sellainen tapaus, että kumpikaan vanhemmista ei ole millekään allerginen, mutta lapsi on..
1) ei kumpikaan vanhemmista
2) imetetty 11 kk, täysimetetty 6.5 kk, äiti imetysdieetillä
3) maitohappobakteereita käytetty 3-kuisesta alkaen
4) join raskaus- ja imetysaikana gefilusmehuja yms. Satunnaisesti Probioottimaitohappokapseleita
5) 3-kuisena todettiin maito- ja kananmuna-allergia. Huomattiin iho-oireista, ja siitä että vauva vain itki ja itki. Myöhemmin havaittu allergioita hedelmille, viljoille...
Eli tämän valossa itse ei voi hirveästi vaikuttaa allergioihin. Oli se joku tutkimus, että äidin runsas c-vitamiinin käyttö vähentäisi lapsen allergiariskiä. Itse olen ihan takuuvarmasti popsinut niin paljon hedelmiä raskaus- ja imetysaikana, että enpä usko siihenkään... Toki sitä on hurjasti miettinyt, teinkö jotakin, joka olisi voinut edesauttaa allergioille, mutta turhaa sellainen pähkäily on..
Aina sanotaan, että ei ennen vaan ollut niin paljon allergioita. Ehkä niitä ei vain todettu? Itkuinen vauva oli vain itkuinen vauva, ja ihottuma oli vain maitorupea.
Meillä lapsia neljä ja vanhemmista vain minä, äiti, olen allergikko (ruoka-aineita, eläinpölyjä ja siitepölyjä).
1. Lapsen ikä?
Lasten iät 11v, 8v, 5v ja 1v5kk
Esikoista ja kakkosta täysimetettiin n.3kk ja osittaisimetettiin 6kk. Kahta nuorempaa täysimetettiin 3 kk ja osittaisimetettiin 10kk.
Ei ole.
Vain kuopuksen aikana. Mutta en silloinkaan siksi, että olisin yrittänyt ennaltaehkäistä lapsen allergioita, vaan lievittämään omiani.
Kolmella vanhimmalla lapsella ei ole mitään oireita. Ja nuorimmallakin vain pari ruoka-ainetta aiheuttaa pyllyn punoitusta, ei mitään muuta. Ainakaan toistaiseksi.
1. Lapsen ikä?
Lapsia kolme. 5½v, 3½v ja 9kk
Isä siitepölylle ja äiti moniallerginen.
Esikoista 5,5/8kk toista 5/7kk ja kuopusta 6/jatkuu edelleen.
Ei.
Kyllä -olen mukana tutkimuksessa, jossa tutkitaan juuri maitohappobakteerin vaikutusta allergian puhkeamiseen.
Kaikilla atooppinen iho. Esikoinen allerginen pähkinöille, mutta muuten ovat terveitä -ainakin toistaiseksi :)
1. Lapsen ikä?
>>3v3kk.
>>Vain äiti on allerginen (pölyt, eläimet jne).
>>Poika sai rintamaitoa 8 kuukautta, tosin tuttipullosta (keskosuuden vuoksi ei oppinut rinnalle).
>>Ei ole muuten kuin kerran viikon verran antibioottikuurin yhteydessä noin vuoden ikäisenä.
>>En ole.
>>Lapsella ei ole ainakaan vielä mitään allergiaoireita. Voi huoletta silitellä kissoja ja koiria toisin kuin äitinsä.
Toivottavasti teilläkin säästytään pahoilta allergioilta!
1. Lapsen ikä?
1v3kk
vain toinen
täysimetystä 6kk, erikoiskorviketta lisäksi 11kk lähtien ja imetän edelleen
On annettu
en
1kk ikäisenä kananmuna, 3kk ikäisenä oireilua maidolle, kiinteiden alotuksen myötä lisää allergialöytöjä. Oireina yövalvomiset, mahakivut, ärtyneisyys, limainen ripuli useaan otteeseen yötä päivää, ihottumat, poskien lehahtelu. Tätä siis jo äidinmaidon välityksellä täysimetyksellä.
1. Lapsen ikä?
tyttö ja poika 1v 4kk
molemmat (siitepölut, eläimet ja joitain ruoka-aineita)
täysimetin reilu 5kk ja imetys jatkui 8kk.
Molemmille lääkekuurien yhteydessä sekä muuten jos on ollut vatsatautia yms.
en
Tyttö on allerginen, ruoka-aineallergiat ilmeni heti kun aloitimme soseiden maistelun eli noin 6kk iässä. Oireena oli ihottuma pääasiassa kasvoilla ja käsissä sekä joskus koko vartalossa. Siitepölyt aiheutti allergiaa noin 9 kk iässä (oli kevät). Oireina oli nuha, silmien kutina, punoitus ja vuotaminen. Sekä hengitysvaikeudet.
Pojassa ei ole vielä mitään allergian merkkejä ollut.
1. Lapsen ikä? 1 v ja 5 kk
2. Ovatko molemmat vanhemmat vai vain toinen allergisia? Vain äiti (siitepöly, eläinepiteeli (kaikki eläimet) ja sitrushedelmät)
3. Onko lasta imetetty ja miten pitkään? 6 kk täysimetyksellä ja osittaisella 1v asti
4. Onko lapselle annettu maitohappobakteereita? satunnaisia kertoja muutaman viikon ikäisenä
satunnaisia kertoja silloin tällöin, muksun ollessa alle 2 kk
Ei tiedossa mitään allergioita toistaiseksi :)
1. Lapsen ikä? 2 v 9 kk
Molemmat. Äiti: siitepöly, isä: siitepöly ja eläimet
Täysimetetty 4 kk, tämän jälkeen 2 kk osaimetystä. Poika vierotti itsensä 6-kuisena.
ei.
en.
ei allergioita.
1. Lapsen ikä? 3v ja 1v
vain äiti allerginen (siitepöly, eläimet)
Esikoinen: täysimetetty 5kk, imetys lopetettu 1v 10kk ikäisenä. Kuopus: täysimetetty 6kk, imetys jatkuu edelleen. Kumpikaan ei ole saanut korvikkeita
Esikoiselle annoimme alussa, mutta n. 3 kk iässä lopetimme koska aiheuttivat kovat vatsakivut (silloin en löytänyt maidottomia). Kuopukselle annettu satunnaisesti pienenä, mutta maidottomatkin aiheuttivat kovat vatsaoireet, joten lopetimme.
Käytin esikoisen odotus- ja imetysaikana (lopetin kyllä jossain vaiheessa lapsen ollessa muutaman kk ikäinen). Kuopuksen kanssa satunnaisesti.
Esikoinen 3kk: itkuisuus, limainen kakka, ihottuma - maitoallergia.
Kuopus 1kk: itkuisuus, limainen kakka, ihottuma - maitoallergia.
Esikoisella todettu pari muutakin allergiaa vanhempana, ei kuitenkaan " pahasti" allerginen. Kuopuksella toistaiseksi vain maito, mutta ollenkaan " kaikkea" ei ole kokeiltu. Ai niin, siitepölyallergiaa löytyy kummaltakin, oireena nenän valuminen.
NN