Olen tiennyt jo monta vuotta, että lähipiirrissäni on narsisti mutta kukaan ei ole uskonut minua
Ja nyt vihdoinkin, tosin helvetin ahdistavalle tavalla, se selviää myös muille lähipiirin ihmisille.
Tuo ihminen on ollut oikea perseennuolija, aina mielistellyt kaikkia ja yrittänyt päteä ja halunnut aina olla oikeassa. Salakavalalla tavalla on tuottanut tuskaa, saanut jopa ihmisiä riitoihin keskenään, mutta ei kukaan ole huomannut mitään, kunnes nyt.
Muutamia vuosia sitten yritin saada ihmiset uskomaan miten hirveä ihmisraunio tuo tyyppi onkaan ja miten pahaa saa aikaiseksi ihmisissä. Kukaan ei uskonut. Itsekin aloin uskomaan ihmisen hyvyyteen, mutta aina hänen seurassaan tunsis ahdistusta ja tuntui, etten pysty hengittämään.
Tuo ihminen on ilmaissut minulle useampaan otteeseen, että olen itsekäs, ja minussa on muutnekin kamalasti vikoja. Minä en ole pystynyt koskana olemaa hänen seurassaan vapautunut enkä ole pystynyt sanomaan, mitä oiekasti ajattelen. Hän lyttää toisten ajatukset maahan jos ne eivät ole yhtenäisiä omiensa kanssa. Joskus hän taas oikein ylistää ihmisiä ja olen aistinut, että haluaa jotekin taas saada ihmisiä puolelleen.
Odotan käännettä, miten tällä kertaa hän voittaa ihmiset puolelleen. On kutienkin tehnyt kiin kamalaa jälkeä ja kauheita asioita, ettei niitä voi ihan heti antaa anteeksi. Mutta narsistin voima on uskomaton.
Nyt vaan pohdin, miten voin kaikista parhaiten auttaa sitä kaikista suurinta uhria. Minun tuskat ovat todella pinetä hänen tuskiinsa verrattuna.
Kiitos, sain purkaa. Tällä hetkellä en voi vielä puhua kenellekään :(
Auttakaa.
Kommentit (20)
Ja uskoisin että voit auttaa sitä pahemmin kärsinyttä ottamalla hänen kanssaa asian puheeksi ja kertomalla että olet huomannut tilanteen. Hänelle on varmasti tärkeää kuulla että vika on ollut tuossa narsistissa jotta voisi alkaa kursia elämäänsä kasaan. Ja toivottavasti pääsette eroon siitä hankalasta ihmisestä...itse en henk.koht usko että siinä muu auttaa
Ja uskoisin että voit auttaa sitä pahemmin kärsinyttä ottamalla hänen kanssaa asian puheeksi ja kertomalla että olet huomannut tilanteen. Hänelle on varmasti tärkeää kuulla että vika on ollut tuossa narsistissa jotta voisi alkaa kursia elämäänsä kasaan. Ja toivottavasti pääsette eroon siitä hankalasta ihmisestä...itse en henk.koht usko että siinä muu auttaa
Kiitos, vaikea vaan jättää ihminen kokonaan pois kuvioista kun on niin monta yhteistä läheistä ihmistä. Ja jollakin oudolla tavalla myös säälin tuota narsistia, toivottavasti tiedostaisi ongelmansa ja hakeutuisi hoitoon.
Tiedän mistä puhut. On todella kauheaa ja ahdistavaa nähdä, kuinka ihmiset kumartavat narsistia ja tämä saa mellastaa miten tahtoo. Sitten vähä vähältä useimmat tajuavat jollain tasolla millainen paska onkaan kyseessä. Jotkut tietenkään eivät ikinä.
On ihmeelistä, miten ihmiset ovat sokeita tuollaisille tyypeille. Niin monet ovat umpisokeita imartelulle, ja toisaalta toisen harrastamalle oman egonsa pönkitykselle. Ilmeisesti on hienoa olla jonkun niin itserakkaan, mukatäydellisen ihmisen luomassa taikapiirissä, tavan talliaisena palvomassa tuota Erikoisen Hienoa Ihmistä. Mutta helppoahan se on, niin kauan kuin narsistista ei koidu suoraan ongelmia itselle. Yleensähän ne ongelmat tosin jo muhivat selän takana puhuttuina paskapuheina. Sitä vain ei moni tajua.
Ja on ihan mahdottoman epäluotettava työkaveri. Välillä ylintä ystävää ja yrittää saada uskoutumaan ja välillä puukottaa selkään.
Ainoa tapa hoitaa tilanne on pysytellä mahdollisimman etäällä tästä ihmisestä.
Onko tuo narsisti kenties sinun anoppisi tai miniäsi? Jos on niin unohda koko juttu ;)
ja narsistin elämään kuuluminen on yhtä helvettiä. Meidän tilanteessa myöskään kukaan ei huomannut narsistin käytöstä, koska tämä narsisti osasi niin hyvin peittää tekemisensä mielistelyllä ja valehtelulla yms. Asiat alkoivat selviämään vasta sitten kun yksi uhreista (lähipiiriin ulkopuolelta tullut)meinasi menettää mielenterveytensä tämän narsistin käytöksen vuoksi, mutta pystyi kertomaan asiasta lopulta yhdelle lähipiiriin kuuluvalle, joka uskoi tätä uhria ja josta tuli tämän uhrin voimavara sekä tukipilari. Tilanne ei ole vieläkään kokonaan selvinnyt, mutta parempaan suuntaan ollaan menossa. Kaikista parhaiten voit auttaa uhria kuuntelemalla häntä ja avoimesta puhumalla tämän narsistin käytöksestä (kaikkia yksityiskohtia ei tietenkään tarvitse kaikille kertoa, jos asiat ovat niin henkilökohtaisia). Voimia sinulle ja lähipiirillesi.
Taidat puhua äidistäni.
Jos näin, niin kyllä hän keksii kuinka kaikki saadaan sinun syyksesi. Hän on hirveän hyvä keksimään mitä ihmeellisimpiä juttuja ja jollain oudolla tavalla saa ne kuulostamaan todelta.
Suosittelen ottamaan etäisyyttä.
ei ollut kysymys anopista tai miniästä, vaan tärkeän ihmisen aviopuolisosta.
Täytyy oikein ihmetellä, miten vahva tuo narsismin voima on ja miten jollain ihmisellä onkaan niin iso tarve saada ihailua ja hyväksyntää osakseen.
ei ollut kysymys anopista tai miniästä, vaan tärkeän ihmisen aviopuolisosta.
Täytyy oikein ihmetellä, miten vahva tuo narsismin voima on ja miten jollain ihmisellä onkaan niin iso tarve saada ihailua ja hyväksyntää osakseen.
ovatko nuoria? Ajattelen jo uhrin mahdollisuuksia uuteen alkuun.
valitettavasti :( ja on jo antamassa tälle narsistille anteeksi... en oikein tiedä mitä tehdä ja miten voisin vaikuttaa. En halua että läheiseni pilaa elämänsä :(
valitettavasti :( ja on jo antamassa tälle narsistille anteeksi... en oikein tiedä mitä tehdä ja miten voisin vaikuttaa. En halua että läheiseni pilaa elämänsä :(
Jos ja kun uhri antaa ihan sanallisesti anteeksi, niin siinä pitäisi olla jonkun sattumalta. Koska pahan paikan tullen narsisti ei ole sopimisesta tietävinään. Vääntää senkin toisinpäin.
Mutta nykymaailmassa on ilmeisesti niin in ja pop olla täynnä itseään ja toisaalta ihailla tällaisia "terveen itserakkaita" ihmisiä, että monet kumartavat narsisteja silkkaa lapsellisuuttaan. On ihan tervettä vähän spekuloida, jos joku vaikuttaa kaikessa täydelliseltä ja luo sellaista mielikuvaa itsestään omilla puheillaan joko suoraan tai peitellysti. Lisäksi haukkuen tai vihjaillen toisista sivulauseissa ja hyötyen jatkuvasti muista ihmisistä.
Tuntemani narsisti pyytää jatkuvasti ihan suoraankin palveluksia toisilta, niiltä maan matosilta, joiden kohtalona onkin toimia hänen kynnysmattonaan. Ja toiset ovat riemusta kiljuen auttamassa, kun kerran voivat. Omaa apuaan ei oikeasti tarjoa, korkeintaan lupaa tyhjiä lupauksia. Niin kylmää toimintaa, että puistattaa.
On kauheaa nähdä tällaisen ihmisen tekevän ihan mitä tahansa, että hänet huomattaisiin ja hänen imagonsa paranisi. Jokainen temppu on niin laskelmoitu, että pahaa tekee.
Täytyy oikein ihmetellä, miten vahva tuo narsismin voima on ja miten jollain ihmisellä onkaan niin iso tarve saada ihailua ja hyväksyntää osakseen.Mutta nykymaailmassa on ilmeisesti niin in ja pop olla täynnä itseään ja toisaalta ihailla tällaisia "terveen itserakkaita" ihmisiä, että monet kumartavat narsisteja silkkaa lapsellisuuttaan. On ihan tervettä vähän spekuloida, jos joku vaikuttaa kaikessa täydelliseltä ja luo sellaista mielikuvaa itsestään omilla puheillaan joko suoraan tai peitellysti. Lisäksi haukkuen tai vihjaillen toisista sivulauseissa ja hyötyen jatkuvasti muista ihmisistä.
Tuntemani narsisti pyytää jatkuvasti ihan suoraankin palveluksia toisilta, niiltä maan matosilta, joiden kohtalona onkin toimia hänen kynnysmattonaan. Ja toiset ovat riemusta kiljuen auttamassa, kun kerran voivat. Omaa apuaan ei oikeasti tarjoa, korkeintaan lupaa tyhjiä lupauksia. Niin kylmää toimintaa, että puistattaa.
On kauheaa nähdä tällaisen ihmisen tekevän ihan mitä tahansa, että hänet huomattaisiin ja hänen imagonsa paranisi. Jokainen temppu on niin laskelmoitu, että pahaa tekee.
Sillä röyhkeydellä ei ole rajaa, kun vauhtiin pääsee. Ensin tietysti lämmitellään uhri mielistelyllä ja jopa almuilla, kehuilla tms. Merkittävin yhdistävä tekijä on itkeskely kun ei ole saanut tahtoaan läpi. Siis outo tapa alkaa niiskuttaa tai sitten kirota kuin lapinmies, huutaa ja mesota. hyi!
Tällä hetkellä se narsisti yrittää käännyttää uhrinsa puolelleen ja uhri on aika heikko :( Tuntuu niin pahalta. Kumpa voisin jotenkin auttaa. Toi narsisti on siis pettänyt uhriansa vuosia avioliitossa. Voiko tuollaisen antaa anteeksi? Kuviossa lapsiakin mukana. Ikävää on se, ettei toi narsisti näytä kantavan edes huonoa omatuntoa :( Varmaan saa asian näyttämään siltä, että uhrissa on jotain syytä
Onko kellään kokemusta tälläsestä tilanteesta?
perheessä, tai jotain muuta kautta. Ja toiset taas on oikeeta uhriainesta. En ymmärrä mitä tää asia sulle kuuluu, ja miksi tehtailet täällä aloituksia, ketä se auttaa?
perheessä, tai jotain muuta kautta. Ja toiset taas on oikeeta uhriainesta. En ymmärrä mitä tää asia sulle kuuluu, ja miksi tehtailet täällä aloituksia, ketä se auttaa?
oikeaa narsistia lähipiirissään. Ja joo uhri usein haluaa olla uhri kun ei muutakaan osaa. Mut sun ongelmasi on melkoinen myötätunnon puute. Narsismin uhri ei itse pääse eteenpäin. Mä olen kasvanut narsistin ja uhrin lapsena, enkä koskaan olisi selvinnyt ilman toisten apua.
Tällä hetkellä se narsisti yrittää käännyttää uhrinsa puolelleen ja uhri on aika heikko :( Tuntuu niin pahalta. Kumpa voisin jotenkin auttaa. Toi narsisti on siis pettänyt uhriansa vuosia avioliitossa. Voiko tuollaisen antaa anteeksi? Kuviossa lapsiakin mukana. Ikävää on se, ettei toi narsisti näytä kantavan edes huonoa omatuntoa :( Varmaan saa asian näyttämään siltä, että uhrissa on jotain syytä Onko kellään kokemusta tälläsestä tilanteesta?
Ero narsistista on monivuotinen projekti useimmilla, niistä ei tahdo päästä eroon. Silti sitä suosittelen. Itse olen tehnyt eroa nelisen vuotta, nyt asiat ovat loppusuoralla.
eikä muuta apua ole uhrille kuin pystytellä niin etäällä kuin mahdollista tai katkaista välit kokonaan.
Olen vuosikausia tehnyt töitä päästäkseni äidistäni tasapainoon mutta yhä hän aiheuttaa minulle pahaa mieltä ja unettomia öitä sanoillaan.
Tällä hetkellä uhri puolustelee vaan narsistin tekoja ja puhuu miten vaikea elämä/lapsuus yms tällä narsistilla on ollut. Meidän kaikkien tulisi nyt uhrin mielestä ymmärtää tätä narsistia, kukaan ei saisi olla hänelle vihainen. Uhri syyttää myös itseään jatkuvasti. Mutta miten en saisi olla tälle narsistille vihainen? Hän on loukannut minua ja lähipiiriäni. Asia on kääntynyt ihan päälaelleen.
Tällä hetkellä en pysty lähestymään tätä uhria muuten kuin kertomalla, että olen hänen tukenaan. Jos yritään millään tavoilla tuoda esille, että tällä narsistilla on jotain vikoja, uhri sanoo, ettei saa tehdä omia johtopäätöksiä. Huoh