Anoppi tukee rahallisesti opiskelevaa lastaan mutta ei toista kotona lasten kanssa olevaa lastaan.
Reilua?
Onko teidän mielestänne anoppini päätös reilu, että vaan opiskelevaa lasta tuetaan rahallisesti vaikka ei kotona vanheimpainvapaalla oleva tienaa mitään? Koulutus ennen kaikkea?
Kommentit (40)
olen myös anopin dissaama ja mullekin se "haistattelee paskaa" siten, että on vuoden joka ikinen päivä auttamassa tytärtään lapsenhoidossa. Meillä ei käy edes lasten synttäreillä vaikka kutsutaan, saati jouluna tai muutenkaan vaikka kovasti pyydetään ja ystävällisiä on oltu. Ei ehdi kun joka päivä on tyttären apuna.
Kaksi kertaa olemme pahassa pakkotilanteessa pyytäneet apua lastenhoitoon (ei liene liian suuri määrä pyyntökertoja) ja silloin oli oikeesti hätä ja kriisi päällä. Silloinkin sanoi että ei tule koska tyttären lasten hoito on aina etusijalla.
Mitään ei voi tehdä, ihan oikeesti ap, luovuta. Anna olla, hyväksy, unohda. Teet just sitä mitä itsekin tein aiemmin eli lietsoit epäreiluuden tunnetta ja kaltoinkohdelluksi tulemisen tunnetta, ja tuolla aiheutat vain pahaa mieltä ja stressiä ITSELLESI, et sille anopille, sitä ei sinun pähkäilyt liikuta tuon taivaallisen vertaa!
Tukevat rahallisesti siihen asti että saa lapsia tai menee naimisiin. Naimisiin meno opiskeluaikana siis lopetti myös tuen. Vaikka vanhemmat eivät hyväksy avoliittoakaan. Periaatteensa kullakin.
Sinä voit vain todeta, että elät ilman heitäkin ja teette vain valintoja, jotka eivät ole mihinkään suuntaan kiinni appivanhemmista. Jos oikein harmittaa, voit todeta anopille, että toisten tukeminen on usein vastavuoroista toimintaa ja voivat varmasti odottaa tyttären tukean heitä paljon vanhuudessaan.
Mä ainakin aion tukea opiskelevia lapsiani tarpeellisissa määrin, eli kumpikaan ei voi valittaa, etteikö olisi varaa opiskella.
Se, miten lisääntyvät ja päättävät lapsiperhe-elämänsä rahoittaa, ei kuulu mulle. (No toki autan jos selkeästi nälissään ovat tai ostelen lapsille vaatetta yms. normaalia mummotouhua, mutta en siis säännöllisesti tue, kuten opiskelijaa)
Eikös toinen kuitenkin ole töissä? Ja jos sinä olet vanhempainvapaalla ja miehesi töissä, niin miksi appivanhempien pitäisi sinua (vanhempainvapaalla olevaa) tukea? Ja jos miehesi on kotona, miksi sinä et tee töitä?
Minä opiskelen, mies on vapaalla kotona opiskeluista. Mutta sitten taas tämä lapsi jota anoppini tukee, on naimisissa hyvin tienaavan puolison kanssa. Eihän tässä nyt mun mielestä ole muuta järkeä kuin että se haistattelee meille paskaa :D
anoppi tukenut miestäsi ennenkuin hän jäi kotiin lapsia hoitamaan? Ja aikooko jatkaa tukemista kun mies palaa opintojen pariin? Jos joo, niin tilanne on ihan reilu.
lapsi tehdessä, että niitä pystytään elättämään!
Minusta opiskeleva nuori on ihan eri juttu. En minäkään odottaisi taloudellista tukea hoitovapaalle, vaikka aikanaan opiskeluun sainkin. Tilanne on toinen. Olen nyt aikuinen ja vastuussa lapsistani. Opiskelijaa pitää lainkin mukaan tukea!
Mun vanhemmat tuki opiskeluita Mutta ovat myös sitä mieltä, että lapset tehdään sitten kun ne on itse varaa elättää. En koe tässä mitään epäreiluutta, ihan itse ne on mullekin (olen esikoinen) vaunut ja vaatteet ostanut, en edes kehtaisi olettaa että perheellisenä laskisin vanhempieni avun varaan.
Juuri näin, ymmärrän anoppia täysin.
tukivat opiskeluaikana, eivät kun olin hoitovapaalla.
Sama koskee miestäni.
Asiat menivät aika automaattisesti noin, opiskeluaikana ehdottivat tukea itse ja hoitovapaalle jäädessäni (30-vuotiaana naimisissa olevana työssäkäyvänä jne.) ei kenellekään tullut varmasti mieleenkään mikään talousapu.
Mutta provohan tämä oli?
Eli kyllä se lapsia kotona hoitava mies saa rahaa. Vanhempainvapaan jälkeen hän voi mennä töihin ja elättää perheensä.
Sen sijaan opiskelija on opiskelija, jolla ei ole työtä ja työpaikkaa. Opintotukikin on aika pieni verrattuna siihen, mitä saa esim. kotihoidontukea ja lapsilisää.
Anoppi vain kompensoi sille opiskelijalle ne rahat, joita ap:n mies saa yhteiskunnalta ollessaan kotona. Miksi ap:n perhettä pitää sponsoroida tuplasti, ensin valtion ja sitten vanhempien?
kyllä mäkin vanhempana koen että oman lapsen saaminen koulutetuksi on vielä minun "vastuullani" taloudellisesti. Perheen perustaminen ei tod ole.
Kun ihminen hankkii omia lapsia, on hän valmis kantamaan niistä vastuun, valmis ruokkimaan ja vaatettamaan ilman edellisten sukupolvien apua. Ammatti on hankittu, asunto olemassa, elämässä raamit kunnossa. Ei kai kukaan muuten hanki lapsia, jos ei kykene niistä huolehtimaan?
Opiskelijalla on toisin, elämä on vielä vähän kesken ja palkkatyö puuttuu. Siksi opiskelijaa tuetaan rahallisesti, perheenisää ei.
Veljelläni on kaksostytöt, 20v. Toinen heistä opiskelee yliopistossa, toinen sai kampaajaopintonsa päätökseen ja aikoo mennä naimisiin ja hankkia vauvan poikaystävänsä kanssa asap. Töitä tytöllä ei ole ja poikaystävä opiskelee. Kun tytöltä kysellään, millä rahalla aikoo pärjätä, jos vauvankin tekevät, tyttö tuumaa vaan, että vanehmmat kyllä antavat rahaa. Tyttö on sitä mieltä että koska Iitua (kaksossisko) tuetaan rahallisesti 700 eurolla kuussa, kun opiskelee, niin vanhemmilla on velvollisuus antaa hänelle saman verran. Veljeni sanoo, että ovat tytölle suoraan sanoneet, että naimisiin mennessä ja/tai lapsen hankkiessa jokainen saa elättää itse itsensä, he eivät enää aio maksaa silloin mitään- paitsi tietysti ostaa vauvalle leluja tms pientä.
tuki miehen siskoja, jotka eivät ikinä saaneet opintojaan valmiiksi, jotka eivät saaneet ikinä itse itseään elätettyä jne.
Me opiskeltiin, ostettiin asunto, säästettiin ja hoidettiin kaikki kunnialla.
Anopin mielestä meidän olisi kuulunut auttaa aina vaan noita luuserisisaruksia, jotka menivät ja lisääntyivät, mutta siinä sitten saavutukset olivatkin.
Jopa häihini tulivat niin, että toinen sisko kierrätti appivanhemmat Stockmannilla lastenvaateostoksilla, mutta meille ei tuotu lahjaa...
Tyttö on sitä mieltä että koska Iitua (kaksossisko) tuetaan rahallisesti 700 eurolla kuussa, kun opiskelee, niin vanhemmilla on velvollisuus antaa hänelle saman verran.
tuetaan kyllä aika massiivisella summalla. Että tällä perusteella kampaaja-Lissu voisi vaatiakin tasa-arvon nimissä itselleen rahaa, koska kyllä 700 eurostaa jää hassattavaksi kaikkeen turhaankin... Eli miksi toisellekin lapselle ei anneta rahaa kaikkeen turhaan?
asuu kaksiossa ystävänsä kanssa. Hänelle jää siis 200 euroa kaikkeen muuhun, kuten ruokaan, kirjoihin yms. Lukukausimaksut hän maksaa itse. He eivät asu Suomessa.
T. Iitun täti
Tyttö on sitä mieltä että koska Iitua (kaksossisko) tuetaan rahallisesti 700 eurolla kuussa, kun opiskelee, niin vanhemmilla on velvollisuus antaa hänelle saman verran.
tuetaan kyllä aika massiivisella summalla. Että tällä perusteella kampaaja-Lissu voisi vaatiakin tasa-arvon nimissä itselleen rahaa, koska kyllä 700 eurostaa jää hassattavaksi kaikkeen turhaankin... Eli miksi toisellekin lapselle ei anneta rahaa kaikkeen turhaan?
asuu kaksiossa ystävänsä kanssa. Hänelle jää siis 200 euroa kaikkeen muuhun, kuten ruokaan, kirjoihin yms. Lukukausimaksut hän maksaa itse. He eivät asu Suomessa.
T. Iitun täti
ei ole tuokaan tasa arvoista.. kuka tahansa nyt tykkää olla opintotuella ja saada vanhemmilta rahaa kun koulussakin pääsee niin helpolla. ap anoppi on Kusipää
että tyttö ei siis asu Suomessa. Ei saa asumistukea eikä opintotukea vaan lukukausimaksut maksaa sillä, että käy lomilla töissä. Elämisen maksavat sitten vanhemmat. Iitu taas on sitä mieltä, että kyllä vanhempien pitää elättää häntäkin, vaikka hän olisi naimisissa ja lapsen äiti.
T. Iitun täti
ei ole tuokaan tasa arvoista.. kuka tahansa nyt tykkää olla opintotuella ja saada vanhemmilta rahaa kun koulussakin pääsee niin helpolla. ap anoppi on Kusipää
Minusta on. Lapsena minulle kerrottiin, että äiti ja isä sponssaavat opiskelumme niin pitkälle kuin haluamme opiskella. Sisareni ja veljeni käyttivät tämän edun minua 17 vuotta aiemmin, minä käytin sen kun heidän lapsensa olivat pieniä ja sain huomattavasti enemmän rahaa vanhemmiltani kuin he. Minusta ihan reilua.
Ja aion lasteni kohdalla näin toimia, vaikka joku miniä siitä herneen nenäänsä vetäisisikin.
Aion toki myös olla tasapuoinen lapsenlapsille, mutta en aio esim. alkaa maksaa lapsettomaksi jääneille lapsille mitään extraa sen takia, että lapsiperheet jotain saavat.
En myöskään aio antaa lasteni jäädä kotiin työttöminä asumaan missään tilanteessa. Kotona saa asua jos käy töissä ( silloin myös osallistuu kodin kustannuksiin) tai opiskelee ( ei tarvitse osallistua), mutta mitään peräkammarinpoikia en ala elättelemään.
Omat on rahani, omat on tapani.
Eikös toinen kuitenkin ole töissä? Ja jos sinä olet vanhempainvapaalla ja miehesi töissä, niin miksi appivanhempien pitäisi sinua (vanhempainvapaalla olevaa) tukea? Ja jos miehesi on kotona, miksi sinä et tee töitä?
Minä opiskelen, mies on vapaalla kotona opiskeluista. Mutta sitten taas tämä lapsi jota anoppini tukee, on naimisissa hyvin tienaavan puolison kanssa. Eihän tässä nyt mun mielestä ole muuta järkeä kuin että se haistattelee meille paskaa :D
Mitäs jos maailma ei pyörikään sun napasi ympärillä? Oletko koskaan miettinyt?
Jos heillä tosiaan on mietitty, että opiskelijoita avustetaan, mutia ei? Mistä sinä tiedät mitä miehesi sisaruksen puoliso tienaa, ja mihin hänen rahansa menee, ja onko tuossa perheessä ylipäätään yhteiset rahat?
Te olette myös itse päättäneet tehdä lapsen tuohon elämäntilanteeseen, miksi anoppisi pitäisi elättää teidät nyt?
Entäs sinun vanhempasi? Miksi he eivät avusta sinua?
joka on ihan normaali työssäkäyvä mies????
mutta ne on kuitenkin sen anopin rahoja. Mieti nyt herra jumala, jos sinun lastesi tuleva puoliso joskus suuttuisi sinun tavasta käyttää sinun omia tienaamiasi rahoja! Hänellä voi olla joku ihan oma tapa ja ajatus miten rahat pitäisi käyttää ja jos sinä et toimi kuten hän haluaa, pilaa hän sinun välisi omiin lapsenlapsiisi.
Sitäpaitsi jos ilkeyttäsi pilaat lastenlasten välit mummoon, niin se ei ole sinulta vaan AINOASTAAN lapsiltasi pois. Todella ahnetta ja ilkeämielistä käytöstä ap. Aikuisuuteen kuuluu ihan oikeasti ottaa vastuu omasta elämästä ja omasta taloudesta, muut voi auttaa jos haluaa ja jos huvittaa, mutta taloudellisesta avusta paitsi jäämisestä ei sovi kyllä olla katkera.