Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten oppia vastaanottamaan neg. palautetta (esim. työelämässä)?

Vierailija
25.09.2012 |

Musta on ihan hirveetä, että mulle huomautetaan jostakin tai osoitetaan joku mun tekemä virhe. Joku taidokas osaa tehdä sen täysin neutraalisti ja ystävällisesti, jolloin kestän sen.

Mutta jos mulle huomautetaan yhtään tiukkaan tai arvostelevaan sävyyn, että olisi pitänyt toimia toisin, niin en vaan kestä. Jään puimaan sitä asiaa mieleeni ja se vaivaa mua, vaikka kyseessä olis pieni asia ja se ois kerrottu enemminkin "vastaisuuden varalle".

Kritiikki on hankalaa vastaanottaa henkilökohtaisessa elämässäkin. Loukkaannun siis helposti ja koen kritiikin hyökkäyksenä henkilökohtaisten rajojeni yli, ne satuttaa enemmän kun niiden kuuluisi.

Mutta työelämässä tätä pitäisi kyllä oppia kestämään. Lisäyksenä vielä, meillä on todella kannustava ja kehumiseen perustuva yrityskulttuuri. Olen siis ollut vuosikausia ihan pumpulissa kaiken lisäks tän asian suhteen.

Lisäyksenä voin kertoa, että edellisessä duunissa en viihtynyt osittain siksi, että mua ei kehuttu tarpeeksi (olin tottunut että kehutaan).

Miten tätä puolta voisi kehittää?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

palaute on sellaista, jota en ota omaan persoonaan kohdistuvana.

Itse myös tykkään ennakoida asioita ja olen hyvin tietoinen siitä, mitä yleensä tapahtuu tai kuinka teen asiat. Usein siis virheille voi löytyä joku selvä syy eikä se voi liittyä minuun ihmisenä. Joko en ole saanut tietoa jostain asiasta, on neuvottu tekemään joku asia tavalla x tai kiire. Työskentelen palvelualalla ja olen ajatellut, että on inhimillistä, jos tulee joskus huomautusta virheestä tai parista mutta jos niitä virheitä on jonkun mielestä useita, silloin kyllä vika alkaa jo olla siinä, että ei ole perehdytetty, neuvottu alun perin tarpeeksi hyvin, miten asiat pitää hoitaa.

Analysoi siis vähän, millaisia nuo virheet ovat.

Vierailija
2/3 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen hirveän kriittinen itseänä kohtaan,havaitsen omat virheet ja myöskin myönnän ne.

Häpeän kanssa virheitäni mutta otan opikseni niistä.

En tosin saa kritiikkiä niistä muilta mutta huomaan ne itse.

Olen vihainen itselleni,en muille. Mielestäni pahempi homma olisi jos olisi vihainen / loukkaantunut kriitikin antajalle! Sellaisella ihmisellä on todella ongelma! Mielestäni on hyvä että joku antaa palautetta,niistä voi aina oppia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla tulee just se kiukku ja kiroan mielessäni tyypin, muistelen sen kaikki virheet ja mietin että miten niistä kaikista voisinkaan huomautella!

Ja joo, oon täysin rationaalinen, en tietenkään tuon tunteen valtaan jää kun sekunneiksi, enkä koskaan ilmaise niitä.

Mutta se on se spontaani tapa reagoida. Mua ei vaivaa tehty virhe, niitä nyt sattuu, vaan se, jos siitä sanotaan tiukkaan/arvostelevaan sävyyn.

Toisen ihmisen virheen voi osoittaa myös ystävällisesti ja neutraalisti, sen kestän.

Ja joo, tiedän että ne muutki on ihmisiä, ja että mun tekemä virhe voi saada aikaan sen sävyn muuttumisen tiukemmaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme