Asun Saksassa, mielestäni Suomi on melko surkeä läävä. Haluatko kysyä jotain ?
Syksy ja pimeys ei miellytä, heikot palkat ja törkeät hinnat + monta, monta muuta asiaa. Pitääkö enempää kertoa ?.
Joo, peruskoulu on Suomessa hyvä = paras, mutta siihen se melkein jääkin.
Kommentit (108)
en ole kontaktissa muihin suomalaisiin täällä. Saksaan hakeutuvat suomalaiset ovat valitettavan usein aika - hmmm - erikoisia tyyppejä :D Minulla ei ole mitään tarvetta vähätellä Suomea. Terkuin Saksassa asuva Suomea korkealle arvostava.
Taidat olla Saksassa ihan samoista syistä kuin minä esim. työ ?
ap
Oletko kotiäiti. Vai oletko saanut töitä? Kuinka hyvä palkkasi on?
Olen mies ja töissä. Palkkaa saan n. 80000 €/ vuosi.
surkea palkka suomessa jos edes vahan vastuuta
Ainakin pohjoisosissa on ihan yhtä ankeaa kuin Suomessa ja talvella vielä monin verroin kurjempaa. Onko sinulla kouluikäisiä lapsia? Minusta saksalainen koulujärjestelmä on sekava ja erottelee "jyvät akanoista" lapsen kannalta epäedullisessa iässä. Palkoista ja hintatasosta olen kyllä aivan samaa mieltä.
Asun etelässä.
On kouluikäisiä lapsia ja kuten sanoin, koulu on täällä... hankala, mutta meillä lapset pärjää kohtuullisesti. Vielä.
miksi palstailet täällä ja päälle vielä haukut Suomea? Ei sinuun näemmä hyviä tapoja/kohteliaisuutta ole sielläkään "tarttunut".
mutten ikinä, nie und nimmer kutsuisi Suomea surkeaksi lääväksi, en edes anonyymisti netissä.
Miksi muutit Saksaan... jos et työstäsi kuitenkaan kunnon expat-korvausta saa?
Saan samasta työstä palkkaa selvästi enemmän kuin Suomessa. Expateilla on tiettyjä etuja, mutta paikallisilla soppareilla omansa.
Onko siis muuttosi taustalla paljonkin katkeruutta tms., kun et Saksassakaan ole kummoisiin hommiin edennyt? Kuulostat vain siltä, ja mainitsemasi tosiasiat sitä alleviivaavat...
todella hyvä palkka
itse olen akateeminen, johtotehtävissä, budjettivastuuta 20-30m.eur, alaisia iso liuta, 60-tuntista viikko painetaan. MULLA vasta surkea palkka on, 45000e vuosi.
Ja syy taitaa olla että asun periferiuassa. Samasta hommasta saisi pk-seudulla ainakin 60-70ke ja saksassa varmaan jotain 80-90ke.
Periferia sucks. Täällä ei ole niitä työnantajia niin ei voi edes äänestää jaloillaan vaan tyydyttävä siihen mitä saa (ja mulla on tietyt syyt siihen miksi en voi muuttaa pk-seudulle). Kyrsii.
surkea palkka suomessa jos edes vahan vastuuta
Jos asut pääkaunkiseudulla niin siellä palkkataso alkaa olemaan lähellä, mutta pääkaupunkiseudulla maksatkin sitten kaikesta ja paljon. Muun Suomen palkkataso onkin sitten jotain muuta.
Itse olen asiantuntija, joten vastuuta ei varsinaisesti ole... LOL
Miten usein ristit kädet ja kiität luojaa siitä, että olet onnistunut pelastautumaan sinne luvattuun maahan pakoon täältä, mistä kaikki on perseestä?
Kun katselet täkäläisiä vanhuksia ympärilläsi, eikö sinua ikinä vaivaa se tosiasia, että osa heistä on osallistunut holokaustiin?
mutten ikinä, nie und nimmer kutsuisi Suomea surkeaksi lääväksi, en edes anonyymisti netissä.
Oikeasti, ei voi ihmisellä olla kaikki ihan ok, jos Suomea lääväksi kutsuu. En tiedä, kuka ylipäänsä kutsuu kotimaataan "lääväksi", mutta yksikään Suomen kaltaisesta maasta kotoisin oleva ei voi sitä järjellisesti tehdä!
Ehkä kaikki voittivat ap:n Saksaan muutossa...
miksi palstailet täällä ja päälle vielä haukut Suomea? Ei sinuun näemmä hyviä tapoja/kohteliaisuutta ole sielläkään "tarttunut".
En nyt varsinaisesti Suomea hauku, mutta ajan kuluksi vastailen kyssäreihin :D
erittäin hyvin. Elämänlaatuvertailussakin Suomi oli kärkikymmenikössä.
Olen itse asunut kolme vuotta Saksassa (en enää asu), mutta mieluummin asun silti Suomessa. Säät eivät itseäni haittaa laisinkaan - luonto täällä on niin mahtava eri vuodenaikoina!
Onko siis muuttosi taustalla paljonkin katkeruutta tms., kun et Saksassakaan ole kummoisiin hommiin edennyt? Kuulostat vain siltä, ja mainitsemasi tosiasiat sitä alleviivaavat...
Muuton taustalla on vaihtelun halu ja itsensä kehittäminen.
Parasta Suomessa on suomalainen sisu, Lappi ja saunavihdat.
Kummasti Suomi vain pärjää erilaisissa vertailuissa erittäin hyvin. Elämänlaatuvertailussakin Suomi oli kärkikymmenikössä.
Aivan niin. Olen ylpeä suomalaisuudestani ja todella loukkaa tällaiset läävä-kommentit, jotka ovat ylimielisiä ja vielä täysin asiantuntemattomiakin.
Terv. se tämän ketjun toinen Saksassa asuva
Miten usein ristit kädet ja kiität luojaa siitä, että olet onnistunut pelastautumaan sinne luvattuun maahan pakoon täältä, mistä kaikki on perseestä? Kun katselet täkäläisiä vanhuksia ympärilläsi, eikö sinua ikinä vaivaa se tosiasia, että osa heistä on osallistunut holokaustiin?
Tulee aika usein kiitettyä itseään, kun katsoo nyky-suomen menea.
Eipä ole tullut vanhuksiin juuri kiinnitettyä huomiota.
Saksan liittokansleri Angela Merkel ilmoitti lauantaina, että monikulttuurisen Saksan rakentaminen on ”epäonnistunut täysin”. Epäonnistumisesta Merkel syytti sekä Saksaa että sopeutumishaluttomia maahanmuuttajia.
Oikeasti, ei voi ihmisellä olla kaikki ihan ok, jos Suomea lääväksi kutsuu. En tiedä, kuka ylipäänsä kutsuu kotimaataan "lääväksi", mutta yksikään Suomen kaltaisesta maasta kotoisin oleva ei voi sitä järjellisesti tehdä! Ehkä kaikki voittivat ap:n Saksaan muutossa...
Kuulostat siltä, että et ole ikinä ulkomailla asunut. Tietenkin hinkuat koko ajan matkoille...miksi jos se Suomi niin paratiisi on ??.
Mieli voi muuttua, kun asuu ulkomailla vuosia. Eikä tämä ole eka maa missä olen pidemmän aikaa.
erittäin hyvin. Elämänlaatuvertailussakin Suomi oli kärkikymmenikössä. Olen itse asunut kolme vuotta Saksassa (en enää asu), mutta mieluummin asun silti Suomessa. Säät eivät itseäni haittaa laisinkaan - luonto täällä on niin mahtava eri vuodenaikoina!
Makuasia, mutta en usko oikein noihin vertailuihin. Koulutetuilla suomalaisilla on paljon parempia työmahdollisuuksia Suomen ulkopuolella.
Saan samasta työstä palkkaa selvästi enemmän kuin Suomessa. Expateilla on tiettyjä etuja, mutta paikallisilla soppareilla omansa.