Asun Saksassa, mielestäni Suomi on melko surkeä läävä. Haluatko kysyä jotain ?
Syksy ja pimeys ei miellytä, heikot palkat ja törkeät hinnat + monta, monta muuta asiaa. Pitääkö enempää kertoa ?.
Joo, peruskoulu on Suomessa hyvä = paras, mutta siihen se melkein jääkin.
Kommentit (108)
Mistä johtuu, että saksalaisilla on varaa maksaa niin korkeaa palkkaa?
Ilmasto siellä varmaan on kiva, vai mitä?
Saksassa on niin paljon halvempaa?
Paljonko maksatte veroja? Entä millaiset terveys- ja sosiaalipalvelut siellä on?
Onko vakuutuksen ottaminen pakollista?
tasa-arvo toteutuu Saksassa?
Onko miehillä paljonkin parempi palkka kuin naisilla?
Entä onko köyhien ja rikkaiden välillä suurikin ero?
Mitä jos syntyy erittäin köyhään perheeseen? Minkälaiset kouluttautumismahdollisuudet silloin on?
Mistä johtuu, että saksalaisilla on varaa maksaa niin korkeaa palkkaa?
Peruskoulu on vanhanaikainen, kuri tiukka ja opet usein vain vallasta nauttivia simputtajia.
Palkka; kai yritykset osaavat myydä, markkinoida ja kaikkia rahoja ei ole tarkoitus syytää omistajille.
Vai oletko saanut töitä?
Kuinka hyvä palkkasi on?
Ilmasto siellä varmaan on kiva, vai mitä?
Ilmasto on oikein kiva, varsinkin täällä etelässä; nytkin + 15
Saksassa on niin paljon halvempaa? Paljonko maksatte veroja? Entä millaiset terveys- ja sosiaalipalvelut siellä on? Onko vakuutuksen ottaminen pakollista?
Markkinatalous toimii, ei kartellitalous.
Perheen verotus n. 33% sis. eläke- ja sairaskassamaksut.
Vakuutukset ei ole pakollisia, mutta varsinkin sairaus ja työkyvyttömyys ennen varsinaista eläkeikää on huono juttu -> siihen vakuutus.
suomi maksaa kalliisti saksan sijoitusseikkailuja. vihaks laittaa
Ainakin pohjoisosissa on ihan yhtä ankeaa kuin Suomessa ja talvella vielä monin verroin kurjempaa.
Onko sinulla kouluikäisiä lapsia? Minusta saksalainen koulujärjestelmä on sekava ja erottelee "jyvät akanoista" lapsen kannalta epäedullisessa iässä.
Palkoista ja hintatasosta olen kyllä aivan samaa mieltä.
natsit kayttaa haikailemattaan hyvaksi alempirotuisa edelleen
tasa-arvo toteutuu Saksassa? Onko miehillä paljonkin parempi palkka kuin naisilla? Entä onko köyhien ja rikkaiden välillä suurikin ero? Mitä jos syntyy erittäin köyhään perheeseen? Minkälaiset kouluttautumismahdollisuudet silloin on?
Tasa-arvo; en tiedä... se ei ole jotenkin ongelma täällä. Kaikki saa mennä töihin jos haluaa.
Palkkaeroista en tiedä.
Köyhien ja rikkaiden välillä on isompi ero kuin Suomessa.
Köyhien koulutus; jos olet fiksu, on sinulla samanlaiset koulutusmahdollisuudet kuin muillakin.
Minä opin kielen puhumalla ja puhumalla vielä enemmän.
Oletko kotiäiti. Vai oletko saanut töitä? Kuinka hyvä palkkasi on?
Olen mies ja töissä. Palkkaa saan n. 80000 €/ vuosi.
Oletko kotiäiti. Vai oletko saanut töitä? Kuinka hyvä palkkasi on?
Olen mies ja töissä. Palkkaa saan n. 80000 €/ vuosi.
..jos et työstäsi kuitenkaan kunnon expat-korvausta saa?
natsit kayttaa haikailemattaan hyvaksi alempirotuisa edelleen
Hmmm, olet oikeassa, että alimmat palkat ovat aika huonot, mutta useat sosiaalietuudet mm. lapsilisät ovat paremmat kuin Suomessa. On totta, että Saksassa köyhyys on näkyvämpää kuin Suomessa, mutta kyllä siitä poiskin pääsee jos tahtoa ja halua on.
en ole kontaktissa muihin suomalaisiin täällä. Saksaan hakeutuvat suomalaiset ovat valitettavan usein aika - hmmm - erikoisia tyyppejä :D Minulla ei ole mitään tarvetta vähätellä Suomea.
Terkuin Saksassa asuva Suomea korkealle arvostava.
Palkkakuitissani brutto on 5800 € ja risat. Kassa on AOK.
AOK:n sivuilla on laskuri, joka kertoo sairaskassa maksuksi 313 €. Palkkakuitissa se on AG-KV + AG-PV