Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koiranomistajat, miten teillä on aikaa ulkoiluttaa

Vierailija
24.09.2012 |

koirianne 1-1,5 h kerrallaan (ja tuo 3 krt/pv)? Millaiset työpäivät teillä (matkoineen) on? Jos itse joutuisin tuon tekemään, niin eipä päivään muuta mahtuiskaan kuin: koira ulos, töihin, koira ulos, pientä iltapuuhaa ja koira ulos, ja nukkumaan? Onneksi mun koirat on hyvin pienikokoiset, ja eivät tarvitse pitkää lenkkiä. Sateellakin mennään silti ulos, tottakai ;)

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään koira eitarvitse lenkkiä 4,5 tuntia päivässä? Aivojumppaa se tarvitsee ja liikuntaa, ei jatkuvaa juoksemista.

Tämän voisi lukea se nro 20 jonka päivä on täydellisen aikataulutettu koiran juoksuttamisen mukaan !!!

Jos koirasi tarvitsee hinausta 4 tuntia päivässä, jotta ei olisi "levoton" niin olisikohan kasvatuksessa jotain vikaa ?

Vierailija
22/31 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla vartin lenkki, jotta koira saa tehtyä kaikki tarpeensa. Kello on tuolloin noin 6.30. Lenkin tekee joko minä tai mieheni, toinen laittaa nuoremman päiväkotikuntoon sillä aikaa. Itse olen töissä 8-8.30 ja kotona olen 15-17 välillä, riippuen pääsenkö klo 14 vai 15 töistä ja haenko lapsen suoraan työmatkalla vai käväisenkö kotona. Jos menen ensin kotiin, käytän koiran tarpeillaan, silloin lenkki on maks. 30 minsaa, usein vähemmän. Mutta jos haen ensin lapsen hoidosta, niin menen koiran kanssa lenkille vasta kun mies on tullut töistä, joskus klo 18 aikoihin. Koiran voin kyllä pissalle päästää omaan pihaankin, jos kovin hätää kärsivän oloinen. Ja toisinaan koira tulee mukaan hakemaan lasta päiväkodista.

Meillä siis nykyään omakotitaloon muutettuamme lenkkejä tehdään kaksi päivässä ja kesto on todellakin 15min ja tunnin välillä. Ihan riippuen mikä on päivän ohjelma ja kuinka paljon olen yksin lasten kanssa. Meillä mies joutuu tekemään välillä melko pitkiäkin päiviä, joten silloin lenkit helposti kutistuvat. Mutta kun koira oli nuorempi, niin kyllä tuota lenkkiä tuli paljon enemmän, varsinkin silloin kun lapsemme olivat vaunuikäisiä ja minä olin kotona. Nyt koira on jo reippaasti yli 10 vuotias, ja ei enää itsekään innostu pitkistä lenkeistä, itse asiassa pitää olla varovainen niiden suhteen, koska meidän vanhuksellamme paikat kipeytyvät jos on liian pitkää lenkkiä.

Enkä usko koiramme lenkkien vähyydestä kärsivän, koska pihalla saa olla aina silloin kun me muutkin olemme. Koiramme ei vaan osaa entisenä kerrostaloasukkaana tehdä tarpeitaan pihamaalle, vaan vaatiin siksi nuo lenkkit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pienetkin koirat tarvitsevat liikuntaa vähintään sen tunnin päivässä, vapaapäivinä mieluusti useampikin tunti. Lisäksi aivojumpalla saa koiraa väsytettyä enemmän kuin jollain kävelyllä.

Itse vien koirat kolmesti ulos, aamulla neljän aikaan n. 15min, töiden jälkeen joskus yhen aikaan puolisen tuntia, ja illalla seitsemän aikaan puolisen tuntia. Viikonloppuisin menee helposti 4tuntia koirien kanssa touhutessa.

Ja tosiaan kahdesta isosta koirasta kyse. Ihmettelen kun monesti törmää varsinkin pikkukoirien omistajiin jotka eivät teetä koirien aivoille töitä ollenkaan, ja ulkoiluttavat 5minuutin lenkkejä "kun koira on niin pieni eikä jaksa". Aivan varmasti terve koira jaksaa.

Vierailija
24/31 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä sitä viedä ulos kuin kaksi kertaa päivässä. Aamulla ennen kahdeksaa ja illalla kahdeksan maissa. Hyvin ehdin. :D

käyt itsekin kusella 12h välein.

Vierailija
25/31 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä sitä viedä ulos kuin kaksi kertaa päivässä. Aamulla ennen kahdeksaa ja illalla kahdeksan maissa. Hyvin ehdin. :D

Kiva, että ehdit, mutta tuo on eläinrääkkäystä.

Vierailija
26/31 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuisin ennen töihin lähtöä (lähden töihin 5:30) tehdään 15-20 min lenkki ja koirat saavat olla pihalla aamutoimieni ajan. Kun tulen töistä (13:30-14:00) päästän koirat pihaan ja syön jne. Sitten lähdetään joko metsään pitkälle lenkille (2-3h) tai treeneihin (joissa vierähtää kanssa 2-3h). Illalla käydään vielä 15-20min lenkki.

Tosiaan koirat saavat olla pihalla niin paljon kun haluavat kun ollaan kotona. Ja piha on tosiaan iso ja pääsevät tarpeilleen metikköön. Aamuisin nuo eivät edes lenkillä kävele mielellään, molemmat ovat sen verran aamu-unisia yksilöitä. Ja meillä nämä lenkkeilyt riittävät hyvin. Viikonloppusin yleensä olemme talleilla koko päivän tai mökillä, jossa koirat saavat kirmata vapaana.

Vierailija
27/31 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koirahan ei voi saada liikaa ulkoilua. Liikuntaa toki voi koirakin saada liikaa, mutta sellainen mukavan leppoisa kävely, jolloin koira saa nuuskia kaikessa rauhassa, kenties juoksennella vähän toisten koirien kanssa tms ei koiraa ylirasita. Terve koira nukkuu vuorokaudessa noin 16 tuntia, joten vähintä mitä voi koiralleen tarjota on mielekästä tekemistä ja ulkoilua silloin kun se on hereillä. Tämä ei tarkoita todellakaan kilometrien juoksulenkkejä päivittäin, mutta vähintään se 3 kertaa päivässä ulos, ja ulkoiluun olisi hyvä sisältyä myös vapaana oloa.

Jokainen voi omalle kohdalleen miettiä sen, että jos pitäisi nukkua tuollainen määrä päivässä ja hereilläoloaika koostuisi vaan sisätiloissa kökkimisestä ilman mitään virikkeitä (ei telkkaria, lukemista, keskustelua, kotitöitä, käsitöitä), miltä elämä maistuisi?? Koiralle vastaavaa touhua on etsiminen, leikkiminen, tehtävien suorittaminen ja touhuilu vaikkapa luita järsien. Koira on luotu liikkumaan! Pienikin koira jaksaa vaikka mitä, jos on hyvässä kunnossa. Kovin ihmeellisiä juttuja ei koiran kanssa tarvitse tehdä tai rahaa laittaa ihmeellisiin aktivointijuttuihin, maalaisjärjellä pääsee jo pitkälle (nameja tyhjään muovipulloon, rutattuihin paperitolloihin tai vessapaperirulliin tai viltin väliin, nenätehtäviä kotona ja ulkona, temppujen opettelua). Ja mitä jos itsekin vaihtaisit sen sohvan välillä kunnon pitkään lenkkiin oman koiran kanssa?

Koirat otetaan yleensä seuran vuoksi, koiralle se oma lauma ja perhe on kaiken keskipiste. Itse ainakin koen että velvollisuuteni on tarjota koiralle mielekäs elämä KOIRANA.

Vierailija
28/31 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan huono omatunto jos joinain päivinä koira ei saa tarpeeksi virikkeitä (eihän niitä joka päivä pysty/jaksa järjestää). Ulkona käytetään 4xpv, joista yksi on pitempi 1,5h ja muut vaihtelevasti ½-1h. Vuorotyö ja kolme isoa lasta mahdollistaa noin tiheät ulkoilut. Lisäksi koira saa olla vapaana omalla aidatulla pihalla. Koirapuistossa käydään aina välillä muita koiria tapaamassa. Sisällä sitten laitan usein ruuan aktivointilelun sisään tai askartelen itse jotain virikejuttuja.

Vierailija
29/31 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttää niitä ulkona 3 krt/pv, ensi kerran aamulla klo 5.30. Ja ulkoilua yhteensä n. tunnin tai vähän yli. Täällä on tullut hyviä vastauksia, kiitos niistä. Mun koirat eivät siis ole sohvaperunoina täällä kotona mun töissä ollessani, koska liikuntavammainen mieskaverini on kotona ja niiden seurana kaiken päivää. Lisäksi on kissat, joten koirat saavat kyllä aktiviteettia päivän mittaan runsaasti, myös sitä aivojumppaa. Mä itse en vaan ehdi ulkoiluttaa muuta kuin noi em. 3 krt/pv, ja eivät nää koirat näytä yhtään kärsineiltä.

Koirani ovat mulle tärkeät ja rakkaat, ihan kuin teillekin ;)

Vierailija
30/31 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

omalla kohdallani elämä ei saa mennä niin kiireiseksi, etten ehdi kunnolla ulkoilla koiran kanssa. Liikunta on kuitenkin yksi kaikkein tärkeimmistä asioista mitä päivän aikana tekee, ja koiran ulkoiluttaminen on minun ainoa kunnollinen päivittäinen liikuntani. Sellainen tilanne, ettei koiran ulkoiluttamiseen riittäisi aikaa, tarkoittaisi omalla kohdallani jotenkin poikkeavaa elämäntilannetta joka ei toivottavasti kestäisi kauaa.

Minulla on pienet lapset, joten koiraa on tosi helppo lenkittää - ottaa lapset mukaan rattaisiin, ja välillä juoksee ja välillä kävelee, niin kaikilla on hauskaa. :)

Vierailija
31/31 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse, miten koiranne hoidatte, mutta itse en hanki koiraa juuri siksi, että koen, etten ehtisi lenkittää ja aktivoida koiraa tarpeeksi. Ja tuntuu, että ihan kaikkien kiireisten/väsyneitten ei tarvitsisi sitä koiraa ottaa, ja sitten kysellä netissä, että riittäähän tämä ja tämä ja eihän kukaan ehdi koiran kanssa koko aikaa olla (en nyt tarkoita ap:ta).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi