Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsella silmälasit ja uinti?

Vierailija
24.09.2012 |

Siis juuri saatiin lapselle lasit, lapsella todettiin todella huono näkö. Molemmissa silmissä -10 kieppeillä.

Kuinkas uimahallissa pärjää ilman laseja? Vai meneekö lapsi lasit päässä altaaseen? Kyseessä siisä alle kouluikäinen lapsi.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa uimalaseja vahvuuksilla

Vierailija
2/21 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiden ei tarvitse olla yhtä vahvat kuin silmälasit, sillä vesi taittaa myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihanko totta alle kouluikäisellä -10 diopteria, en oikein usko..Mutta jos näin on, niin rillit päässä altaaseen on mentävä, ei muuten mitään näe. Vanhempana piilarit + uimalasit toimii hyvin.

t. -8,50 ja -9

Vierailija
4/21 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
6/21 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihanko totta alle kouluikäisellä -10 diopteria, en oikein usko..Mutta jos näin on, niin rillit päässä altaaseen on mentävä, ei muuten mitään näe. Vanhempana piilarit + uimalasit toimii hyvin.

t. -8,50 ja -9

Itselläni oli samanikäisenä +9 diopteria. Siihen aikaan ei uimalaseja vahvuuksilla saanut. Eikä silmälasejakaan ole mitään järkeä pitää uimahallissa (voivat tippua vaikka altaan pohjalle, muutenkin epäkäytännölliset). Menin siis ihan "sokeana" siellä, ei ole kovin kivoja muistoja jäänyt koulu-uinnista :( Kaikenlaisia "tehtäviä" oli ihan mahdoton suorittaa, mm. sellainen, että altaan pohjalle heitetään joku rengas joka pitää noutaa sieltä. Vähän paha kun ei näe eteensä :D Muistaakseni vain ala-asteen ensimmäisillä luokilla osallistuin uintiopetukseen muiden kanssa, ja lopulta sain jäädä pois, ja aina kerran vuodessa oli joku uimataidon näytetesti, missä liikunnanopen/ muun valvojan läsnäollessa osoitin uintitaitoni.

Näköni muuttui hurjasti ala-yläasteen aikana,(siis prempaan suuntaan!) piilarit sain käyttöön 13 vuotiaana, mikä helpotti elämää huomattavasti. Nykyään, 29 vuotiaana, näköni on molemmissa silmissä +5! Joten ap, voi se näkö siitä parantua iän myötä :) Omat lapseni eivät tätä likinäköisyyttä ole perineet, joten en osaa pahemmin sanoa mikä nykyään on kouluissa käytäntönä..

Vierailija
7/21 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsesi täytyy sitten käyttää niitä myös suihkussa ja saunassa, jos haluaa nähdä tarkasti. Saunassa käyttö on tietysti vähän hankalaa ja joudutte ehkä tekemään niin, että lasit jää ulos ja lapsi on supertarkka ja huolellinen. Onhan hän pärjännyt tähänkin asti.

Noin kaikkineen itse voimakkaan miinusnäön omaavana aikuisena sanoisin, että hankalinta ilman laseja on

- tunnistaa kaverit sekä saunassa että altaalla

- nähdä kyltit ja viitat (esim. vieraassa hallissa kummat menee mistäkin ovesta)

- löytää oma pukukaappi, kun ei näe numeroita kunnolla ja ihmisiä on ovien edessä

- hämärässä saunassa erottaa kaikki rappuset sun muut. ja löytää se kaveri jos ei se sano mitään.

- löytää omat uikkarit niistä seinälokerikoista. Itse laitan aina mielellään yläriville ja kulmaan, jos mahdollista.

- mistä ja miten kunkin hallin suihkut menee päälle. Onpa useamman kerran tullut kyykisteltyä tuijottamassa...

Kaikenkaikkiaan siis itse vedessä oleminen ja liikkuminen on se helpoin osuus ainakin aikuiselle. Lapset tietysti puuhaavat ja pyörivät altaassa enemmän, eli noin pienelle ehkä toisinpäin (äiti vie pukukaapille jne.) Tein tuon luettelon ihan vaan siksi, että paremminnäkevät oivaltavat kuinka moneen heille itsestään selvään asiaan heikkonäköisen lapsen tai aikuisen pitää keskittyä. Ja etenkin, kun ei haluaisi alasti törmäillä ihmisiin... Nykyään käytän piilolaseja, vaikka ne yhdessä klooriveden kanssa eivät ole kovin kivat nekään.

Vierailija
8/21 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan totta alle kouluikäisellä tuon verran miinusta ja molemissa silmissä reilut hajataitot vielä ;). Miksi ihmeessä keksisin nuo lukemat :D.

Mutta jos hankitaan uimalasit vahvuuksilla niin riittääkö sitten noilla miinuksilla, kun lapsella tosiaan reilut hajataitot vielä, toisessa silmässä hajataittoa +3,5 ja toisessa +4,0

Mä olen aivan pihalla näistä silmälasijutuista

Vierailija
9/21 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on -9,75 ja -10,25.

Jos mulla ei ole laseja päässä en edes näe kulkea kadulla. En näe lukea kirjaa tai telkkaria, en näe kadun nimiä, en näe ihmisten kasvoja.

Miten tilanne on voinut päästä tuollaiseksi? Ettekö todella ole huomanneet (neuvola-tädit haloo!), ettei lapsenne näe??

Vierailija
10/21 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taaperoiässä tuollaista välttämättä helposti huomaa, ja vauvathan on likinäköisiä ihan luonnostaan.

Vierailija
11/21 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis näön kanssa, olen yhtä sokea:( Uimahallissa pärjää pukkarissa ihan joten kuten ilman lasejakin, ja altaaseen on hankittavissa vahvuuksilla uimalaseja. EI silmälaseja altaaseen, sillä teidänkin lapsella oletan että linssit ovat lasia eikä muovia, niin ei paljon iskua tarvita kun ovat tuhannen säpäleinä siellä altaassa..Eli uimalasit vahvuuksilla, niin vahvat kuin vaan optikolta löydätte, mulla on käytössä -8:t ja niillä näkee jo ihan tarvittavan hyvin.

Vierailija
12/21 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin aiheen ihan jostain muusta kuin siitä että miksi nyt vasta huomattu jne. ;).

Mutta sanotaan nyt että kyllä kaikki oli huomanneet että näössä jotain vikaa. Lapsi kuitenkin näki kulkea ja katseli telkkaria, tosin suht läheltä, teki palapelejä ja päiväkodissa tehtäviä. Juoksi ulkona niinkuin muutkin jne. Mitää seiniin törmäilyjä tms. ei ole ollut. Tunnisti kaverit ja muutkin tutut ihmiset.

"Luki" kirjoja ja piirteli. yms.

En tiedä miten on moiset tehnyt tähän asti noin huonolla näöllä. Se jäänee arvoitukseksi ;). Optikko ja silmälääkäri kyllä sanoivat että lapsen silmä on niin sopeutuvainen että sen vuoksi on pystynyt elämään ihan hyvin noin huonolla näöllä tähän asti.

Nyt lasit olleet jokusen päivän ja nyt sanoo ilman laseja ettei näe mitään ;). Aiemmin ei koskaan valittanut ettei näe.

Vierailija
13/21 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toi hajataiton korjaamattomuus ei ole niin iso ongelma, lähinnä aiheuttaa päänsärkyä jos hajataittoa ei ole korjattu.

Vierailija
14/21 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttäis olevan ainakin nettikaupoissa vain tohon -8 asti. Mutta riittääkö se sitten kun näkö kuitenkin siellä -10?

Vai saako jostain optikko liikkeestä isommilla vahvuuksilla uimalaseja?

Kuitenkin jos kerta viikkoon hallissa käydään niin olis kiva että lapsi näkis jotakin altaassakin :)

Vierailija
15/21 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttäis olevan ainakin nettikaupoissa vain tohon -8 asti. Mutta riittääkö se sitten kun näkö kuitenkin siellä -10?

Vai saako jostain optikko liikkeestä isommilla vahvuuksilla uimalaseja?

Kuitenkin jos kerta viikkoon hallissa käydään niin olis kiva että lapsi näkis jotakin altaassakin :)

ja esim. piilolaseja sovittaessaan optikot jotenkin vähentävät tuon hajataiton miinuksista. Eli yhtäkkiä miinusta onkin paljon vähemmän. Kysyessä sanoivat, että silmälääkärit ilmoittavat arvot erikseen (?). Eli en nyt tiedä, miten noissa uimalaseissa, käy ainakin kysymässä optikkoliikkeestä minkävahvuiset pitää olla. Vaikka sitten vaan sovittelisit siellä ostaisitkin jostain muualta.

Vierailija
16/21 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolme viidestä lapsesta on perinyt mun kaukotaitteisuuden. Yhdellä lapsella oli alakoululaisena linssien vahvuus +6 eikä hän tarvinnut uidessa laseja, vaikka näkeminen oli heikohkoa.

Vierailija
17/21 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

18, ok no täytyy käydäkin optikkoliikkeessä kysymässä että minkävahvuiset ne uimalasit sit kannattais olla :)

Vierailija
18/21 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla -1,5 ja ajan välillä autoakin ilman laseja (ei tullut merkintää ajokorttiin).

Vierailija
19/21 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on -9,75 ja -10,25.

Jos mulla ei ole laseja päässä en edes näe kulkea kadulla. En näe lukea kirjaa tai telkkaria, en näe kadun nimiä, en näe ihmisten kasvoja.

Miten tilanne on voinut päästä tuollaiseksi? Ettekö todella ole huomanneet (neuvola-tädit haloo!), ettei lapsenne näe??

ei niitä silmiä voi mitenkään harjoittaa tai hoitaa muuten kuin laseilla. Näkökkyky on sellainen kuin on ja kehittyy kuten kehittyy. Miehelläni on myös ollut alle kouluikäisenä tuon verran dioptereita ja näkökyky heikkeni aivan yhtäkkiä vähän vaille 5-vuotiaana. Omalla lapsellani kesti vähän kauemmin, noin kahdeksanvuotiaaksi. Toinen taas selvisi 15-vuotiaaksi, ja sitten näkö heikkeni ihan kuukaudessa (tiedän, koska ensin oli kasiluokan terveystarkastus, jossa kaikki hyvin ja kuukauden päästä lapsi alkoi valittaa, että nyt ei näy).

Mies kertoo ajoista kun kulussa ei saanut käyttää silmälaseja uimahallitunneilla (vastuukysymykset, kuka ne olisi sukeltanut pohjasta jos olisi pudonneet tai maksanut jos olisi hajonneet) että ei hän löytänyt edes altaalta pois ilman laseja. Ja että maailma uimahallissa on vielä hankalampi kuin tavallisesti ilman laseja, koska kaikki on hallissa saman väristä ja valoisuusaste on sama ja kaikki on kovin hankalasti hahmotettavaa.

Vierailija
20/21 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin mietin lapselle noita uimalaseja vahvuuksilla mutta vielä pärjää uidessa ilmankin laseja. Huomattiinko neuvolan näöntarkastuksessa vai miten tuli ilmi?

Itselläni on ollut -8 mutta leikkautin silmäni. Varmaan likinäköni myös meidän lapselle periytyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan