Sairas blogimaailma
Luin tänään erästä suht suosittua blogia, ja eräs postaus herätti tämän ajatuksen. Kirjoituksessa kehotettiin äänestämään bloggaajan parasta ystävää vuoden pukeutujaksi tms. josta palkintona matka muistaakseni New Yorkiin. Asiassahan ei sinänsä ole mitään ihmeellistä, mutta heräsin huomaamaan, millainen piiri pieni pyörii tuolla suosittujen blogien parissa: suositut kehuvat toisiaan, linkittävät samojen puljujen mainoksia, tapaavat toisiaan ja pitävät yllä salaperäistä imagoa mm. rahankäyttönsä suhteen.
Perässä seuraavat ns. luuseribloggaajat eli nämä joilla on joitakin satoja lukijoita ja jotka orjallisesti seuraavat huippusuosittujen tyyliä pukeutua ja elää. He esim. ostavat sen "blogilaukun" vasta sitten, kun suositut jo alkavat hankkiutua niistä eroon huomatessaan ko. veskan heiluvan joka toisen vastaantulijan kädessä.
Bloggaajat saavat tavaroita käyttöönsä "toistaiseksi", jotta välttävät maksamasta veroja, he suuttuvat jos joku arvostelee heidän yletöntä tuhlaamistaan jne.
Ja nyt joku tulee sanomaan, että eihän niitä blogeja olekaan pakko lukea, niin en luekaan enää. En ymmärrä miten minulla meni näin kauan tämän asian tajuamiseen ja nyt harmittaa kaikki se aika minkä olen käyttänyt tuon roskan lukemiseen.
Kommentit (6)
Niin, onhan sitä olemassa muitakin blogeja kuin tyyli- ja kulutusblogeja. Kuten: kirjablogeja, ruokablogeja, käsityöblogeja, tiedeblogeja, yhteiskunnallisia blogeja, ajattelijoiden ja kirjoittajien blogeja. Näiden kirjoittajat eivät todellakaan bloggaa rahankiilto silmissä, kun "asiapitoisemmissa" mainostajia ei yksinkertaisesti ole. Tosin, asiablogeille jo sata lukijaakin on kova saavutus, useimpien seuraajat lasketaan kymmenissä.
Blogimaailma on sairas, koska ihmiset lukevat, linkittävät ja tukevat nimenomaan niitä sairaimpia blogeja.
blogit ovatkin mielenkiintoisempia kuin tavaramaailmaa ja kuluttamista esittelevät:)
ja minua on ruvennut naurattamaan etta he kaikki ostavat samoja vaatteita ja asusteita. kaikilla nayttaa olevan sama michael kors:in kello ja nyt on kaikki ostaneet samat viininpunaiset henkan ja maukan housut ja tuntuu etta samat tuotteet pyorivat heilla kaytossa... aika hauskaa.. eika kovin yksilollista. .
Kuvailit juuri tärkeimmän asian, mitä opin yläasteella. Suositut pyörivät (raha)piireissään, luuserit pyörivät heidän ympärillään. Fiksut kääntävät katseensa muualle, ja ryhmäytyvät niiden kanssa joita ei piirit ja pyöriminen ja esitys kiinnosta.
Tosin, pakko huomauttaa että kyllä niissä kirjablogeissakin hehkutetaan samoja kirjoja ja linkkaillaan toisten kirjablogeihin ja ystävykset "ihquttavat" toistensa merkintöjä. Mutta niissä setään ei mainosteta kirjojen ostamista ja omistamista, vaan sisältöä.
Luin tänään erästä suht suosittua blogia, ja eräs postaus herätti tämän ajatuksen. Kirjoituksessa kehotettiin äänestämään bloggaajan parasta ystävää vuoden pukeutujaksi tms. josta palkintona matka muistaakseni New Yorkiin. Asiassahan ei sinänsä ole mitään ihmeellistä, mutta heräsin huomaamaan, millainen piiri pieni pyörii tuolla suosittujen blogien parissa: suositut kehuvat toisiaan, linkittävät samojen puljujen mainoksia, tapaavat toisiaan ja pitävät yllä salaperäistä imagoa mm. rahankäyttönsä suhteen.
Perässä seuraavat ns. luuseribloggaajat eli nämä joilla on joitakin satoja lukijoita ja jotka orjallisesti seuraavat huippusuosittujen tyyliä pukeutua ja elää. He esim. ostavat sen "blogilaukun" vasta sitten, kun suositut jo alkavat hankkiutua niistä eroon huomatessaan ko. veskan heiluvan joka toisen vastaantulijan kädessä.
Bloggaajat saavat tavaroita käyttöönsä "toistaiseksi", jotta välttävät maksamasta veroja, he suuttuvat jos joku arvostelee heidän yletöntä tuhlaamistaan jne.
Ja nyt joku tulee sanomaan, että eihän niitä blogeja olekaan pakko lukea, niin en luekaan enää. En ymmärrä miten minulla meni näin kauan tämän asian tajuamiseen ja nyt harmittaa kaikki se aika minkä olen käyttänyt tuon roskan lukemiseen.
Tuossahan luodaan lisää liikettä halutulle sivustolle. Linkin tehnyt bloggaaja on tämän maan suosituimman muotibloggaajan ystävä, ja ihan varmasti hyötyy ystävänsä suosiosta. Mainostajat haluavat näkyvyyttä isojen bloggaajien sivuille. Kun bloggajat linkittävät tiettyihin verkkokauppoihin, he saavat verkkokaupoilta korvauksen sekä linkin kautta käyneistä ihmisistä että provision verkkokaupassa tehdystä ostoksista. Nämä voivat olla aika suuriakin rahakorvauksia, sen suurempia mitä enemmän lukijoita.
Lukijat siis rahoittavat tavallaan sivukäynneillään ja äänestämisillään näiden bloggajien elämäntyyliä.
Ihan normaalielämältä kuulostaa. Toiset menestyy, toiset seuraa perässä. Kaverit pitävät yhtä omassa piirissään. Ja taloudellista etua tahtoo ihan jokainen.