Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos en ole ollut töissä niin eikö mulla ole oikeutta työttömyyskorvaukseen`?

Vierailija
23.09.2012 |

Olen siis ollut pitkään kotiäitinä ja nyt nuorimmainen täyttää kolme ja ajattelin työttömäksi hakeutua. Onko asiat muuttunu ettei enää saa työttömyyskorvausta,jos ei ole ollut töissä. Näin kaverilleni sanottiin.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

varma, että onko työmarkkinatuki sidottu edelleen puolison tuloihin, jolloin ei välttämättä ole siihen oikeutettu. Peruspäivärahaan se ei vaikuta, mutta silloin pitää olla tietty työssaoloehto täynnä.

Vierailija
2/28 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelle peruspäivärahaa?

Peruspäivärahaa voi saada 17–64-vuotias työtön, joka

asuu Suomessa

ilmoittautuu työttömäksi työnhakijaksi työ- ja elinkeinotoimistoon

hakee kokoaikatyötä

on työkykyinen ja työmarkkinoiden käytettävissä

täyttää työssäoloehdon.

65–67-vuotiaille henkilöille peruspäivärahaa voidaan maksaa lähinnä vain lomautuksen ajalta.

Peruspäivärahaa maksetaan tietyin ehdoin myös ulkomailla tapahtuvaan työnhakuun.

Eräät sosiaalietuudet voivat estää peruspäivärahan maksamisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelle peruspäivärahaa?

Peruspäivärahaa voi saada 17–64-vuotias työtön, joka

asuu Suomessa

ilmoittautuu työttömäksi työnhakijaksi työ- ja elinkeinotoimistoon

hakee kokoaikatyötä

on työkykyinen ja työmarkkinoiden käytettävissä

täyttää työssäoloehdon.

65–67-vuotiaille henkilöille peruspäivärahaa voidaan maksaa lähinnä vain lomautuksen ajalta.

Peruspäivärahaa maksetaan tietyin ehdoin myös ulkomailla tapahtuvaan työnhakuun.

Eräät sosiaalietuudet voivat estää peruspäivärahan maksamisen.

töissä työttömyyttä edeltävän reilun parin vuoden aikana vähintään 8 kk töissä. Olikos se niin ettei ap:lla ollut ollenkaan työuraa takana niin eihän se ehto silloin täyty.

Vierailija
4/28 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..mietitään, miten ytteiskuntaa voi kupata. ETSI ensin töitä. Jos ei löydy, kouluttaudu ja älä tule minun rahapussilleni. Siellä on jo riittävästi käsiä!

Vierailija
5/28 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäoloehto

Jos täytät palkansaajan tai yrittäjän työssäoloehdon, sinulla on oikeus peruspäivärahaan, joka ei riipu puolisosi tuloista.

Täytät palkansaajan työssäoloehdon, jos

olet ollut palkkatyössä vähintään 34 viikkoa (noin 8 kk) työttömyyttä edeltäneiden 28 kuukauden aikana (= tarkastelujakso) ja

työaikasi on ollut vähintään 18 tuntia viikossa ja

kokoaikatyön palkkasi on ollut alan työehtosopimuksen mukainen, tai jos työehtosopimusta ei ole, vähintään 1103 e/kk..

Edellytyksenä on lisäksi, että vähintään yksi työssäoloehtoon luettava kalenteriviikko ajoittuu 1.1.2010 jälkeen. Muussa tapauksessa työssäoloehdon täyttymiseen vaaditaan 43 viikon työssäoloa.

Voit arvioida laskurilla, onko sinulle kertynyt riittävästi työssäoloa saadaksesi peruspäivärahaa.

Liitä hakemukseesi palkka- ja työtodistukset työssäolon selvittämiseksi. Osa-aikatyöstä tarvitaan työnantajan selvitys toteutuneista työtunneista (Kelan lomake TT4).

Vierailija
6/28 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kylstä löytyy esim. siivoojan töitä ja jonkun nekin pitää tehdä.

Ethän ole lusmu??? Ethän?

Vierailija
7/28 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..mietitään, miten yhteiskuntaa voi kupata. ETSI ensin töitä. Jos ei löydy, kouluttaudu ja älä tule minun rahapussilleni. Siellä on jo riittävästi käsiä!

Vierailija
8/28 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kylstä löytyy esim. siivoojan töitä ja jonkun nekin pitää tehdä.

Ethän ole lusmu??? Ethän?

että on aikeissa HAKEUTUA TYÖTTÖMÄKSI!

Vierailija
9/28 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kylstä löytyy esim. siivoojan töitä ja jonkun nekin pitää tehdä. Ethän ole lusmu??? Ethän?

että on aikeissa HAKEUTUA TYÖTTÖMÄKSI!

Ei osaa edes teeskennellä työhaluista.

Vierailija
10/28 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin ilmoittaa heille etukäteen että taas on tulossa muka-työnhakija. Järjestäkää sille välittömästi duunia.

Tv veronmaksaja

Vierailija
11/28 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäoloehto

Jos täytät palkansaajan tai yrittäjän työssäoloehdon, sinulla on oikeus peruspäivärahaan, joka ei riipu puolisosi tuloista.

Täytät palkansaajan työssäoloehdon, jos

olet ollut palkkatyössä vähintään 34 viikkoa (noin 8 kk) työttömyyttä edeltäneiden 28 kuukauden aikana (= tarkastelujakso) ja

työaikasi on ollut vähintään 18 tuntia viikossa ja

kokoaikatyön palkkasi on ollut alan työehtosopimuksen mukainen, tai jos työehtosopimusta ei ole, vähintään 1103 e/kk..

Edellytyksenä on lisäksi, että vähintään yksi työssäoloehtoon luettava kalenteriviikko ajoittuu 1.1.2010 jälkeen. Muussa tapauksessa työssäoloehdon täyttymiseen vaaditaan 43 viikon työssäoloa.

Voit arvioida laskurilla, onko sinulle kertynyt riittävästi työssäoloa saadaksesi peruspäivärahaa.

Liitä hakemukseesi palkka- ja työtodistukset työssäolon selvittämiseksi. Osa-aikatyöstä tarvitaan työnantajan selvitys toteutuneista työtunneista (Kelan lomake TT4).

mutta ap saa työmarkkinatukea! Tosin työmarkkinatuessa puolison tuet vaikuttavat.

Vierailija
12/28 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kouluttautunut johonkin ammattiin? Et siis ole aiemmin ollut missään töissä, ainakaan pitkään? Jos olet kouluttautunut niin silloin sinulla on oikeus työmarkkinatukeen. Siihen tosin vaikuttaa puolison tulot, mutta lapsien määrä taas korottaa sitä. Ja kyllähän sinne työkkäriin jokatapauksessa kannattaa ilmottautua, siinäpähän sitten selviää, että paljonko saat tuota tukea.

Noita työttömyystukia on kahdenlaisia ja kaverisi on tarkoittanut, ettet ole oikeutettu siihen toiseen.

Jos sinulla ei ole minkään ammatin koulutusta niin silloin et ole oikeutettu mihinkään työttömyystukeen.

Vierailija
13/28 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vaan samantien ilmottautumaan vaikka netin kautta työttömäksi hakijaksi!!! Mä en tajunnut mennä heti kun lapsi täytti 3 vuotta ja mm. sen vuoksi sain 5 kuukautta karenssia!!! Ensi vuonna ei enää puolison tulot vaikuta sun korvauksiin, työmarkkinatukeen mutta karenssin joudut kärsimään siitäkin huolimatta... Varaudu myös siihen että ne keksiii siel mitä sattuu kun tekee päätöksiään. Mulle sanottiin ensin että tulee noin kuukausi karenssia, sitten se muuttui kolmeksi kuukaudeksi ja lopulta olikin sitten jo 5 kuukautta! Aivan käsittämätöntä touhua. Millon olin ollut liian vähän töissä ennen kotiäitiyttä, millon taas oli ollut palkka liian pieni, tunteja liian vähän, yhtä koulutusta/tutkintoa ei hyväksytty jonka olin aikoja sitten käynyt jne. Mutta kyllä tosiaan sain rangaistuksen siitä kun olin jäänyt kotiin hoitamaan lapsiani. Olin heille kuin joku luuseri jota saa pompottaa ja jolla ei ole mitään oikeuksia valittaa mistään eikä oikeutta saada rahaa...

Vierailija
14/28 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ihmisellä ei olisi mitään koulutusta peruskoulun jälkeen niin hän on oikeutettu saamaan työmarkkinatukea!!!!!!!!! Ensin tulee vain karenssia ja sitten alkaa samaan rahaa. Mutta tosiaan ne puolison tulot vaikuttaa vielä tämän vuoden loppuun.

Vierailija
15/28 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vaan samantien ilmottautumaan vaikka netin kautta työttömäksi hakijaksi!!! Mä en tajunnut mennä heti kun lapsi täytti 3 vuotta ja mm. sen vuoksi sain 5 kuukautta karenssia!!! Ensi vuonna ei enää puolison tulot vaikuta sun korvauksiin, työmarkkinatukeen mutta karenssin joudut kärsimään siitäkin huolimatta... Varaudu myös siihen että ne keksiii siel mitä sattuu kun tekee päätöksiään. Mulle sanottiin ensin että tulee noin kuukausi karenssia, sitten se muuttui kolmeksi kuukaudeksi ja lopulta olikin sitten jo 5 kuukautta! Aivan käsittämätöntä touhua. Millon olin ollut liian vähän töissä ennen kotiäitiyttä, millon taas oli ollut palkka liian pieni, tunteja liian vähän, yhtä koulutusta/tutkintoa ei hyväksytty jonka olin aikoja sitten käynyt jne. Mutta kyllä tosiaan sain rangaistuksen siitä kun olin jäänyt kotiin hoitamaan lapsiani. Olin heille kuin joku luuseri jota saa pompottaa ja jolla ei ole mitään oikeuksia valittaa mistään eikä oikeutta saada rahaa...

ilmoittautuu työttömäksi? Miksi ylipäätään on mitään karenssia jos selkeästi syy työttömyyteen on kotiäitiyden päättyminen tms. selkeä syy eikä vaan se, että irtisanonpa nyt itseni töistä ja saan ilmaiseksi rahaa.

Vierailija
16/28 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi näin ja kyllä sitä asiaa ihmeteltiin aika monessa paikassa ja virastossa kun kerroin heille "tarinaani". Mitään rikkomuksia en ole koskaan tehnyt. Siis jättänyt koskaan ottamatta työtä vastaan tms. Olen siis saanut vuosikausia sitten vähän aikaa korvauksia. Ja nyt kun kotiäitivuosien jälkeen en päässyt heti töihin ja ilmottauduin hakijaksi niin näin sitten kävi...

Terv. se yksi vastaaja, numeroa en muista

Vierailija
17/28 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis äitiyslomilla + hoitovapailla, ja kyllä vain sain heti näiden jälkeen ansiosidonnaista päivärahaa, kun ilmoittauduin työttömäksi.

Se, mitä päivärahaa saat (ansiosidonnainen, peruspäiväraha, työmarkkinatuki) riippuu siitä, täytätkö ns. työssäoloehdon ja kuulutko johonkin työttömyyskassaan.

Ns. perhevapaat lasketaan pois työssäoloehtoajasta, eli alle 3-vuotiaan lapsen hoidon takia oikeus em. päivärahoihin SIIRTYY. Mutta jos jäät yli kolmevuotiaan kanssa kotiin yli puoleksi vuodeksi ilmoittautumatta työnhakijaksi, menetät oikeutesi ansiosidonnaiseen + tulee ilmeisesti jonkinlainen karenssikin.

Vierailija
18/28 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

karenssin pituus riippuu siitä, onko aikaisempaa ammatillista koulutusta ja mitä on tehnyt edeltävät vuodet. 5 kk on ihan OK, jos ei ole ammatillista koulutusta eikä työhistoriaa.

Vierailija
19/28 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolison tulot vaikuttaa työmarkkinatukeen ja tuloraja noin pieni. Reilu kolmen tonnin tuloista ei saa mitään...

ap

onko niin en ensivuonnA ei puolison tulot vaikuta?

Ja se kuka urputti et mee töihin niin eiköän jokainen saa ihan kuule itse päättää meneekö töihin vai ei ja riippuu elämäntilanteesta ja kaikesta. Ja kyllä olen minäkin veroja maksellut kokoajan....

Vierailija
20/28 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. perhevapaat lasketaan pois työssäoloehtoajasta, eli alle 3-vuotiaan lapsen hoidon takia oikeus em. päivärahoihin SIIRTYY. Mutta jos jäät yli kolmevuotiaan kanssa kotiin yli puoleksi vuodeksi ilmoittautumatta työnhakijaksi, menetät oikeutesi ansiosidonnaiseen + tulee ilmeisesti jonkinlainen karenssikin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi