Voiko 14-vuotias avata pankkitilin? Vai tarvitaanko siihen vanhempien lupa? Riittääkö
että on vain lähivanhemman lupa? Tietäisikö kukaan?
Kommentit (10)
Molempien huoltajien lupa tarvitaan ja yleensä molemmilla huoltajilla on myös lupa nostaa rahoja tililtä.
15-vuotias vasta voi päättää omista tienaamistaan rahoista itse, sen jälkeenkin muualta tulleet rahat ovat huoltajien valvonnan alaista.
Onpa hankalaa ;-)
Pidetään rahat sitten possussa. Lapsi tienannut hieman rahaa ja säästössä kolmisensataa.
Isä ei suostu minkäänlaiseen yhteistyöhön. Haluaa näin näyttää valtansa.
t. ap
Molempien huoltajien lupa tarvitaan ja yleensä molemmilla huoltajilla on myös lupa nostaa rahoja tililtä.
15-vuotias vasta voi päättää omista tienaamistaan rahoista itse, sen jälkeenkin muualta tulleet rahat ovat huoltajien valvonnan alaista.
menettelytavat ovat muuttuneet, mutta kyllä itse sain avata pankkitilin n. 12-vuotiaana ihan ilman vanhempien lupaa. Siitä on tosin parikymmentä vuotta...
Kannattaa kysyä asiaa vaikka suoraan pankista.
tarvittiin molemmat vanhemmat pankkiin paikalle tai sitten toiselta lupakirja. Sama juttu 1-vuotiaalle tiliä avatessa.
Voi kele tätä yhteishuoltajuutta!
ap
Entä jos äiti ja lapsi avaavat yhteisen tilin?
Ei kai siihen etäisän lupaa tarvita?
Tarvitset isältä valtakirjan ihan kaikkeen. Käy pyytämässä pankista valmiita valtakirjapohjia. Sehän sen yhtrishuoltajuuden koko pointti on, että lasta huolletaan yhdessä, eli kaikki lapseen liittyvät päätökset (kuten tilin avaus) tehdään yhdessä. Ei auta vaikka avaisit yhteisen tilin itselle ja lapselle, lapsen osuuteen tarvitset isän luvan.
Terv. Pankkilainen
Saatiin avattua pojalle tili vain minun läsnäollessani. Mutta kun myöhemmin piti hankkia Visa Electron-kortti, niin vaadittiin myös isän hyväksyntä tälle (meillä siis yhteishuoltajuus). Isälle lähetettiin oman kaupunkinsa pankkiin sopimus allekirjoitettavaksi. Tän takia yksinhuoltajuus olisi paljon parempi vaihtoehto...
Yhteishuoltajuus vain mahdollistaa kiusaamisen.
Kuten meidän tapauksessamme.
ap