Mikä on mielestänne vähiten arvostettu koulutus?
Minun mielestäni: se kun koulutusta ei ole. Kuitenkin juuri me teemme ne hyvinvointivaltion peruspalvelut josta kaikki (myös te lääkärit ja tekniikan tohtorit) saavat nauttia.
Me kannamme kotiovellenne ulkomailta tilaamanne iPhonet postin mukana. Tervehdimme teitä kassalla kun ostatte hummereita isommalla rahalla kuin me saamme kuukaudessa palkkaa. Syötämme sairaalassa vuodepotilaat monta kertaa päivässä.
Tämä on tietenkin vastaveto tähän keskiluokkaisen downsiftaajan, "haluan 3000 euroa palkkaa kuussa 20:stä työtunnista" aloittamaan unelmointiketjuun:
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1696806/mika_on_miel…
Kommentit (22)
ja minulla hotellivirkailijan koulutus, no parhaat 3 vuotta elämässäni(amista), mutta alalla en ole, huono palkka, saan huomattavasti paremman palkan varastossa jossa en tee yövuoroja... niin no jokainen valitsee polkunsa, minä kun tiedän, että aivoni eivät riitä muuhun, vituttaahan se, kun haluaa yrittää ja yrittääkin, saa vaan pettyä, että olen yksinkertaisen tyhmä :) mutta kai olen jo sinut asian kanssa ja elän vaan.. haukun työpaikkaani ja valitan raha-asioista :)
on täysin eri asia keskustella koulutusten arvostuksesta, kuin kenenkään ihmisarvosta tai kenenkään yksittäisen ihmisen työpanoksen arvostuksesta.
Koulutukset voi jollain tarkkuudella laittaa vaativuusjärjestykseen. Jotkut koulutusohjelmat on lyhyitä, jotkut pitkiä. Joihinkin on vaikea päästä, joissain on matalampi aloituskynnys. Jotkut on tosi rankkoja ja vaativat paljon työtä läpäisyyn, jotkut on suhteessa aika kevyttä kamaa tai ehkä ei vaadita loppujen lopuksi kovin kummoista osaamista tenteissä tms. kokeissa. Joillakin koulutusohjelmilla on hyvä maine, joillain huono. Joku sinänsä vaativa koulutusohjelma voi menettää arvostustaan jos valmistuville ei olekaan töitä tai jos valmistuvat eivät koulutiedoillaan pärjää työssä.
Olin vielä äsken kotisiivooja ilman erillistä koulutusta alalle. Tein työni mielestäni hyvin ja arvostan edelleen (hyviä) siivoojia. En silti arvosta vaikka jotakin kotiavustajan yhden vuoden koulutusta kovin korkealle. Hyvä kai että sellaistakin on silti, ja jollekin sen suorittaminen voi olla tärkeä etappi tai toki myös suuri panostus. Mutta yleensäkään sellaisia koulutuksia on vaikea arvostaa hirveästi, jotka valmistaa sellaiseen työhön jota voi tehdä hyvin ilmankin mitään koulutusta ja kehittyä työn ohessa. Mutta ei sekään tarkoita että arvostaisin itse työtä sen vähemmän, kunhan se on hyvin tehty.
Ajattelen että terveellä aikuisella on yleensä noin 8h viitenä päivänä viikossa jotain töitä, eikä yhden aika ole sen arvokkaampaa kuin toisen. Työt on erilaisia koska kaikki ei voi eikä kaikkien tarvitse tehdä samaa työtä. Silti luen nyt yliopistossa fysiikkaa, jospa pääsisin vähän paremmille tuntiansioille kuin siivoojana :).