Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Down lievimmillään

Vierailija
22.09.2012 |

Millainen Down-henkilö on, jolla lievä kehitysvamma? kykeneekö työhön? perheen perustamiseen? äidiksi tai isäksi? osaako asua yksin? onko jollakin teistä sisko, veli, läheinen, ystävä jolla down? mitä kykenee suunnilleen tekemään?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joihin hänellä on kohonnut riski. Kuka tahansa voi toisaalta saada jotain niistä. Siis myös ei down. Ja nykyisin suurin osa ihmisistä kuolee sairaalassa. Ei pidä myöskään korostaa pahinta vaihtoehtoa, koska todennäköisyys vaikeasti vammaiseen downiin on pieni.

Vierailija
22/51 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi tyhmä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysvamman syvyyden mittarina on nimenomaan älykkyysosamäärä, joka koko väestöllä on keskimäärin on 100.

Heikkolahjaisuudesta (ei siis vielä kehitysvammasta) on kyse, jos henkilön älykkyysosamäärä sijoittuu välille 70-79.

Lievästi kehitysvammaisten älykkyysosamäärä sijoittuu välille 50-69. Keskitasoisesti kehitysvammaisen alykkyysosamäärä vaihtelee välillä 35-49. Vaikeasti kehitysvammaisen äo on välillä 20-34 ja syvästi kehitysvammaisen alle 20.

Vierailija
24/51 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alentunut hedelmöityskyky downnaisilla keskimäärin on. Itse löydän vain tiedon: Voivat usein saada lapsia. Onkohan tätä oikeasti tutkittu vai onko vain oletuksia?

http://en.wikipedia.org/wiki/Down_syndrome

Vierailija
25/51 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Significantly impaired fertility of both sexes is evident in the Down syndrome population (Rogers and Coleman, 1992)

http://www.ds-health.com/issues.htm

Vierailija
27/51 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukahan täällä vastailee, kun ei tiedä asiasta mitään?

Vierailija
28/51 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysvammaisuus ei tarkoita sitä, että ihminen olisi tyhmä.

Vai onko tyhmälle joku korrektimpi nimitys olemassa?

Vierailija
29/51 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei valitettavasti ole lievä :( ei pysty asumaan yksin eikä osaa pukea itse. Osaa kyllä syödä itse ja joitain sanoja osaa, ymmärtänee puhetta jotenkin mutta ei kykene kommunikointiin. Hän on ehkä 2-3 vuotiaan tasolla, osaa siis kävellä. On muuten täysin terve. Hän on nyt 33 vuotias. Mutta down piireissä olen nähnyt lieviä down ihmisiä jotka on muuten normaaleja mutta on down piirteet ja ehkä vähän lapsellisempia aikuisia. Itse salaa nuorena toivoin että sisarenikin olisi ollut vain lievästi down, mutta olen jo hyväksynyt asian :)

Vierailija
30/51 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Down

Vierailija
31/51 |
22.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessakin on eräs lievä Down. Sen tasoinen kuin mitä on myöskin Pablo. Ja sen Suomessa asuvan lievän Downin down on niin lievä, ettei ihan heti huomaa mutta huomaa kyllä jos Downeja on nähnyt. Suomen lievä Down on varmaan lievin mahdollisen down ja pääsisi ennätysten kirjaan siinä, että on "maailman lievin down". Hänen nimeään en mainitse. Hän saa itse tulla halutessaan lievän Downin oireyhtymänsä kanssa julkisuuteen jos joskus haluaa.

Vierailija
32/51 |
22.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljonkin, niin ettei kukaan edes tiedä heidän trisomiastaan. Eivät edes itse tiedä. Kuinkahan paljon täysin normaalin tasoisia ihmisiä abortoidaan.

Vierailija
33/51 |
22.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa abortoidaan tuhansia lapsia muutenkin, downit ei todellakaan ole se ongelma.

Vierailija
34/51 |
22.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla myös "vain" puolikas kromosomi liikaa. ystävättärelläni on näin, samoin hänen äidillään. Lisää ainakin keskenmenon riskiä huomattavasti.

Vierailija
35/51 |
22.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla myös "vain" puolikas kromosomi liikaa. ystävättärelläni on näin, samoin hänen äidillään. Lisää ainakin keskenmenon riskiä huomattavasti.

Vierailija
36/51 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykäskin voi olla tyhmä. Kehitysvamma on vamma ymmärtämisen alueella. Kehitysvammainen oppii hitaammin ja eri tavalla kuin me ns. terveet. Se ei tarkoita, että kehitysvammainen olisi tyhmä.

Vierailija
37/51 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vajaa-älyinen taitaa sittenkin olla paras ja kuvaavin.

Vierailija
38/51 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykäskin voi olla tyhmä. Kehitysvamma on vamma ymmärtämisen alueella. Kehitysvammainen oppii hitaammin ja eri tavalla kuin me ns. terveet. Se ei tarkoita, että kehitysvammainen olisi tyhmä.

joku yksittäinen teko voi olla tyhmä ja älykäskin voi siis toimia tyhmästi. Mutta ei silti älyltään ole tyhmä. Eikö juuri se ettei ymmärrä, ei opi = tyhmä. Sana 'tyhmä' on tosin loukkaava ja halventava.

Vierailija
39/51 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö down ihmisen sukusoluissa (siis munasoluissa ja siittiöissä) ole myös kromosomihäiriö? Mietin vaan että onnistuisiko heldelmöittyminen edes, tai olisiko sitte perinnöllistä kun solut lähetvät jakautumaan viallisesta...

Vierailija
40/51 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko Tommi Läntinen down? Vai muuten vaan erilkoisen näköinen?