Lapston kysyy: Eikö teitä perheellisiä häiritse teidän jatkuva keskiluokkainen kilpavarustelu?
Heti kun lapsia tulee, niin elämä näyttää muuttuvan törkeäksi kilpavarusteluksi. Seurataan silmä kovana, millaisia valintoja ystävät tekevät. Verrataan välikausihaalareita ja farmari-autojen vuosimalleja. Kilpaillaan lasten harrastusten määrässä ja asunnon neliöillä. Omakotitalo se olla pitää, vaikka vasta kolmas pankki myöntäisi tarvitavan ylisuuren lainan. Mies tekee pitkää päivää, jotta äiti voi shoppailla Moloja. Vähintään kerran vuodessa on päästä all inclusive vesipuistolomahelvettiin, ettei vaan luulla weeteeksi. Halveksitaan varmuuden vuoksi kovaan ääneen naapurin Älväriä ja kurahaalareita. Ja sitten valitetaan, kuinka ruoka ja bensa ovat niin kalliita.
Ah, säästäkää minut äitiydeltä!
T. Vela
Kommentit (81)
koskaan todellisessa elämässä törmännyt tuohon kilpavarusteluun, täällä netissä kylläkin. Itseä ei voisi vämenpää kiinnostaa. Olen tarkka lasten vaatteista, mutta kaikki ostetaan käytettynä. Auto on vanha romu, jolla ajetaan lähinnä mökkimatkat, ja mitään vesipuistoja ja vastaavia en voi sietää. Omakotitalon haluaisin, ettei tarvitsisi sietää seinänaapureita ja saisi rauhassa viljellä porkkanoita omalla pihalla, mutta en todellakaan mitään isoa.
No, jos oma käsitys vanhemmuudesta olisi ollut sama kuin ap:lla, niin lapset olisi saattaneet jäädä hankkimatta. Onneksi ei, lapset nimittäin ovat tuoneen omaan elämääni sellaista sisältöä mitä mistään muualta ei voi saada.
siitäkin voi tehdä omannäköisensä.
kyllä se on tuota suurimmalla osalla, pitää olla jotain muille.
ja lapsille valitaan kavereita sillä oerustella miltä näyttää ulospäin.
aloittaja on oikeassa. 95% lapsiperheistä on just tuollaisia. täällä enemmänkin mutta ehkä jossain on alueita joissa asiat eivät ole noin pahoja.
Mutta mun on todella vaikea myöskään uskoa, että elämä lapsettomille olisi kovin paljon erilaista. Luulen vaan että ihan samanlaista pätemistä se on heilläkin.
ne palkat kun eivät ole lapsiperheissä isommat, usein yhdellä elätetään koko perhettä ja saman rahan se lapseton laittaa ihan vaan itseensä.
eli väitän että lapsettomissakin on merkkien perässä juoksijoita.
oon perheellinen, mutten kyllä mitenkään tunnista itseäni (tai edes lähipiiriä) tosta kuvauksesta. Onneksi.
lapsiperheitä koskevia aloituksia? Miksi koet tarvetta yrittää provosoida täällä - eikö elämässäsi ole tarpeeksi sisältöä? Miksi sinulal on tarve todistaa, että olet parempi ihminen kuin lapsiperhearkea viettävät?
kyllä se on tuota suurimmalla osalla, pitää olla jotain muille.ja lapsille valitaan kavereita sillä oerustella miltä näyttää ulospäin.
aloittaja on oikeassa. 95% lapsiperheistä on just tuollaisia. täällä enemmänkin mutta ehkä jossain on alueita joissa asiat eivät ole noin pahoja.
Missä on sitten tuollaista? Itse en ole törmännyt muuten kuin netissä. Asutaan kerrostaloalueella pk-seudulla.
kyllä se on tuota suurimmalla osalla, pitää olla jotain muille.ja lapsille valitaan kavereita sillä oerustella miltä näyttää ulospäin.
Missä on sitten tuollaista? Itse en ole törmännyt muuten kuin netissä. Asutaan kerrostaloalueella pk-seudulla.
Mutta mun on todella vaikea myöskään uskoa, että elämä lapsettomille olisi kovin paljon erilaista. Luulen vaan että ihan samanlaista pätemistä se on heilläkin.
ne palkat kun eivät ole lapsiperheissä isommat, usein yhdellä elätetään koko perhettä ja saman rahan se lapseton laittaa ihan vaan itseensä.
eli väitän että lapsettomissakin on merkkien perässä juoksijoita.
en ollut koskaan törmännyt tuohon ennen kuin muutin okt-alueelle. ihmiset ovat jotain ihan sairasta, näitä mammoja, jotka miettivät jotain pukua ja muiden asioita, oma elämä puuttuu.
en ole kyllä koskaan kokenut tuollaista eikä ystäväpiirissä ole tuollaista.
Millaisessa porukassa oikein liikut?
siis kt-alueella oli kaveri, joka piti vaatteista. tykkäsi ostella lapsilleen sävy sävyyn, mutta se elämänsisältö ei ollut ne merkit ja autojen miettiminen ja varsinkaan toisten autojen miettiminen ja ihmisten arvottaminen romun perusteella tai talon perusteella tai kuvitellun aseman tai rahavarannon perusteella.
Ja siellä oli mamua, ja oli kirjava joukko erilaisia ihmisiä, joilla kaikilla oli elämä. Ihan oma eälmä. Täällä se elämä kyllä näyttää olevan monilla sen miettiminen, kenellä on rahaa ja keneen kannattaa tutustua.
tai sitten ihmiset ovat muuttuneet joka paikassa epämiellyttäviksi. vanhaan hyvään aikaan ei ole paluuta. mutta uskon kyllä että nämä ilmiöt ovat tyypillisiä okt-alueille. todella epämiellytvää.
koska muiden tekemiset ja tekemättä jättämiset eivät kiinnosta juurikaan. Rahasta ei ole ollut puutetta, ruoan hinta ei kiinnosta vaan laatu ja auto on firman.
omakotialueella pk-seudulla, enkä ole täällä huomannut tällaista meininkiä. On sitten ehkä sattunut täysjärkiset naapurit ;) Siskoni asuu kantakaupungissa, ja siellä on kai vähän enemmän kilpavarustelua...
en ollut koskaan törmännyt tuohon ennen kuin muutin okt-alueelle. ihmiset ovat jotain ihan sairasta, näitä mammoja, jotka miettivät jotain pukua ja muiden asioita, oma elämä puuttuu.
Mutta kun on oman kaveriporukan ainoa lapseton pari, niin eipä tarvitse kauheasti muiden kilpailuvieteistä perustaa. Me olemme ainoat, jotka rohkeasti elämme omanlaistamme elämää. Muut kisaavat perheineen näistä statussymboleista.
AP
En harrasta keskiluokkaista kilpavarustelua. Minulla on kyllä neljä lasta ja keskivertotulot. En osta merkkitavaroita vaan kirppikseltä, reilun kaupan tuotteita jne. Minun piireissäni ei ole mitään merrkkifriikkejä näkynyt.
Tosi törkeetä tekstiä tämäkin! "tyhjän elämäsi rakkaudentarpeen", "elämälläsi ei ole mitään tavoitetta tai päämäärää". Luuletko, että se on näin lapsettomilla? ***!
Lapsettoman elämä on yhtä arvokas kuin lapsellisenkin!! Äitiys ei sinustakaan tee yhtään parempaa! Ihan sama ihminen oot kuin ennenkin, nyt vaan luulet voivas päteä kun oot äiti!
Voi että mua ärsyttää tällaset!!!!
en ainakaan tietoisesti harrasta kilpavarustelua. Olemme melkolailla keskiluokkainen perhe, tosin ulkomailla emme ole vielä lasten kanssa juuri käyneet, ainakaan koko porukalla.
Hmm... Me elämme ihan omannäköistä elämäämme, emmekä hanki tavaroita sen takia että se näyttäsi hyvältä toisten silmissä.
On ihmisten aliarviointia jos luokittelee heidät massaksi ulkoisten merkkien perusteella. Ap arvosteli keskiluokkaisia lapsiperheitä tylsiksi kilpavarustelijoiksi, mutta tuo luokittelu kertoo enemmänkin ap.n kapeakatseisuudesta ja mustavalkoisesta maailmasta.
Itsestäni voin kertoa sen verran että muiden mielipiteetkin varmaan jokin verran vaikuttavat esim. lastenvaatteiden ja tavaroiden hankintaan, mutta eikös meillä kaikilla? Etkö sinäkin, lapseton (?) ap hanki itsellesi kauniita vaatteita osittain muiden ihmisten hyväksynnän takia?
Kyllähän se niin on, että ihmiset rakastavat kunnoittavat ja ihailevat tällä hetkellä rahaa.
semmoista persettä nuollaan ja se saa sanoa mielipiteensä telkkarissa, joka esittää että on rahaa tai on sitä rahaa.
ja en kyllä usko, että lapseton keskiverto olisi sen kummempi. kyllä sekin ostaa kalliimman lahjan sellaiselle, jolla on iso talo ja joka näyttää ja käytää rahaa, kuin vaikka vuokra-asukkaalle.
ihmiset eivät ole hirveän mukavia tai pyyteettömiä, ja se mitä sanot on totta useimmissa tuntemissani ihmisissä.
millä tavoin sinä aloittaja olet poikkeus?
eri perheet ostavat tai ovat ostamatta oman kukkaron ja oman elämänkatsomuksen mukaan
t. ammattikasvattaja
Tuo ominaisuus on niin surullisinta omassa ikäluokassani.
Ja käsittämätöntä, uskomattomiinta. Kun kaikki tietävät takuuvarmasti että hukutaan koko ajan paskaan ja elinolot kutistuvat kutistumistaan. napamantereet sulavat, jääkarhut kuolevat, puhdas juomavesi katoaa kun niitä hienoja taloja lämmitetään maalämmöllä ja siinä liataan pohjavedet...
l
ja ja ja
kukaan ei välitä edes siitä että lasten aivot tuhotaan. suomessa juurikin nuo säteilyarvot ovat sairaan matalat. saa laittaa vaikka peruskoulun katolle maston, suunnilleen.
ja ämmät miettii toisten automerkkiä ja tuulipukua.
suurissa ikäluokissa mua ihmetyttää sitten ihan toiset asiat, periaatteessa se ahneus kuitenkin siinäkin.