Miten sh-opiskelijan pääsykoe eroaa lh-opiskelijan pääsykokeesta?
Kertokaapas? Ja kyseessä siis koko päivän kestävä koe psykologisine testeineen yms.
Kommentit (9)
SH-kokeet oli kyllä vaikeammat ja pidempikestoiset. Tehtävät olivat selkeästi vaikeampia, rautalankaakin sai taivutella, kirjaimellisesti. Yksittäiset testit oli ylipäätään aika pitkiä. Ryhmtehtävää ei ollut kummissakaan kokeissa ja molemmissa oli psykologin haastattelu.
mutta meidän AMKssa on kaksi pääsykoekirjaa joista toinen aika vaikea anatomian & fysiologian kirja. En usko että yhtä vaikeaa kirjaa voi olla toiselle asteelle. Psykologin testejä ei meillä ole ollut vuosiin, on vain tuo kirjakoe sekä ryhmähaastattelu.
Miksei vois olla yhtenäiset koko maassa, molempiin koulutuksiin.
kerron vielä. Mieheni haki sh-koulutukseen ja minä lh-koulutukseen. Molemmat kahdessa paikassa pääsykokeessa. Miehen pääsykoe oli toisessa paikassa kymmenen minuutin haastattelu. Toiseen paikkaan piti kirjoittaa etukäteen essee sen kymmenminuuttisen lisäksi.Minun pääsykokeeni molemissa paikoissa kesti aamusta pitkälle iltapäivään. Psykologinen kirjallinen testi, joka kesti noin kaksi tuntia, ryhmähaastattelu, opettajan haastattelu ja psykologin haastattelu. Toisessa paikassa lisäksi matematiikan koe ja essee. Tällä kokemuksella sanon, että sh-koulutukseen on paaaaljon helpompi päästä kuin sh-koulutukseen ja pääsykoe on lh-puolella huomattavasti haastavampi.
...kai se pelkällä sillä pääsyKOKEELLA päässyt kai piti olla jotain lähtöpisteitä yo- tai vastaavasta todistuksestakin??
Helsingin ammattikorkeakulussa eli Metropoliassa ei ole pitkään pitkään aikaan enää ollut mitään muita kuin kirjalliset kokeet sh-pyrkijöille, ja ovat vaikeat. Ei toki vaikeusasteeltaan kuin 10 % lääketieteellisen kokeista :-P
muutkaan todistuksen mitenkään hyviä.
kerron vielä. Mieheni haki sh-koulutukseen ja minä lh-koulutukseen. Molemmat kahdessa paikassa pääsykokeessa. Miehen pääsykoe oli toisessa paikassa kymmenen minuutin haastattelu. Toiseen paikkaan piti kirjoittaa etukäteen essee sen kymmenminuuttisen lisäksi.Minun pääsykokeeni molemissa paikoissa kesti aamusta pitkälle iltapäivään. Psykologinen kirjallinen testi, joka kesti noin kaksi tuntia, ryhmähaastattelu, opettajan haastattelu ja psykologin haastattelu. Toisessa paikassa lisäksi matematiikan koe ja essee. Tällä kokemuksella sanon, että sh-koulutukseen on paaaaljon helpompi päästä kuin sh-koulutukseen ja pääsykoe on lh-puolella huomattavasti haastavampi.
..pyrkiessä pidä olla paremmat paperit. Teoreettisempi koulutus.
Minun mieheni pääsi molempiin paikkoihin. Sen kun valita mieleisensä. Pääsin minäkin toisella yrittämällä lh-koulutukseen. Minulla on ylioppilastutkinto, pari muuta tutkintoa ja hyvä todistukset.
Itse olen käynyt molemmissa pääsykokeissa ja ainakaan muutama vuosi sitten ei kokeet eronneet mitenkään. Ensin oli ne samat kirjalliset kokeet samoine tehtävineen, sitten psykologin haastattelu ja lopuksi ryhmäkeskustelu. Meidän amk:ssa ja ammattiopistossa taisi pääsykokeet olla vielä saman psykologitiimin järjestämät.