Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä vauvat ylipuetaan?

Vierailija
20.09.2012 |

Tänään marketissa kiinnitin huomiota vauvaperheeseen, kun vauva selkeästi kitisi ja sitten alkoi jo itkeäkin + kulki muutenkin samaa tahtia kanssani. Jossain vaiheessa vauvan rattaat kääntyivät minuun päin ja mitä näinkään: noin 6kk vauva ( ei todellakaan vastasyntynyt) peiteltynä osittain huovalla, päässään pipo ja päällään välikausihaalari, joka sentään oli hiukan avattu niin että välistä näkyi neule! Ja tumput ja töppöset jalassa kun ulkona oli noin 14 astetta lämmintä ja siellä kaupassa ihan tavallinen sisälämpötila. Vanhemmat kauheasti yritti rauhoittaa vauvaa ( taapero autokärryssä ettei ollut esikoisestakaan kyse). Teki mieli sanoa että vauvalla on KUUMA mutta pidin sitten suuni kiinni...

Mikä ihme saa ihmiset toppaamaan vauvat ja sitten ihmetellään kun vauva itkee ja on tyytymätön?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten ollaan ekat vuodet sairauskierteessä. Surullista:(

Vierailija
2/18 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ymmärrä, miksi usein vauvoja (ja en siis tarkoita vastasyntyneitä) puetaan ja topataan niin perusteellisesti. Lämpiminä kesäpäivinäkin näkyy vaunuissa vauvoja hikoilemassa suljetuissa makuupusseissaan, pipot päässä. No, kyllä varmaan jotkut palelevat helpommin kuin toiset, mutta useimmiten kyse on vain vanhempien hysteerisyydestä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten ollaan ekat vuodet sairauskierteessä. Surullista:(

että ylipuetaan, mutta miten se vaikuttaa sairauskierteeseen?

Vierailija
4/18 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sain vain jonkun mt-potilaan vittuilut niskaani.

Itse olen siis puolivuotiaan esikoisvauvan äiti ja pähkäilen vauvan pukemisen kanssa muuttuvissa keleissä. Nyt on yhtäkkiä alkanut näkyä tosi piukkaan puettuja/makuupussitettuja vauvoja kaupungilla ja kaupoissa. Itse en vielä niin paljon haluaisi lapselleni pukea, koska hän ei tunnu olevan lähellekään kylmissään. Olen ollut hämilläni siitä pitäisikö kuitenkin, kun niitä toppapukuvauvoja niin paljon näkyy.

Vierailija
5/18 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän neuvolantäti näytti monistetta, jossa on lämpömittari ja vieressä piirroskuvat vaatteista joita vauvalle voisi ko. lämpötilalukemissa pukea. Itse en kokenut tarvitsevani, kun on jo ennestään useampia, eri vuodenaikoina syntyneitä vauvoja. Mutta varmaan olisi monille tarpeen.

Vierailija
6/18 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvan polkupyörän kyydissä eikä minkäänlaisia tumppuja käsissä. Ulkona 10 astetta. Mahtoi olla kädet kohmeessa.

Vierailija
7/18 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sain vain jonkun mt-potilaan vittuilut niskaani.

Itse olen siis puolivuotiaan esikoisvauvan äiti ja pähkäilen vauvan pukemisen kanssa muuttuvissa keleissä. Nyt on yhtäkkiä alkanut näkyä tosi piukkaan puettuja/makuupussitettuja vauvoja kaupungilla ja kaupoissa. Itse en vielä niin paljon haluaisi lapselleni pukea, koska hän ei tunnu olevan lähellekään kylmissään. Olen ollut hämilläni siitä pitäisikö kuitenkin, kun niitä toppapukuvauvoja niin paljon näkyy.

Vauvan niskasta kokeilemallahan se selviää onko sopivasti puettu. Liikaahan useimmat pukevat.

Vierailija
8/18 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyöräilytin tällä säällä TAAPEROA (1v8kk) ilman hanskoja koska ihan itse veti hampaillaan hanskat kädestä pois, eli tuskin paleli!

Vierailija
9/18 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvan polkupyörän kyydissä eikä minkäänlaisia tumppuja käsissä. Ulkona 10 astetta. Mahtoi olla kädet kohmeessa.

Vierailija
10/18 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sitä en ymmärrä että sisätiloissa ei vaatetusta vähennetä.... se on ihan käsittämätöntä!

Vierailija
11/18 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

järkyttävämpä on alipukeminen... valitettavasti niitäkin näkee...talvipakkasilla pienet lapset kulkee kaupungilla jossain farkuissa yms...

Vierailija
12/18 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitsee tumput. Kokeile itse istua 10 asteessa vaikka pari tuntia liikumatta.

Vierailija
13/18 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 vuotiaalla vuorilliset hanskat kädessä ja kotona kädet aivan kylmät. Kyllä minusta vauva tarvitsee tumput. Varsinkin pyöräillessä käy viima.

Vierailija
14/18 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsista toisella on aivan aina kylmät sormet ja toisella suurin piirtein hiki lentää säällä kuin säällä. Puen siis pojalle reippaasti enempi jo nyt, kuin siskolleen! :) Itse olen vilukissa, joten piti vähän opetella tähän.. Tänään täällä pohjoisessa oli n. 12 astetta lämmintä, mutta tuuli kovasti. Pipoa kaipasin, oli välikausivaatteet itselläkin ja niiden alla kerrastoa... ;)

Vierailija
15/18 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin monta kertaa ihmetellyt sitä vaatemäärää mitä tuupataan vauvoille päälle jo siinä + 10 asteessa. Sitten ihmetellään kun vauva kitisee ja on tyytymätön. Se ylipukeminen on ihan yhtä "vaarallista" kuin alipukeminenkin. Ei se puuttelinen lämmönsäätelyky toimi myöskään silloin. Sen takia saunomisestakin on suositukset olemassa.

Samoin jotkut myös ylipukevat lapsiaan sisätiloissa. Kotona pitävät vauvalla esim. pipoa päässä. Sen lisäksi on pitkähihaista bodya, päällä neuletakkia, sukkikset ja verkkahousut päällä ja vielä paksu sukat jalassa. Ja talo ei ole mikään vetoisa vaan normaali 21-23 asteinen suomalainen koti. Meidän muksut olisivat saaneet hirveitä raivareita vauvana jos heitä olisi kotioloissa tommosiin pyntätty.

Vierailija
16/18 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...pitävät lapset terveenä :-)

Tarkoittaen sitä että pieni (huom.pieni!) stressi elimistölle on vain hyvästä ja auttaa puolustuskykyä vahvistumaan. Monesti lapsia syötetään lähes tauotta, puetaan aivan liikaa ja ensimmäisen puol vuotta kaikki vieraat käyttävät käsidesiä jne. ei ihme että sittem sairastellaan. Maahan pudonnut tutti on vauvelille ihan hyvä tapa saada terve määrä oman elinympäristön bakteereja :-)

Vierailija
17/18 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan saman verran mitä itse laittaisi kussakin säätilassa ja vähän sitten ehkä enemmän, jos on tuulista tms. Tietysti vastasyntyneet on asia erikseen. mutta joo, ihan järkkyä kun jossain kauppakeskuksessa joku vauvaparka hikisenä kiljuu ja vanhemmat on hoomoilasena että mikä sille nyt tuli - eivätkä tajua että toinen on tukehtumassa kuumuuteen...

Vierailija
18/18 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan saman verran mitä itse laittaisi kussakin säätilassa ja vähän sitten ehkä enemmän, jos on tuulista tms. Tietysti vastasyntyneet on asia erikseen. mutta joo, ihan järkkyä kun jossain kauppakeskuksessa joku vauvaparka hikisenä kiljuu ja vanhemmat on hoomoilasena että mikä sille nyt tuli - eivätkä tajua että toinen on tukehtumassa kuumuuteen...

Meille opetettiin että pienelle vauvalle yksi vaatekerros enemmän kuin itselle. Aika pian huomasin vauvan hikoilevan jo samassa määrässä vaatteita joissa itse palelin..