Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koiria vihaavat/inhoavat lapsiperheet!

Vierailija
20.09.2012 |

Mä rakastan mun koiria niinkuin ne olis mun lapsia. Mä luatan niihin 100%sesti ettei ne tee mulle tai muille mitään, samalla lailla ku te luotatte miehiinne ettei ne petä tai lapsiinne ettei ne varasta. Mä pidän niitä vapaana koska ne on välittömästi kytkettävissä (tietenkin jätän provosoinnin sikseen; en pidä koiriani vapaana kaupan pihalla tai lasten leikkikentän läheisyydessä).

Mä en valita siitä että naapureiden lapset huutavat, leikkivät ja nauravat kovaan ääneen. Miksi te valitatte siitä että koirani haukahtaa (huom. yksi haukahdus) postinkantajalle? Ettehän te välitä suihkussa käymisen äänistä, tai imuroimisesta?

Kun olen koirieni kanssa pihalla ja vastaan tulee lapsipehe, siirryn niin tien laitaan kuin pystyn, toinen koira pientareella. Lapsiperheen ei kuitenkaan tarvitse tehdä tiedä, koska ovat maailmannapoja? Jos jätän väistämättä perhettä, josta tiedän ettei väistä minua, tulee kyllä hirveät raivokohtaukset.

En pidä siitä että lapset tuijottavat minua, tai tulevat luokseni. Silti käyttäydyn hyvin ja iloisesti lapsia kohtaan. Jos minun koirani tuijottaa tai kääntää päätä teitä kohti haistellakseen (en tarkoita iholle tulemista) se on kamalaa agressiota?

Olen aina ystävällinen kaikille, lapsille, vanhuksille kuin muillekin. En ymmärrä miksi minua koirineen ei kohdella samalla tavalla.

Lapsenne tulevat lupaa kysymättä taputtamaan koiriani, mutta mikä huuto siitä syntyisi jos antaisin koirieni tulla haistelemaan lapsiasi?

Tiedän että yleistin. En tarkoita pahoittaa kenenkään mieltä, mutta toivon että jokainen voisi miettiä myös muita ihmisiä vaikka itselle ne omat lapset ovat tärkeintä.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vihaa koiria vaan koiranpaskaa. En tajua miten täällä (hki keskustan tienoot) onkin niin paljon sitä paskaa! Jalkakäytävillä, puistojen kävelyteillä, leikkipuistoissa. Alakerran naapurin koiralta myös tihkuu pissaa porraskäytävään, yök.

samaa ihmettelen minäkin...ja sitä vielä enemmän että vaikka niitä koirankakkaroskiksia ja tavallisia roskiksia on 50 metri välein, niin joistain syystä se koiranomistajan selkä ei taivu sen vertaan että nostais ne pökäleet ja veisi sinne roskiin.

hyi että ilettää kun eräänkin kerran on saanut kotona pestä sitä peetä kengänpohjistaan...

Vierailija
2/44 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja taas meni pieleen. Edes pennut eivät saa enää kulkea vapaana taajamassa. Ainoastaan taajaman ulkopuolella (alle 4kk ikäiset), ja vain silloin, kun se ei ole metsästyslaissa kiellettyä."

Pahoittelen virhettäni pentujen kohdalla. Koulutustarkoituksissa saa pitää irti, ja jonkun mukaan myös metsästyslaissa olisi kohta joka hyväksyy pennutkin. Tätä kohtaa en kuitenkaan pika-googlettamisella löytänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vihaa koiria vaan koiranpaskaa. En tajua miten täällä (hki keskustan tienoot) onkin niin paljon sitä paskaa! Jalkakäytävillä, puistojen kävelyteillä, leikkipuistoissa. Alakerran naapurin koiralta myös tihkuu pissaa porraskäytävään, yök.

paskat kerännyt. Järkyttävää välinpitämättömyyttä.

Vierailija
4/44 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja taas meni pieleen. Edes pennut eivät saa enää kulkea vapaana taajamassa. Ainoastaan taajaman ulkopuolella (alle 4kk ikäiset), ja vain silloin, kun se ei ole metsästyslaissa kiellettyä."

Pahoittelen virhettäni pentujen kohdalla. Koulutustarkoituksissa saa pitää irti, ja jonkun mukaan myös metsästyslaissa olisi kohta joka hyväksyy pennutkin. Tätä kohtaa en kuitenkaan pika-googlettamisella löytänyt.

Alle 4kk pennut saavat olla vapaana taajaman ulkopuolella ja se lukee nimenomaan metsästyslaissa. Et voi vedota metsästyslakiin taajama-alueilla. Pentuja ei saa pitää vapaina taajaman ulkopuolellakaan silloin kun metsästyslain määräämä pesintä aika on menossa.

Taajamissa koira saa olla vapaana vain ja ainoastaan niillä alueilla joilla se on erikseen sallittu.

Virassa olevat koirat saavat olla vapaina, mutta ne koirat tekevät työtään.

Pentuja tai mitään muitkaan koiria ei saa pitää vapaina taajamissa. Piste.

Vierailija
5/44 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..lukuunottamatta koira on turhake, jolla kyvyttömät yrittävät päteä. Pitäkää piskinne kiinni ja kotona, meidän tontille kun eksyy niin lasketaan haulikolla perään.

Vierailija
6/44 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lait löytyy Finlex.fi sivustolta.

Järjestyslaki:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030612

Metsästyslaki:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19930615

Tuo koulutustarkoituksessa irti pitäminen koskee vain ja ainoastaan koirien koulutukseen tarkoitettuja paikkoja, esim. koirakerhojen kenttiä. Eli itseksesi et voi koiraa pitää vapaana koulutustarkoituksessa minkään kerrostalon pihalla tai tiellä.

Nyt myönnän myös oman virheeni: taajaman ulkopuolella pentuja saa pitää vapaana myös vapaanapidon kieltoaikana. Mutta taajamassa siis aina koirat kiinni, myös pennut.

Täytyy näköjään myös itse kerrata lait. Ne on oikeasti tärkeitä koiranomistajan tietää.

Olettehan koiranomistajat myös huomanneet, että kakkojen korjaamispakko koskee vain hoidettuja alueita? Eli siis jos koirasi ulostaa pientareelle, josta ei edes heiniä niitetä, ei kakkoja tarvitse siitä kerätä pois, kukaan ei voi sitä teiltä vaatia. Nurmikolta ja tieltä kakat pitää kerätä, samaten kukkaistutuksista ja talvella auratulta alueelta.

Vierailija
7/44 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mua tulee joku koira liian liki niin se on niskalaukaus heti.

Koirat kuuluu pitää kytkettyinä.

Joku noin hullu tulisi liki koiriani, niin monoo tulee miulta. Kassotaan sitten ken henkiin jää. Miut voit tappaa, koiriani ja lapsiani suojelen niin kauan kuin henki pihisee vähänkin. Onneksi lapseni on oppinut kuinka isoa asia on koirakaveri ja kuinka paljon koiralta saa.

Vierailija
8/44 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperhe ei väistä, koska vaunujen kanssa väistäminen on vähintäänkin vaikeaa.

Miten niin vaikeaa, meidän vaunuissa on ainakin pyörät alla ja ne kääntyy ihan normaalisti?

Tapaus 1) Koirani kanssa kuljen tienviertä. Väistän kaikkia muita, mieluiten pientareelle, mutta tarvittaessa keskellekin, eli tilanteen mukaan.

Tapaus 2) Mulla on vaunut/rattaat, ei koiraa. Väistän keskemmälle tietä koiraa olettaen, että koira tahdotaan pitää pientareella. Muiden toivon väistävän minua, mutta väistän tarvittaessa kyllä eli tilanteen mukaan.

Tapaus 3) vaunut+koira. En väistä paitsi jos muuten törmätään/ vastaan tulee toinen samanlainen yhdistelmä. Tahdon pitää koiran pientareella, koira tahtoo pysyä sillä ja rattaat kaatuu koiran pyrkiessä pientareelle

Tapaus 4) vaunut+ irtolapsia, ei koiraa. Väistetään jos välttämätön pakko, mieluiten pientareelle, koska autotie ja irtolapset eivät ole hyvä yhdistelmä...

Tapaus 5) vaunut, irtolapset ja koira. Meidät voi kiertää kaukaa, yritämme pysyä pientareella... muttemme pysy kuitenkaan. Pahoittelen tilannetta. Tässä tapauksessa meidät tunnistaa yläpuolella olevasta myrskypilvestä...

-5 lasta+koira

Vierailija
9/44 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuo koulutustarkoituksessa irti pitäminen koskee vain ja ainoastaan koirien koulutukseen tarkoitettuja paikkoja, esim. koirakerhojen kenttiä. Eli itseksesi et voi koiraa pitää vapaana koulutustarkoituksessa minkään kerrostalon pihalla tai tiellä."

Työkoirien koulutus? En tiedä oliko sekin vanhaa lakia että työkoiria saisi kouluttaa vapaana taajamassa?

Ja vasta tänään sain tietää senkin että hoidetun tien pientare-pusikosta ei tarvitse jätöksiä kerätä. Pidän kyllä huolen ettei koirani näkyvälle paikalle mitään tee, mutta esim. ojiin olen antanut tehdä.

Vierailija
10/44 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ihmettelen, mistä olet käsityksesi kerännyt. Mun mielestä koirat on tosi ihania suloisia karvapalleroita ja saavat tullat meidän perhettä haistelemaan. Lapsia pitää välillä tosin vähän toppuuttaa, kun hekin rakastavat koiria. Omaa en silti ostaisi, mutta hellyttäviä ne ovat, aivan ihnania, kuitenkaan en rinnastaisi koiraa ihmiseen. Koirat on ihania koirina :)

Vierailija
11/44 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirista pidän vaikka itse en koiraa omistakkaan. Se on sanottava että kaikista ei koiranomistajiksi ole. Valitettavasti olen nähnyt tilanteita milloin omistaja on pitänyt koiraansa niin että siitä on ollut vaaratilanteita joissa olisi voinut käydä huonosti. Ja sitten syytetään koiraa vaikka syy on omistajassa.

Vierailija
12/44 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sitä koiraa tunne eikä siksi voi siihen luottaa kuten sinä.

Vierailija
13/44 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että sinä rakastat koiriasi kuin muut lapsiaan ei merkitse, että koirasi sen takia olisivat oikeutettuja samaan kuin ihmislapset.

Ei ole olemassa mitään KIINTIÖTÄ oikeuksille, jonka sinä voit "luovuttaa" koirillesi siinä missä vanhemmat lapsilleen, koska te kaikki rakastatte koirianne/lapsianne.

Ihmisten yhteisössä nyt vaan on sääntönä se, että ihmisellä on suuremmat oikeudet. Voit pullikoida vastaan ja olla eri mieltä, mutta jäät siinä vähemmistöön silti.

Lisäksi vertaus luottamukseen miehiä ja lapsia kohtaan ontuu pahasti. Koira on eläin, ja sillä on pedon vaistoja, vaikka ne jalostuksella ja koulutuksella näennäisesti onkin saatu kuriin. Koskaan ei voi olla täysin varma, mitä täysin yllättävää koira voi tehdä. Ihmisten tekemisissä harvemmin on täyttä ennakoimattomuutta.

Minun on hyvin vaikea uskoa, että kukaan valittaisi yhdestä haukahduksesta päiväaikaan. Tai hermostuisi koiran KATSEESTA.

Koska koirat ovat eläimiä ja siten pohjimmaltaan arvaamattomia, osa ihmisistä pelkää niitä. Kohti käyvä, vapaana juokseva koira on siten pelottava.

Sinun on noudatettava lakia, joten vaikka kuinka tykkäisit pitää koiria vapaana, sinun pitää ne kytkeä taajamissa AINA ja maaseudulla kesäkaudella.

Vierailija
14/44 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekään "vihaa" koiria mutta pelkään. Se että joku ihminen jota en ole koskaan tavannut, kuten en hänen koiriaankaan, luottaa koiriinsa sataprosenttisesti, ei auta minua.

Väistän koiria niin kauas kuin mahdollista jos olen lasteni kanssa liikkeellä. Pyrin vaihtamaan toiselle puolelle tietä.

Se vastaantulija ei sitä koiraa tunne eikä siksi voi siihen luottaa kuten sinä.

Vierailija
15/44 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ainakin meillä päin näkyy näitä koiranomistajia joiden ehkä olisi kannattanut jättää koiran hankinta väliin...

Monetkaan ei tajua että sitä koiraa pitää kouluttaa. Kyllä, kouluttaa. Ei riitä että koira osaa istua ja antaa tassua.

Joka päivä joutuu pyörällä ajaessa pelkäämään, koska ihmiset päästävät koiransa syöksyilemään miten sattuu. Pienen koululaisen kanssa kulkeminen vaarallista.

Ärsyttää kun lenkkipolullakaan saa juosta rauhassa astumatta koiran p*sk**n.

Koiranomistajat: joudutteko oikeasti varomaan ettette tahri itseänne naapurin lasten ulosteisiin. Uskoisin että ette.

Minä en ole joutunut pelkäämään vielä yhtäkään lasta, mutta koiria olen pelännyt. Monesti.

Minä en myöskään työnnä lapsiani kenenkään naamalle ja oleta että vieraat haluavat paijata ja kehua lapsiani. Enkä varsinkaan ihmettele miksi toinen kieltäytyy ja luokittele häntä heti lapsivihaajaksi.

Viimeisimpänä: koirat haisee MINUN mielestäni erittäin pahalle. Koiraperheen luona vierailtuani joudun pesemään yleensä kaikki vaatteeni.

Onneksi meillä on kissa, joten kukaan ei enää tuo koiraansa kysymättä meille, naarmuttamaan parkettia ja karvaamaan sohvia.

Minua ei haittaa se että kaikki ihmiset eivät pidä kissoista, mutta monikin koiranomistaja järkyttyy jos hänen kullannupustaan ei pidetä.. Hyvin pakkomielteistä suhtautumista.

Vierailija
16/44 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakko kommentoida että enemmän ongelmia on koiran omistajilla kuin lapsiperheiden asenteissa koiria kohtaan. Liian moni ottaa koiran osaamatta kouluttaa koiraa, vaikka se ei paljoa vaadi kun tänä päivänä koulutusapua (toki maksullista) on tarjolla varmaan joka kaupungissa.

Se että jotkut vanhemmat antaa lapsien tulla koiria silittelemään ilman koiran omistajan lupaa on kyllä aika harvinaista. Useimmin näkee että aikuiset pelkää koiria ja siirtää sitä pelkoaan lapsiinsa. Ja se on sääli. Koira on lemmikkinä hieno otus, mutta lapseksi siitä ei ole eikä lapsen korvikkeeksi.

On suomessa kuitenkin sen verran tilaa ja sen verran leveät tiet että niille mahtuu koirat ja lapsetkin. Jos siinä ongelmia on niin sitten kyllä vakavan peiliin katsomisen paikka.

Vierailija
17/44 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä ei vihata koiria, mutta..Ajattelemattomia, typeriä koiranomistajia kyllä inhoan. Ensinnäkin tuntuu olevan aivan käsittämättömän vaikeaa joillekkin koiran omistajille ymmärtää se, että ne koirat ON AINA pidettävä kiinni kun kävellään taajama alueella. Aidatulla pihallaan jokainen voi pitää koiraansa niinkuin haluaa, mutta muutoin se koira on pidettävä kiinni, piste.

Itse olen aina pelännyt hieman koiria, ja ihan oikeasta syystä, nimittäin kun olin lapsi, naapurin pihasta juoksi iso koira tielle, jossa ajoin pyörällä, ja tarrasti suoraan kiinni jalkaani. Puri muuten kovaa, eikä meinannut päästää irti millään. Ei taatusti ollut minun vikani, en edes katsonut sinnepäin.

Tuon jälkeen en en ole voinut sietää irti olevia koiria, ne ovat arvaamattomia ja minun käsitystäni ei kukaan voi muuttaa. En voi sietää sitä, että koira juosta hölmyää kohti, olipa se kiinni tai irti, pahempi tietysti jos on irti.

Koiran omistajien pitää aina pitää huoli siitä, että koira ei pääse juoksemaan päin lapsia. Meidän lapset tykkää naapureiden ja tuttavien koirista, ja kannustan heitä luvan kanssa tutustumaan koiriin, jotta en siirrä pelkoani heille, mutta oletan silti, että koiran omistajat ovat yhtä tarkkoja sen suhteen kuin minäkin, että aina pitää olla molemminpuolinen lupa, saako koira lähestyä lapsia (tai aikuisia), ja saako lapset lähestyä koiraa.

Ja se mitä vihaan, vihaan paljon, on se, että suurin osa koiran omistajista ei kerää niitä paskoja pois, edes yleisillä kävelyteillä! Meidän portilla(!!!) on usein koiran paskoja, ja talvella hanki on keltaisenaan koirien pissoista. En ymmärrä miten typeriä ihmiset voi olla, kun eivät kuseta ja paskata niitä eläimiään omalle portilleen, jos se asia on kerran ok! Älkää antako niiden koirien tehdä tarpeitaan toisten portille!! Meillä on yleensä päivät piha täynnä lapsia, sekä omia, että ammatin puolesta, ja mikään ei ole niin raivstuttavaa, kuin se, että joutuu kokoajan väistelemään koirien jätöksiä omalla piha-alueella!!

En minäkään käy pissattamassa omia lapsiani koiran omistajien porteille! Enkä varsinkaan käytä heitä siellä kyykkypaskalla.

Nämä on ne seikat, jotka saa näkemään punaista, tiedän, että on vastuullisia koiran omistajia, ja minulla ei ole mitään heitä ja koiria vastaan, mutta rajansa kaikella!

Vierailija
18/44 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuo koulutustarkoituksessa irti pitäminen koskee vain ja ainoastaan koirien koulutukseen tarkoitettuja paikkoja, esim. koirakerhojen kenttiä. Eli itseksesi et voi koiraa pitää vapaana koulutustarkoituksessa minkään kerrostalon pihalla tai tiellä."

Työkoirien koulutus? En tiedä oliko sekin vanhaa lakia että työkoiria saisi kouluttaa vapaana taajamassa?

Ja vasta tänään sain tietää senkin että hoidetun tien pientare-pusikosta ei tarvitse jätöksiä kerätä. Pidän kyllä huolen ettei koirani näkyvälle paikalle mitään tee, mutta esim. ojiin olen antanut tehdä.

Tuossa lain kohtaa puhutaan nimenomaan taviskoirien koulutuksesta. Virkakoirat (mm. tulli. poliisi, avustajakoirat) saavat kulkea vapaana olivat ne sitten koulutuksessa tai ei. Tuo käsite "työkoira" tarkoittaa nimenomaan vaan virkakoiria, eli jos yksityinen henkilö pitää koiraa esim. maatilalla paimenena (työkoira), se ei saa lain mukaan kulkea vapaana vaikka työkoira onkin.

Vierailija
19/44 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin ihmislapset.

Ihmisten tehtävä on koulia sekä lapset että koirat sopeutumaan ympäristöönsä ja muihin eläviin.

Vierailija
20/44 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos yksityinen henkilö pitää koiraa esim. maatilalla paimenena (työkoira), se ei saa lain mukaan kulkea vapaana vaikka työkoira onkin.

Tottakai maatilalla paimenena, tai ei, saa koira kulkea vapaana, omistajansa maillahan sitä kuitenkin paimennetaan..?

Maanomistajan luvalla! Maatilat eivät yleensä ole taajamissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän