Miten lestat eivät joudu lastensuojeluun, vaikka kurittavat lapsiaan?
Vanhempi väki tietää hyvin liikkeessä rehottavasta väkivallan kulttuurista. Lasten ruumiillinen kurittaminen on edelleen tavallista vanhoillislestadiolaisilssa perheissä. Liike tulee 15–20 vuotta perässä muuta yhteiskuntaa. Ulospäin näytellään, että kaikki on hyvin.
Miten voi olla mahdollista?!
Kommentit (16)
että jos teidän mielestänne jossain perheessä kuritetaan lasta liian kovalla kädellä, tehkää se lastensuojeluilmotus. Ja ap on niin katkeran kuulonen että luulen että tämä on provo koska jos se olisi havainnut tämmösen asian niin olisi varmasti tehny kiusallakin ls- ilmotuksen pelkästään sen takia koska on lesta.
mulle tulee jotenkin aina niin hyvä mieli, kun kuulen, että nuori lestadiolaispari on itse päättänyt lapsilukunsa. Tulee aina sellainen lämpöinen ailahdus, että tsemppiä teille ja kaikkea hyvää, tuollaiseen perheeseen lapset saa syntyä toivottuna, ja se on hyvä alku elämälle.
eikä ole vielä tullut mieleen alkaa hakkamaan. Eikä edes läpsimään. Tai tukistelemaan.
Ja tuskinpa aletaankaan, vaikka sitten saisimme ne 14 lasta.
Ei pidä paikkaansa että vanhoillislestadiolaiset muka hyvksyisivät ruummillisen kurituksen.
Se joka sanoi että ap:n pitäisi tehdä ls-ilmoitus jos tietää jossain perheessä lapsia kuritettavan. Minä ainakaan en hyväksy ruumiillista kuritusta (enkä henkistäkään) ja samoin on kaikissa tuntemissani nuorissa perheissä.
t. 2
joissa ei ole vielä lapsiluku täynnä?
Eli sitten kun on 45-vuotiaana raskaana ja jo 14 lasta, voi jo vähän vitsa heiluakin?
Helppo sanoa kolmen jälkeen, että emminä vaan.
Jos tiedät että jonkin perheen lapsia kuritetaan väkivallalla (oli sitten kyse lestoista tai muista) niin mikset tee lastensuojeluilmoitusta? Sinun pitäisi tehdä. :(
Jos taas et tiedä, älä mene summassa hutkimaan ketään.
mut omasta mielestäni se ei vielä ole oikeuttanut ls-ilmoon - siis se kohtelu, mitä minä olen nähnyt. Ja tavallaan ymmärränkin sen; jos äidillä on lapsia vuoden välein, jos hän on äärimmäisen uupunut, ei ole vuosiin saanut nukkua jne. niin ei siinä vaan kestä lapsilta minkäänlaista uhmaa. Naapurin vl- äitä katsellessani olen miettinyt, että koska tuo äiti on suojaton liikkeen vallankäyttöä ja todennäköisesti myös miehensä vallankäyttöä kohtaan, niin silloin voi tuntua, että lapsen uhma tuntuu siltä kuin lapsikin yrittäisi saada otetta äidistä, ja se on sitten liikaa, ja se nujerretaan heti alkuunsa. Ja tämähän on myös liikkeen etu; lapsista, joilta ei siedetä mitään poikkipuolista, saadaan hyviä liikkeen jäseniä.
ei yhtään lestaa ketjussa! Ihmeellistä!
Ihan samalla tavalla kuin muutkin. Jos joku tekee ilmoituksen niin kyllä ne sossut ottavat yhteyttä. Ja kyllä lestoja on ls-asiakkaina.
Lapsilta voi puuttua kokonaan kiintymyssuhde aikuisiin. Lapset viettävät aikaansa muiden lasten kanssa, sillä aikuiset eivät lastenhankinnaltaan ehdi olla lasten elämässä läsnä. 10-vuotias saattaa joutua kaitsemaan esimerkiksi viittä nuorempaa sisarustaan. Tästä seuraa usein fyysinen ja psyykkinen väsymys.
siksi että myös lastensuojelussa on töissä paljon lestoja, ja sitten myös politiikassa. Se on painava juttu...
Jo lestadiolaislapsi tietää, että lestadiolaiset ovat liikkeen seurakuntaopin mukaan ainoita oikeita Jumalan valtakunnan edustajia maan päällä.
Vain lestadiolaisuskovaiset voivat antaa synnit anteeksi tosilleen. Liikkeen ulkopuolelta joutuu tuliseen järveen.
Meillä on kolme lasta eikä enempää tule, koska en halua alkaa hakkaamaan lapsiani. Tiedän ettei mun voimavarat riitä kymmeneen lapseen, joten ehkäisemme. Eikö näin ole ihan normaalia tehdä?
t. 2