Piripäiväkirjan Pinja raskaana
Piripäiväkirjan Pinja on raskaana, on jakanut muun muassa somessa ultrakuviaan ja valittanut pahoinvointia. Raskaus oli yllätys Pinjalle. Jotenkin surullinen olo tuli, kun mietin mietin lapsen tulevaa lapsuutta Pinjan ja tämän äidin hoteissa. Dokumentissa ja lehtijutuissahan kertoivat, että äidin huume-elämä sai Pinjankin aloittamaan käyttönsä: ihaili äitiään ja halusi tähän yhteyden yhteisellä käytöllä.... so sad... tuleeko tässä nyt kolmas polvi kulkemaan samaa tietä?
Kommentit (66)
Yle Areenassa oli ainakin jossain välissä.
Toivottavasti saa elämänsä kuntoon ennen lapsen syntymää.
Harvemmin lapsi mitään pelastaa, varsinkin jos käyttö alkanut jo lähes lapsena ja koko suku samoissa huumeporukoissa. Silloin helposti jää puuttumaan kuva normaalista elämästä, missä käydään töissä, eletään päihteetöntä elämää. Dokumentissa Pinja kertoi oöleensa itsekin huostaanotettu äitinsä huumesekoilujen vuoksi ja siellä oma käyttö alkanut: ikävöi äitiään ja halusi olla samanlainen jotta olisi jotain yhteistä.
Toivotaan että tämän sukupolven kohdalla tilanne muuttuu eikä jatka perinnettä. Jospa Pinja haluaisi tehdä asiat toisin ja paremman tulevaisuuden lapselleen, sain dokkarista ainakin kuvan että ei itse olisi toivonut itselleen sitä mitä sai. Toisaalta niin vahva ihailu kuin Pinjallakin tuntuu olevan päihteitä kohtaan monesti juuri sokeuttaa, ei ymmärretä että ei se toimi.
Mutta nykyään sosiaalihuolto toimii eri tavalla kuin Pinjan lapsuuden aikaan ja Pinjan ongelma on tiedossa, joten ehkä saa ainakin alusta asti tukea ja tarkkailuakin.
Se on ihan sama mitä tukea ja apua näille ihmisille annetaan, kun elämän tarkoitus on käyttää huumeita. Ei sitä muuta edes se oma lapsi. Pinjalle kovasti onnea lapsesta, näitä yllätysraskauksia on hänelle edessään vielä monen monta, jos yhtään kulkee perinteisen huumeäitykän polkuja.
Onkohan se äiti pysynyt kuivilla? Dokumentissa ainakin oli päässyt aineista eroon. Lihoikin huomattavasti sen puolen vuoden aikana mikä dokkarissa heidän elämäänsä seurattiin.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 10:23"]Onkohan se äiti pysynyt kuivilla? Dokumentissa ainakin oli päässyt aineista eroon. Lihoikin huomattavasti sen puolen vuoden aikana mikä dokkarissa heidän elämäänsä seurattiin.
[/quote]
Puhunkohan eri dokkarista, mutta ihan lopussa repsahti taas ja jäi sille tielle. Eli ei päässyt eroon.
Mitenköhän paljon tulevan lapsen geenit ovat mutatoituneet sukupolvia jatkuneen huumeidenkäytön seurauksena?
katson parhaillani tätä dokumenttia..
vetää kieltämättä hiljaiseksi. Tollasta elämää.. huh huh!!
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 10:24"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 10:23"]Onkohan se äiti pysynyt kuivilla? Dokumentissa ainakin oli päässyt aineista eroon. Lihoikin huomattavasti sen puolen vuoden aikana mikä dokkarissa heidän elämäänsä seurattiin. [/quote] Puhunkohan eri dokkarista, mutta ihan lopussa repsahti taas ja jäi sille tielle. Eli ei päässyt eroon.
[/quote]
Niin, Pinja repsahti mutta ei kai Pinjan äiti?
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 10:03"]
Mistä dokumentin voi nähdä?
[/quote]
Tuli aikoinaan Ylellä, en tiedä löytyisikö enää Areenasta, ei varmaan.
Toivottavasti Pinja pääsee kuiville :/ sillä oli se mukava poikakin ja yhteinen siisti koti mutta huumeet vei sitten Pinjan ..
Ihan absurdia että äiti ja lapsi käyttävät yhdessä huumeita ... Ei vaan mene mun tajuntaan :/
Kuinka avuttomia te oikein olette, joka toisessa viestissä kysellään mistä dokumentin voi nähdä... Tuliko kenelläkään mieleen googlettaa? Uskomatonta...
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 11:10"]Kuinka avuttomia te oikein olette, joka toisessa viestissä kysellään mistä dokumentin voi nähdä... Tuliko kenelläkään mieleen googlettaa? Uskomatonta...
[/quote]
Mä ajattelin että kun tarpeeksi odotan niin joku tulee ja laittaa videokasetinmun vhs - nauhuriin.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 10:09"]
Harvemmin lapsi mitään pelastaa, varsinkin jos käyttö alkanut jo lähes lapsena ja koko suku samoissa huumeporukoissa. Silloin helposti jää puuttumaan kuva normaalista elämästä, missä käydään töissä, eletään päihteetöntä elämää. Dokumentissa Pinja kertoi oöleensa itsekin huostaanotettu äitinsä huumesekoilujen vuoksi ja siellä oma käyttö alkanut: ikävöi äitiään ja halusi olla samanlainen jotta olisi jotain yhteistä.
[/quote]
Suomessa kuitenkin on jotain toivoa, kun on kuitenkin oppivelvollisuus ja koulussa viimeistään tapaa myös tavallisempien perheiden lapsia ja näkee muitakin elämäntapoja kuin oman perheen.
Olen itse päihdeäiti-yh:n lapsi. Minulle kävi juuri niin että koulussa aloin kadehtia sellaista elämää jota näin monen muun perheen elävän. Siistejä asuntoja, omia pihoja, sitä että äiti laittoi ruokaa ja kotona oli rauhallista. Oma tilanteeni kun oli että kun tulin koulusta kotiin ei siellä odottanut ruoka vaan esim. sammahtanut äiti, tai äiti jonkun epämääräisen narkkimiehen kanssa panemassa, tai muuten vaan sekaisin. Minä jo ekaluokkalaisena hoidin äitiäni eikä toisinpäin. Olin jo hyvin nuorena myös aika asiantuntija tietämään eri mömmöjen vaikutuksia ja että mikä voi mennä pieleen minkäkin kanssa, ja mitä minun pitää tehdä jos menee. Esim. joskus äiti otti happoa ja sille tuli paha trippi. Minä tiesin että sille täytyy silloin koko ajan puhua ja muistuttaa että tämä johtuu siitä haposta ja menee ohi kohta, koska äiti luuli aina silloin että tila on ikuinen. Ja jos äidillä oli pahat reflat j ostain niin tiesin mitä lääkettä hänelle kannattaa tuoda että helpottaa.
Olihan mullakin sitten murrosiässä vaihe jolloin kokeilin ensin viinaa ja sitten joitain huumeitakin. Ja sainhan minä niistä euforisia tunteita kovastikin. Mutta koko ajan pelko ajautumisesta siihen elämään mitä äitini oli, oli niin vahva että olin erittäin varovainen enkä antanut itseni ajatutua rappiolle. Minulle oli selviö että hankin kunnollisen koulutuksen jolla voin tienata hyvän elannon, ja että aion käydä töissä, enkä loisia tuilla ja helpottaa pitkästymistä aineilla.
Pinjan äiti on ollut kohta neljä vuotta kuivilla ja hänellä menee tosi hyvin.Pinjallla menee myös todella hyvin.Vauva muuttanut hänen elämän totaalisesti 😁
Mistä dokumentin voi nähdä?