"Irtisanomisten määrä rajussa kasvussa."
Koskettaako vaikea taloustilanne teidän perhettänne?
Tuntuu etteivät monet ihmiset, joilla asiat ovat toistaiseksi hyvin, tunnu ymmärtävän kuinka talouskriisi vaikuttaa ihan joka alalla. Varmaa työpaikkaa ei ole. Vaikka miten ajatellaan, että aina tarvitaan lamankin aikana sairaanhoitajia, lääkäreitä, opettajia, poliiseja ja kaupan kassoja, tosiasia on että näissäkin säästetään ja ankarasti. Julkisella aloilla tuo näkyy samanaikaisesti työvoimapulana ja rekrytointikieltoina/määräaikaisuuksina/keikkatyöläisinä ja yksityiselläkin sektroilla henkilökunnan vähentämisenä.
Vieläkö joku jaksaa jauhaa varmoista työpaikoista ja töiden riittävyydestä kaikille niitä haluaville? Luulenpa että hyvinvoitivaltio tässä rapistuu lujaa vauhtia, edes vääjäämättömästi joskus saapuva talouden noususuhdanne ei poista sitä rakenteellista seikkaa, että kaikille ei vain voi olla töitä ja työttömien armeija tulee lähitulevaisuudessa vain kasvamaan.
http://www.hs.fi/talous/Irtisanomisten+m%C3%A4%C3%A4r%C3%A4+rajussa+kas…
Kommentit (29)
Monia paikkoja ei täytetä laisinkaan. Ns. luonnollinen poistuma.
sairaanhoitaja, töitä saadaan molemmat tehdä niin paljon kuin jaksetaan :D
Tähän asti olen ollut opiskelija/kotiäiti, mutta kovin näyttää epävakaalta miehen työtilanne. Toki ala on sellainen että ei tullut yllätyksenä ja esim säästöt on mitoitettu sen mukaan että pärjätään aika pitkäänkin jos osuu irtisanominen kohdalle. Mutta tosiaan ei niillä sentään vuos tolkulla selvitä, joten alan etsiä töitä minäkin. Lapset on jo senverran isoja että olisi pitänyt tähän ryhtyä muutenkin, mutta en vain ole saanut aikaiseksi.
Tuttavapiirissä on monia joilla nainen on keskeyttänyt vanhempainvapaansa/hoitovapaan, koska mies on jäänyt työttömäksi ja jostain sitä rahaakin pitää saada.
Tänä vuonna minä olen ollut YT-neuvotteluissa ja mies lomautettuna.
Olen saanut kaksi työpaikkaa ja irtisanoutunut - en siis tullut irtisanotuksi - kahdesta.
Eiköhän noita töitä tehtäväksi riitä eikä meidän talous kaadu, vaikka jompikumpi työttömäksi jäisikin.
Irtisanotuksi tuskin joudun, lomauttaa saatetaan jos ei riitä lapsia päiväkotiin. Onneksi nykytrendi on pitää lapset hoidossa vaikka itse vetäisi työttömän lonkkaa sohvalla.
Miehen tilanteessa ensin irtisanotaan työntekijät jotta riittää itselle töitä. Ja yhdelle aina riittää. Jätetään osingot nostamatta niin pärjätään jos erityisen heikoksi menee.
Sairaanhoitajalle kyllä varmasti sijaisuuksia ainakin järjestyy jahka valmistun.
Olen ollut määräaikaisissa työsuhteissa viimeiset pari vuotta, samassa työpaikassa siis.
Nyt tätä viimeisintä sopimusta ei enää jatketa. Kaksi isoa yritystä yhdistyy ja minä tipahdan välistä.
Sihteerin hommia olen tehnyt, onneks mulla on lähihoitajan koulutus, joten eiköhän jotain hommaa löydy.. :)
että työttömuusprosentti ei ole ollut laskussa. Mietin vain, että kuinkahan moni sitten otetaan vuokrafirman kautta samoihin hommiin takaisin ja kuinka moni lähtee takaisin koulun penkille ja sitä kautta työharjoitteluun ilmaiseksi työvoimaksi. Harva nyt kuitenkaan ihan laakista siirry muun alan hommiin. Tietty joku voi ryhtyä yrittäjäksi ja toiset jää eläkkeelle ja kolmannet muuttaa ulkomaille. Jollain tavalla kuitenkin työttömyysasteita on kaunisteltu, ei toi muuten voi pitää paikkansa. Ärsyttää!
että työttömuusprosentti nousussa :D
että työttömuusprosentti nousussa :D
että työttömäksi jääneitä it-osaajia koulutetaan ihan urakalla työvoimapoliittisissa koulutuksissa.
Osa onnistuu löytämään uuden työpaikan ja osa koittaa onneaan yrittäjänä.
vaikka itse vetäisi työttömän lonkkaa sohvalla.
Joidenkin mielestä edelleenkin (jopa näistä valtavista irtisanomisista huolimatta) työttömät vain "vetävät lonkkaa" sohvalla ihan vapaaehtoisesti...
Miehellä on vielä onneksi töitä, mutta aika matala palkka ja todella stressaava työ. Aina vedotaan firman talousvaikeuksiin jos uskaltaa käydä pyytämässä lisää liksaa tehtävämäärän kasvaessa. Helppoa ei siis välttämättä ole niilläkään keillä se työpaikka vielä on.
Itse olen piakkoin valmistumassa alalle, jonka työnäkymät ovat varsin huonot. Eli pitäisi varmaan miettiä heti perään uutta koulutusta. Sekin on aika lattea ajatus kun on opiskellut suuren osan elämästään.
EVVK
Ihan kohtuullista, että muutkin pääsevät nauttimaan työttömyydestä. En tunne tippaakaan sympatiaa enkä empatiaa työttömäksi joutuvia kohtaan.
Vierailija - 19.9.2012 16:04 (20/20)
Boikotoikaa yrityksiä jotka järjestävät irtisanomisia!
Eli boikotoidaan, että niillä menisi vielä huonommin ja tulisi lisää irtisanomisia. Sehän se onkin ratkaisu :D
Vierailija - 19.9.2012 16:04 (20/20) Boikotoikaa yrityksiä jotka järjestävät irtisanomisia! Eli boikotoidaan, että niillä menisi vielä huonommin ja tulisi lisää irtisanomisia. Sehän se onkin ratkaisu :D
niitä järjestetään ahneudesta ja ahneilla on paskainen loppu.
Kuten oma työpaikkani. Yt:t ovat aina loppuvuodesta vaikka firma tahkoaa vakaata liikevoittoa. Mutta ei, kun pitäisi saada aina vain suurempaa kasvua.
Aika hiljaista on uutisissa kun uusia työpaikkoja syntyy tai firmat palkkaa uutta henkilöstöä. Työttömyys prosentti pysyy kuitenkin samana tai jopa ollut viimeaikoina laskussa. keväällä aina pieni nousupiikki kun opiskelijat päättävät koulujaan mutta taas syksyn aikana tasoittuu.
Rakennusalalla työskentelen ja aina olen ollut töissä vaikka olis kuinka vaikeita aikoja. Nytkin saa painaa melkein kahta vuoroa tauotta. Salaisuus on siinä että ihminen pystyy liikkumaan töiden perässä.
"Ensi talvi on työllisyyden kannalta kamala. tiedän että kahdessa suuressa firmassa Suomessa aloitetaan 1000 henkeä poislaittoa koskevat yt:t vielä ennen joulukuuta"
Niin missä firmoissa näin tapahtuu? Miksi juuri sinä tiedät tästä asiasta? Vinkkaa nyt jotain, edes että missä päin, mitä alaa, onko miehinen ala tms....
"Suurista ikäluokista suurin osa on eläkkeellä
Vuoden 2010 lopussa, jolloin suuret ikäluokat olivat 61–65-vuotiaita, heistä oli työelämässä enää vajaa kolmannes eli 120 000. Suurten ikäluokkien osuus kaikista työllisistä oli vain 5 prosenttia, kun kymmenen vuotta aiemmin osuus oli vielä 14 prosenttia. Lähes 200 000 suurten ikäluokkien edustajaa on jättänyt työelämän kymmenessä vuodessa."
http://www.stat.fi/artikkelit/2012/art_2012-03-12_001.html?s=3