Säästövinkki nro 1: älä osta mitään turhaa!
Helppo sanoa, vaikea toteuttaa, on omakohtaista kokemusta asiasta. Mutta pitkän harjoittelun tuloksena onnistuu kyllä. Ja miten ihanaa kun rahaa jää tilille, ettei aina ole viimeiset menossa...
Kommentit (10)
Miten se määritellään? Onko se kaikki se mitä ilman pysyy hengissä? Vai voisiko määritelmä olla hiukan joustavampi?
"Älä osta sitä mitä välttämättä tarvitset, vaan osta vain sitä mitä ilman et tule toimeen". Ja ostosten lykkääminen auttaa. Joko tavaraa ei enää te milei, tai sitten sitä ei enää ole myynnissä:-)
on kaikki ylimääräinen. Ruoka, asuminen, auto tai bussilippu, ovat välttämättömiä hyvin monelle, mutta se, että kaapissa on kymmenet housut ja parikymmentä paitaa, siinä on jo reilusti ylimääräistä. Turhaa on ylenmääräinen kosmetiikka, jatkuvasti vaihtuvat sisustusjutut, niin, mikä toiselle on turhaa, on ilmeisesti toiselle ihan välttämätöntä...mä nautin kun sain pienistä rahoista viisi tonnia säästöön, ihan vain muuttamalla täysin kulutuskäyttäytymistäni, ja muut arvot kuin kuluttaminen nousivat elämän keskiöön.
Miten se määritellään? Onko se kaikki se mitä ilman pysyy hengissä? Vai voisiko määritelmä olla hiukan joustavampi?
jota ilmankin tulee toimeen. Vaatteita tarvitsee jokainen, mutta tarvitseeko oikeasti kymmenennet parit farkkuja kun ne vaan ovat niin ihanat. Ja varsinkin jos tämä rahoitetaan velalla niin sitten se vasta turhaa onkin.
määritellä.
Mulla on kerrallaan yks ripsiväri, yks meikkivoide, yks rasva, yks shampoo, yks hammasharja ja -tahna eikä paljon muuta. Kahdet farkut ja noin kolme edustuskelpoista paitaa - eli sellaista, joilla voi poistua kotipihan ulkopuolelle.
Silti lapset tarvii koko ajan kaikenlaista, kun kuluttavat, rikkovat ja kasvavat. Koti on keskeneräinen (remonttikin vähän kesken), mutta sisustaminen lähes olemattomissa vielä, joten siihen saisi uppoamaan jne. Aina on rahat loppu, vaikka miten päin koittaisi olla ostamatta turhaa.
Ja siksi olisikin nyt varmaan hyvä määritellä se turha. Mutta te tuskin voitte sitä määritellä minulle vaan kai se on jokaisen määriteltävä itselleen. Montaa asiaa ilman selvitään hengissä, mutta...
Ainakin minusta tuntuu etät oma elämä olisi huomattavasti köyhempää jos en omistaisi yhtään kirjaa, elokuvaa tai levyä. Saan paljon nautintoa esim. valokuvaamisesta (=tarvitsen kameran), hyvästä teestä (ei millään mittapuulla tarpeellinen elintarvike) tai siitä että seinillä on mieluisia tauluja (mihin niitä tarvitsee?). Matkustelukin on kivaa, vaikka ilman sitäkin pysyy hengissä vallan hyvin.
Onko joku asia turha jos siitä saa paljon iloa ja nautintoa? Jos koskaan ei käytä rahaa MIHINKÄÄN muuhun kuin vain ihan välttämättömään, niin mitä niillä ylijäänneillä rahoilla tekee?
välillä turhuuksiakin. Jos siis turhaksi lasketaan kaikki muu kuin ihan välttämätön, kuten esim. ruoka, välttämättömät lääkeet ja juuri ja juuri riittävästi vaatetta jotta pärjää arjessa. Eiköhän meistä jokainen joka ei ihan köyhyydessä kituuta osta joskus esim. jonkun herkun tai jotain kivaa kotiin tai pihalle.
välillä turhuuksiakin. Jos siis turhaksi lasketaan kaikki muu kuin ihan välttämätön, kuten esim. ruoka, välttämättömät lääkeet ja juuri ja juuri riittävästi vaatetta jotta pärjää arjessa. Eiköhän meistä jokainen joka ei ihan köyhyydessä kituuta osta joskus esim. jonkun herkun tai jotain kivaa kotiin tai pihalle.
niin eikö silloin luulisi, että ihminen itse tajuaisi olla ostamttaa jotain turhaa kotiin tai pihalle?
ei esim. yhtään jäätelöä tai mehua kesällä, jos kahvinkeitin hajoaa niin ei uutta sen tilalle koska kahvi ei ole välttämätön elintarvike, jos sattuu olemaan juhlat niin ei ostaa lahjaa tai lähetä korttia kun ilman juhliakin hengissä selviää, ei yhtään puhelua vain turhaan kuulumisten vaihtamiseen jne.
Kannattaa myös muistaa että turhuutta on eri hintaista: on eri asia ostaa kerran viikossa eurolla suklaapatukka kuin kerran kuukaudessa 30 eurolla turha kirja, vaate tai kampaajakäynti.
Mutta jos ei ole rahaa, tai yrittää saada jotain säästöön niin eikö silloin luulisi, että ihminen itse tajuaisi olla ostamttaa jotain turhaa kotiin tai pihalle?
että jos ei itse tajua olla ostamatta jotain jota ei edes tarvi ja rahatkin vielä vähissä, niin melko pölö on =)