Miten pärjäsitte, jos opiskelitte pelkällä työmarkkinatuella?
Onko kokemuksia, miten lyhyt vuoden tai kahden opiskelu onnistui niinkin pienellä rahalla mitä työmarkkinatuki on?
Kommentit (6)
mitään asumislisiä, koska asuin ja asun omistusasunnossa.
Neljä vuotta opiskelin ja sain tasan 298 euroa miinus verot, eli 268 euroa käteen.
Aika ruhtinaallista olisi ollut jollain työmarkkinatuella opiskella!
Ööö? Mä opiskelin pelkällä opintotuella. En saanut edes mitään asumislisiä, koska asuin ja asun omistusasunnossa.
Neljä vuotta opiskelin ja sain tasan 298 euroa miinus verot, eli 268 euroa käteen.
Aika ruhtinaallista olisi ollut jollain työmarkkinatuella opiskella!
asuntovelallisena naisena. Kyllä oli tiukkaa!
Koko opiskelun aikana ei pystyny ostaan mitään muuta kuin perustarvikkeita, vaikka sain myös asumislisän. Onhan se kuitenkin isompi raha kuin opintotuki, mut ei sillä tosiaan herroiksi pääse elämään.
ihan ruhtinaallinen opintotukeen verrattuna. Olen minäkin aikoinani opiskellut pelkällä opintotuella, mutta nyt kun on lapsia ja asuntolainaa, en kyllä pystyisi sillä rahalla opiskelemaan, en vaikka mies tavallisessa duunissa. Laskin, että n 700 eurolla/kk pitäisi sitten tulla toimeen vuosi, mutta se on varmaankin ihan mahdollista, asennekysymys. Olen kyllä jo nyt laittanut rahankäytön ihan minimiin, mutta eiköhän tuostakin selviydytä!
Eihän se summa mikään suuri ole, mutta sentään parempi kuin opintotuki. Tähän saa lisäksi kulukorvauksen, olikos se 9 €/päivä, josta ei makseta veroa.
pelkällä opintgotuella opiskelevat pärjää jos epäilet työmarkkinatuen riittävyyttä??