Kysynpä..Minkälaisia riskilukuja np-ultrassa on tullu!?
Itseäni huolestuttaa kun takana viis keskenmenoa. Kävin viime viikolla np-ultrassa ja veriseulan ja turvotuksen yhteenlaskettu riskiluku oli 1:259. Niskaturvotus oli 2,1 mm. Paljonko teillä on ollut tuo riskiluku? Viikkoja oli 12+6. Olen 24 vuotias, joten ikäriski oli muistaakseni 1:1386. Yks terve tenava on, ja sillon tuo riskiluku oli 1:12000 ja jotain päälle! Niskaturvotus oli 0,9 mm. Tiedän että 250 on se raja tutkimuksiin joutumiselle, mutta huoli on suuri ku vaan ysillä mentiin yli. Lapsi olis niin toivottu ja oon ollu niin onnellinen odotuksestani mutta nyt saan pelätä koko ajan että kaikki ei olekaan kunnossa! Lääkärin mukaan sikiö näytti normaalilta, sormet näky selvästi ja kasvonpiirteet myös. Se säpsähteli oudosti, liekö hikka ollut...Kuitenkaan lääk. ei löytäny virtsarakkoa eikä myöskään istukkaa!!! Rakenneultran määräs vasta viikolle 22, taidan yrittää saada aikaa muutettua, jos sattuukin jotain kamalaa löytymään...Kertokaa minkälaisia lukuja teille on annettu ja muutenki, mitä elimiä on ultrassa näkyny!!
Kommentit (7)
Minulla on ikää reilusti enemmän kuin sinulla, ja ikäni puolesta pääsisin suoraan istukka- tai lapsivesinäytteeseenkin. Riskiluvuksi tuli verikokeen perusteella jotain 1: 10000, ja nt-ultra yhdistettynä verikokeeseen riski jotain vähän päälle 200. Nt taisi olla 2.1 jos oikein muistan. En halunnut tarkempia tutkimuksia, eikä noiden lukemien perusteella olisi lääkärikään suositellut. Jos kasvonpiirteet ovat normaalit, niin se on hyvä merkki (esim. nenä nähtävissä). Sisäelimiä ei vielä tarvitsekaan näkyä, eikä istukan paikkaa kuulemma osata aina arvioida tarkalleen vielä myöhemminkään. Rakenneultrassa pitäisi kaikki jo näkyä selvästi. Ennen ultraa hoitajaneuvoja kertoi, että jos hälyttäviä nt-lukemia on, ne ovat yleensä reilusti yli tuon maagisen 2,5:n esim. 3 tai 4. Täyttä varmuuttahan ei saa kuin istukkanäytteestä tai lapsivesipunktiolla. Itse olen sitä mieltä, että vauvan tekeminen on joka tapauksessa riskipeliä, ja meille otetaan vastaan se mitä annetaan. Oli hyvä kuitenkin saada selville, että iästä huolimatta normaalin raskausseurannan katsottiin riittävän.
Laitonkin juuri tänne viestin kun joudun lapsivesipunktioon. Mun riskikerroin oli 1/40.......... Turvotus oli 2,5 ja verikoe nosti riskikerrointa.
Nykyään testit on entistä luotettavempia.
Eli mitaan varmaa suuntaan tai toiseen ei tosiaan voida sanoa. Sanotaan vain milla todennakoisyydella lapsella voi olla Down-syndrooma. Yksi neljasta naisesta, joka saa " huojentavan" hyvan tuloksen saa kuitenkin Down-lapsen, eli vaikka testien mukaan kaikki ok on lapsella Down.
Itsellani oli kombinaatio testin (np + verikoe) riskiluku joku 1:2500, ika 38v ja menin siita huolimatta lapsivesipunktioon, ikani takia, tulos oli hyva. Ensimmaisessa raskaudessa riski oli muistaakseni 1:650, ei punktiota, terve tytto.
Jos haluat varmuuden, mene punktioon. Ihan vain mielesi rauhoittamiseksi. En itse mennyt ensimmaisessa raskaudessani ja hermoilin niin, etta paatin jo silloin menna jatkotutkimuksiin jos joskus viela olisin raskaana. Eli tiedan ja ymmarran tunteesi.
Tervetta vauvaa ja hyvaa raskautta toivottaa
elenoora rv 18+4 ja tytto 2v
Kiva ku ootte vastannu, vähän helpotti oloa. Ilman noita keskenmenoja tuskin huolehtisin näin paljon. Siitä punktiosta...mulle lääkäri antoi ymmärtää että luvun on oltava 1:250 tai edes yhden alle ennen ku mulle tehtäis punktiota. Ja ilmeisesti tuo mun keskenmenoluku oli yks syy, koska siinähän on pieni km mahdollisuus. Toisaalta, eipä kyllä ole yhtään parempi jos rakenneultrassa sitten löytyy jotain tosi vakavaa...Tuttavilta kyselin kans näitä lukuja ja kaikilla ne oli jotain 1:15000 - 1:20000, ja he ovat kymmenen vuotta vanhempia... Tiedän että lasten teko on aina riskipeliä, mutta keskenmenot ym. meille sattuneet paskajutut mukaanlukien, tämä alkaa jo muistuttaa huonoa elokuvaa!!! No, jospa tälle elokuvalle saatais kuitenki ihan hyvä loppu...
Kai nyt joku muukin on np-ultrassa käyny..?
mulla oli ensimmäisen kanssa 1.6. kaikilla tutuilla oli alle 1.0 ja siksi olin myös huolestunut. nyt en päässyt muuton takia lainkaan np-ultraan. täällä on vain rakenneultra tarjolla.
np-ultrassa näkyi istukka, mahalaukku jne. en muista että tutkimuksen suorittaja olisi erityisesti maininnut mitään elimiä tmv.
mutta ekan kohdalla oli niskaturvotus 2,1 mm ja terve poika tuli. Toisen kohdalla turvotus oli vähäisempää, mutta en enää muista mitä. Oisko ollut 1,2 mm?