Rahan säästämisvinkkejä, kiitos!
Me olemme "tuhlariperhe" ja elämme jatkuvasti yli varojen.
Toivoisin kuulevani hyviä vinkkejä, kuinka saada rahat riittämään paremmin.
Kommentit (36)
Miten jaksaa elämää jos ei voi koskaan mitään ylimääräistä ostaa?
Onko se, että käyttää rahaa järkevästi ja olisi joskus tuhlaamatta KAIKKEA yhtäkuin ettei KOSKAAN osta ylimääräistä? :D
rakentaa elämänarvonsa jollekin muulle kuin uuden ostelulle.
Onko se, että käyttää rahaa järkevästi ja olisi joskus tuhlaamatta KAIKKEA yhtäkuin ettei KOSKAAN osta ylimääräistä? :D
Miten voi koskaan oppia käyttämään rahaa järkevästi ja tulojen mukaan, jos joka reissulla on pakko ostaa jotain ylimääräistä?
Ostamisesta pääsee eroon, kun aluksi tekee täysstopin ostamiselle. Siis ylimääräisen ostamiselle. Ei ostaa kivaa paitaa, koska se on alessa. Ei osta naistenlehteä, vaan lainaa kirjastosta jne. Ostaa vain sen, minkä oikeasti tarvitsee. Ei sitä, mitä mieli tekee.
Kun on mustaa valkoisella siitä, mihin se raha on konkreettisesti kadonnut, on aika helppo nähdä mistä niitä menoja voi myös karsia. Itselläni tepsi vaikka olin aika säästeliäs ja jopa pihi alun alkaenkin mutta pakko oli karsia vielä lisä kun tulot tippuivat.
Minä kulutan vähän mutta saatan toisaalta ostaa kalliita vaatteita. Minulla on vain muutama vaatekerta ja esim. yhdet kengät käytössä per sesonki. Sitten kun hajoavat niin ostan surutta uudet, maksoi mitä maksoi.
Ruokakauppa on myös monille hankala, kyllä sinne tosiaan saa rahaa, etenkin jos heittää paljon ruokaa roskiin. Ei siis tarvitse olla koko aikaa kaapissa montaa leipä- ja leikkelelaatua tai mehuja yms. vaan syö kerralla pois ne mitä on ostettu, ja ostaa vasta sitten lisää. Perusruokavarasto kannattaa pitää koko ajan täynnä, sillä sitten selviää ne tiukemmatkin ajat. Eli makaronit, jauhot, kaurahiutaleet ynnä muut pitä löytyä kaapista aina.
vaan suht edullisesti yrittänyt päästä! ja jos ostankin, niin yleensä etsin käytettyinä kirppareilta/huuto.netistä.
Kyllä joka kuukausi tulee osteltua vaatteita/uutta tavaraa kotiin. En varmaan edes tiedosta kuinka paljon todellisuudessa, kun en ole pitänyt kirjaa. Myös pari kertaa kuussa käymme syömässä ravintolassa/tilaamme kotiin ruokaa.
Käytämme useimmiten ruoanlaitossa täysjyväviljatuotteita, paljon kasviksia, melko paljon tulee osteltua luomutuotteita, ja lihat lihatiskiltä.
Bensaa on autossa kyllä AINA, mistä joku kerkesi myös motkottaa... Mies hoitaa nuo autoasiat, minulla ei ole edes ajokorttia.
En taida enää edes jaksa provosoitua ja vaivautua kirjoittamaan mitään. En pyytänyt teitä mollaamaan perheemme rahatilannetta/palkkaa (mitä muuta voi av-palstalaisilta odottaa?), vaan antamaan hyviä neuvoja säästämiseen, joita voi hyödyntää KUKA TAHANSA - En pelkästään minä/meidän perhe!
Kiitos niille, jotka ovat mainioita neuvoja antaneetkin! =)
vaan suht edullisesti yrittänyt päästä! ja jos ostankin, niin yleensä etsin käytettyinä kirppareilta/huuto.netistä.
Kyllä joka kuukausi tulee osteltua vaatteita/uutta tavaraa kotiin. En varmaan edes tiedosta kuinka paljon todellisuudessa, kun en ole pitänyt kirjaa. Myös pari kertaa kuussa käymme syömässä ravintolassa/tilaamme kotiin ruokaa.
Käytämme useimmiten ruoanlaitossa täysjyväviljatuotteita, paljon kasviksia, melko paljon tulee osteltua luomutuotteita, ja lihat lihatiskiltä.
Bensaa on autossa kyllä AINA, mistä joku kerkesi myös motkottaa... Mies hoitaa nuo autoasiat, minulla ei ole edes ajokorttia.
En taida enää edes jaksa provosoitua ja vaivautua kirjoittamaan mitään. En pyytänyt teitä mollaamaan perheemme rahatilannetta/palkkaa (mitä muuta voi av-palstalaisilta odottaa?), vaan antamaan hyviä neuvoja säästämiseen, joita voi hyödyntää KUKA TAHANSA - En pelkästään minä/meidän perhe!
Kiitos niille, jotka ovat mainioita neuvoja antaneetkin! =)
rahat ei vaan riitä ja osta lihat tarjouksesta ei tiskiltä sitä mitä mieli tekee. Älkää käykö ulkona syömässä. Ostakaa tarjouskasviksia/vihanneksia/hedelmiä, ei siis sitä mitä tekee mieli vaan sitä mikä on adullista.
Tarvitseeko kotiin ostaa oikeasti jotain tavaraa kotiin? Miksi? Tarvitseeko joka kuukausi ostaa uusia vaatteita?
Pidä kirjaa ostoistasi, niin näet mihin se raha valuu ja mistä voit säästää ja tinkiä.
Nostat rahaa sen verran että saat ostaa sen mitä olet suunnitellut.
Et pidä maksukortteja mukanasi.
Muita hyviä vinkkejä menojen kirjaamisesta saikin jo.
vaan suht edullisesti yrittänyt päästä! ja jos ostankin, niin yleensä etsin käytettyinä kirppareilta/huuto.netistä. Kyllä joka kuukausi tulee osteltua vaatteita/uutta tavaraa kotiin. En varmaan edes tiedosta kuinka paljon todellisuudessa, kun en ole pitänyt kirjaa. Myös pari kertaa kuussa käymme syömässä ravintolassa/tilaamme kotiin ruokaa. Käytämme useimmiten ruoanlaitossa täysjyväviljatuotteita, paljon kasviksia, melko paljon tulee osteltua luomutuotteita, ja lihat lihatiskiltä. Bensaa on autossa kyllä AINA, mistä joku kerkesi myös motkottaa... Mies hoitaa nuo autoasiat, minulla ei ole edes ajokorttia. En taida enää edes jaksa provosoitua ja vaivautua kirjoittamaan mitään. En pyytänyt teitä mollaamaan perheemme rahatilannetta/palkkaa (mitä muuta voi av-palstalaisilta odottaa?), vaan antamaan hyviä neuvoja säästämiseen, joita voi hyödyntää KUKA TAHANSA - En pelkästään minä/meidän perhe! Kiitos niille, jotka ovat mainioita neuvoja antaneetkin! =)
olen ostanut pääasia hyviä ja kalliita klassisia vaatteita, alennuksista ja täydelläkin hinnalla. Niitä tulee arvostettua ja käytettyä vuosikaupalla. Eräätkin nahkakengät ovat 10 vuotta vanhat klassikot.
Ostelen vaatteita ehkä 3kk välein.
Ehdottomasti alat nyt tehdä listaa joka kuukausi menoista, ja kauppaan mennään vain listan kanssa.
Pidätte kotona AINA saatavilla tiettyjä perustarvikkeita, esim: jauhot, pasta, tomaattimurska, tonniakala, kaurahiutaleet, pavut, jne. Eli jos tulee hätä, ruuan saa loihdittua kaapissa olevista tarpeista. Ei tarvitse heti juosta kauppaan, vaan pärjää tarvittaessa vaikka vielä kaksi päivää ennen kauppareissua.
Ja toinen vinkki on se, että vaikka panostatte ruuan laatuun (luomu, täysjyvä jne) niin ostat niitä kaupan omia merkkejä. Rainbow-kaurahiutaleet on ihan taatusti yhtä hyviä kuin Elovena. Ero on vain hinnassa. Katsot kaikkea kaupassa uusin silmin. Onko ko. tuotetta saatavana eri merkkisenä huomattavasti halvemmalla?
Kolmas vinkki ruokalaskussa säästämiseen on täällä paljon parjattu, mutta monen käytännössä hyväksi toteama: käykää Lidlissä! Ruoka on paljon halvempaa siellä. Meillä laski ruokalasku ihan huomattavasti, kun aloimeme tehdä kerran viikossa isot ostokset Lidlissä. Ne, mitä sieltä ei saa, haetaan sitten viikolla muista kaupoista, kun käydään täydentämässä maitoa ym. Esim. maitorahka 250g Citymarketissa 79 senttiä. Lidlissä 500g 99 senttiä, Oltermanni Prismassa 7.99, Lidlissä 5.99. Ei tunnu ehkä tässä suurelta, mutta kun ostat näitä usein, ja sama pätee melkein joka tuotteen hintaa, säästöä tulee viivan alle.
Siitä se lähtee.
Ihan perusjuttuja minäkin ehdotan:
- listaatte ihan kaikki menot sentilleen ruutuvihkoon tai koneelle
- ja kaikista ostoista kuitit talteen
- päätätte, että tässä kuussa elämiseen käytetään xxx euroa ja loput laitetaan säästötilille
- kaupassa käydään kerran tai kaksi viikossa
- ulkona syöminen, kahvittelu ja kaljoittelu pois
- maksaminen vain käteisellä
- säästötili, johon alatte kartuttamaan jotain tarvetta varten rahaa
- jos haluatte sijoittaa pitkällä tähtäimellä, niin sitten säännöllinen rahasto tai osakesijoittaminen alulle, sen voi aloittaa pienilläkin summilla
tuosta noin vaan sormia napsauttamalla!! Jos saisi niin ehkäpä kukaan ei silloin kärsisi työttömyydestä tai huonopalkkaisuudesta?
Minun olisi tarkoitus kysellä oppisopimuspaikkaa alalta, jolla pääsisin parempiin töihin.
Sitä ennen haluamme myös opetella olemaan säästeliäämpiä.
En todellakaan voisi tehdä mitä tahansa töitä PELKÄSTÄÄN rahan takia. Haluan tehdä töitä josta aidosti pidän.
Miehellä onneksi vakiduuni, johon on tyytyväinen kaikin puolin.
kasviksissa säästää kun käyttää kausivihanneksia. eli meillä on esim. nyt vedetty omenaa, porkkanaa ja kaalia kun ne on olleet edullisia, kesällä oli ihan eri hedelmät ja vihannekset halpoja... Itse täytin myös pakkasen marjoilla (mustikat, puolukat, karviaiset ym sekä rapanperia) jotka pienentää vihannes- ja hedelmälaskua kummasti syksyn mittaan.
Marttojen sivuilta hyviä edullisia ruokaohjeita ja vinkkejä myös taloudenpitoon ja säästämiseen.
On toiminut se että kaikki tuleva raha tulee yhdelle tilille jonne ei ole korttia.. käyttö tili on erikseen... Teen ostoslistan ennen kauppanlähtöä, sitten siirrän sen verran rahaa että ne ostokset saan tehtyä.... ei muuten tule ostettua kaupasta kuin se mitä tarvii, kun tietää että budjetti ei salli.
Myös meillä on kokoajan paljon ruokaa esim pakkasessa... eli tehdään paljon 30 ostoksia. varsinkin leipää ja lihoja ostetaan -30% merkinnällä jos vaan sattuu silmiim.. kotona pakkaseen jos ei sovi viikon menyyn, ja sieltä sit seuraavalla kerralla... Esim paahto leipä on kätevää kun voi heittää suoraa pakkasesta paahtimeen ja hyvä on...
On toiminut se että kaikki tuleva raha tulee yhdelle tilille jonne ei ole korttia.. käyttö tili on erikseen... Teen ostoslistan ennen kauppanlähtöä, sitten siirrän sen verran rahaa että ne ostokset saan tehtyä.... ei muuten tule ostettua kaupasta kuin se mitä tarvii, kun tietää että budjetti ei salli. Myös meillä on kokoajan paljon ruokaa esim pakkasessa... eli tehdään paljon 30 ostoksia. varsinkin leipää ja lihoja ostetaan -30% merkinnällä jos vaan sattuu silmiim.. kotona pakkaseen jos ei sovi viikon menyyn, ja sieltä sit seuraavalla kerralla... Esim paahto leipä on kätevää kun voi heittää suoraa pakkasesta paahtimeen ja hyvä on...
Ruisleivälle tehdään meillä samoin! Suoraan pakastimesta paahtimeen, nam! Ne mitä ei heti syödä, sulaa sitten itsekseen.
Ja kannattaa leipoa leipää myös itse! On niin helppoa, ja hyvää! Voitais ostaa kaupastakin, mutta teen n. kerran viikossa sämpylä/leipätaikinan johon laitan erilaisia jauhoja, porkkanaraastetta ym. vaihdellen. Sitten on iltapalaksi uunituoretta leipää ja sitä riittää vielä seuraavalle päivällekin. Lapset tykkää =)
ostaa polttoainetta. vai vakuutuksiinko sitä rahaa menee, tuunaukseen, mihin?