Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tarkoittaa "hidas aineenvaihdunta"?

Vierailija
16.09.2012 |

Mitä tällä tarkoitetaan arkikielessä?

Biokemiallisella tasollahan tuo olisi kai solujen aineenvaihduntaa, nesteen ja hapen kulkeutumista? (En ole ammattilainen :DDD)

Mutta mitä sillä tarkoitetaan puhuttaessa esim. lihomisen syistä?

Moni sanoo, että suoli toimii harvoin = hidas aineenvaihdunta? Mulla toimii 1-3 kertaa päivässä, mutta ei kai se ulosteen kulkunopeus siihen rasvan ja sokerin imeytymiseen vaikuta?

Ja aineenvaihduntahan paranee liikuntaa harrastamalla? Nestettä tarvitsee enemmän jne. Vai?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavaraa käydä noin usein paskalla.

Mä käyn ehkä kahdesti viikossa isolla hädällä, ei ole minkäänlaista ummetusta. Viikon kakat mahtuis helposti kolmeen desiin.

Ja oon läski, syön suht normaalisti.

Vierailija
2/22 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

erityisesti silloin kuin olemme reissussa/lomalla. Ihan maalaisjärjellä voit ajatella että mikä on kalorien hyödyntämisprosentti silloin kun ruoka menee suoliston läpi a) neljässä tunnissa b) neljässä päivässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavaraa käydä noin usein paskalla.

Mä käyn ehkä kahdesti viikossa isolla hädällä, ei ole minkäänlaista ummetusta. Viikon kakat mahtuis helposti kolmeen desiin.

Ja oon läski, syön suht normaalisti.

Minulla tuo määrä tulee helposti päivässä (halusitte kuitenkin tietää :)). Joskus harvoin ei tule heti aamulla kakkaa, ja olo on tukala, kunnes myöhemmin saan helpotuksen.

Syötkö kuituja tarpeeksi?

Ja alkuperäiseen kysymykseenikin saa vastata :=

ap

Vierailija
4/22 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

erityisesti silloin kuin olemme reissussa/lomalla. Ihan maalaisjärjellä voit ajatella että mikä on kalorien hyödyntämisprosentti silloin kun ruoka menee suoliston läpi a) neljässä tunnissa b) neljässä päivässä.

Vierailija
5/22 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnen myös erittäin hoikkia ihmisiä, joilla on ummetusta... siksi mietin, onko tämä vain arjen myytti.

Vierailija
6/22 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

monella on sitä "hidasta aineenvaihduntaa" ja ehkä jopa "kilpirauhashormonin vaje, joka ei näy veriarvoissa". Jep jep.

Vierailija
7/22 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

monella on sitä "hidasta aineenvaihduntaa" ja ehkä jopa "kilpirauhashormonin vaje, joka ei näy veriarvoissa". Jep jep.

Onko sun mielestä normaalia käydä kerran-kaksi paskalla viikon aikana? Ei ummetusta, ei pöntöllistä paskaa...

Eiks tää ole juuri sitä hidasta aineenvaihduntaa, vai mitä helvettiä se sitten on??

Vierailija
8/22 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö kuituja tarpeeksi? Ja alkuperäiseen kysymykseenikin saa vastata := ap

kyl mä kuule varmaan syön.

Vierailija
9/22 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun mielestä normaalia käydä kerran-kaksi paskalla viikon aikana? Ei ummetusta, ei pöntöllistä paskaa...

Eiks tää ole juuri sitä hidasta aineenvaihduntaa, vai mitä helvettiä se sitten on??

Kannattaisiko tällöin kuitenkin ensin kokeilla kuitujen lisäämistä ja liikuntaa ennen kuin hakeutuu verikokeisiin veronmaksajien laskuun?

Vierailija
10/22 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

PAV perusaineenvaihdunta on energiankulutus levossa.

Vierailija
11/22 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä aineenvaihdunta on?

- Aineenvaihdunta mittaa, miten hyvin elimistö ottaa ruoasta ravintoaineita kehon käyttöön

Siis miten tehokkaasti poltat ruokasi eli miten hyvin muutat ravinnon soluissa energiaksi.

Mitä tarkoitetaan, kun sanotaan, että aineenvaihdunta on hidasta tai nopeaa?

- Hormonit säätelevät energian palamista, ja lopputuloksena on joko hidas tai nopea aineenvaihdunta.

Henkilöllä, jolla on hidas aineenvaihdunta, hiilihydraatit muuttuvat hitaasti energiaksi kun taas nopean aineenvaihdunnan omaavalla hiilihydraatit muuttuvat nopeasti energiaksi.

Millaisella ihmisellä on nopea aineenvaihdunta?

- Nopea aineenvaihdunta edellyttää vilkasta hermoston toimintaa, joten natrium- ja

kalium-arvot ovat nopean aineen vaihdunnan ihmisillä usein korkealla.

He ovat monasti kunnianhimoisia ja tyypillisiä työnarkomaaneja. He ajattelevat

nopeasti, päätökset myös toteutetaan nopeasti, sen sijaan pitkäjänteisyys saattaa heillä toisinaan horjua.

Nopean aineenvaihdunnan ihmisillä ylipaino kerääntyy vatsan seudulle, mistä seura "omenavartalo".

Parhaiten he voivat syömällä lihaa ja perunaa. Runsas lämmöntuotanto saattaa heillä aiheuttaa käsien ja jalkojen kosteutta.

Millainen on ihminen, jolla on hidas aineenvaihdunta?

- Hitaan aineenvaihdunnan omaava henkilö ei juurikaan stressaannu. Korkeat kalsiumja magnesium-arvot rauhoittavat häntä. Ihmisestä löytyy pitkäjänteisyyttä ja kärsivällisyyttä.

Ylipaino kertyy lantiolle ja reisiin "päärynävartaloksi".

Miten aineenvaihduntatyyppinsä saa selville?

- Aineenvaihduntatyypin voi selvittää mm. hiuksista tehtävään kudoshivenaineanalyysin perusteella.

Vierailija
12/22 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on lihavien ihmisten puolustus sille, että ovat lihavia. "Mä syön ihan normaalisti, mulla on vaan hidas aineenvaihdunta."

Toi on ihan vaan myytti.

Vierailija
13/22 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla esim. on aina kylmä, en hikoile edes saunassa, olen päärynävartaloinen, kapea vyötärö... niin että miten tuota pitäisi tulkita?

Vierailija
14/22 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole tosiaankaan samana päivänä syötyä. Kyllä sen ruoan kehittyminen sonnaksi, vie kaikilta suht saman verran, eli vuorokauden tai 2.

Vierailija
15/22 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin tämä teema herättää voimakkaita tunteita. Taidatte olla koleerisia eli korkeaverenpaineisia kiivailijoita. silloin kulutatte energiaa levossakin, eli aineenvaihduntanne on erinomainen.

T. rauhallinen flegmaatikko

Vierailija
16/22 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun mielestä normaalia käydä kerran-kaksi paskalla viikon aikana? Ei ummetusta, ei pöntöllistä paskaa... Eiks tää ole juuri sitä hidasta aineenvaihduntaa, vai mitä helvettiä se sitten on??

Kannattaisiko tällöin kuitenkin ensin kokeilla kuitujen lisäämistä ja liikuntaa ennen kuin hakeutuu verikokeisiin veronmaksajien laskuun?

Mihin ihmeen verikokeisiin ja kenen laskuun? Siis mulla on hidas aineenvaihdunta, ja se on mulle ihan ok, ei kai sen takia verikokeisiin pidä mennä?

Vierailija
17/22 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun mielestä normaalia käydä kerran-kaksi paskalla viikon aikana? Ei ummetusta, ei pöntöllistä paskaa... Eiks tää ole juuri sitä hidasta aineenvaihduntaa, vai mitä helvettiä se sitten on??

Mihin ihmeen verikokeisiin ja kenen laskuun? Siis mulla on hidas aineenvaihdunta, ja se on mulle ihan ok, ei kai sen takia verikokeisiin pidä mennä?

Monet muut kertovat käyneensä lääkäreillä tutkituttamassa "aineenvaihdunnan häiriönsä". Ja vaikka syytä ei löydy, väitetään sen johtuvan kilpirauhasesta.

Vierailija
18/22 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istutko pitkiä aikoja koneella?

Vain muutaman tunnin istuminen aloillaan hidastaa aineenvaihduntaa. Jos istut työksesi koneella, nouse ylös venyttelemään ainakin kerran tunnissa. Jos et ehdi edes nousta ylös, vääntelehdi tuolissasi ja taputa jalalla lattiaa

Vierailija
19/22 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikaan tekemistä paskannustiheyden kanssa, ummetusta voi olla vilkasaineenvaihduntaisellakin.

Kyse on lähinnä siitä paljonko ihminen kuluttaa energiaa levossa. Erilaisista syistä siinä on suhteellisen paljon eroa samanikäisten, samaa sukupuolta olevien samanpainoistenkin välillä. Siihen vaikuttaa esim. Hormonitasapaino sekä se paljonko ihmisellä on tapana liikehtiä ei-tahdonalaisesti kun hän on näennäisesti paikallaan.

Vierailija
20/22 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan maalaisjärjellä voit ajatella että mikä on kalorien hyödyntämisprosentti silloin kun ruoka menee suoliston läpi a) neljässä tunnissa b) neljässä päivässä.

Miksi nämä ummikot syövät useammin ja enemmän kuin minä, jos heidän elimistönsä hyödyntää kaiken ravinnon niin tehokkaasti?