Käyttääkö oikeasti leipurit ja kondiittorit lämmintä hanavettä leivontaan?
Kommentit (31)
olen työskennellyt useissa leipomoissa ja kaikissa lämmin vesi laitetaan hanasta.Eisitä kukaanala missään keittelemään.
sama homma ravintoloissa. Tosin liedelle on yleensä iso kattila kiehuvaa vettä mistä sitä saa nopeasti tarvittaessa.Mutta tuo kattilan vesi on otettu alunperin hanasta lämpimänä jotta alkaa kiehua nopeammin.
että kaikki eivät tuota teidän raskasmetallivouhotustanne ole lukeneet?
Voi pientä ja yksinkertaista mieltä...
uuniinhan ne menee kuitenkin
tällainen välkky, joka ei kaikkien näiden keskusteluiden jälkeenkään vielä ymmärrä, että kyse ei ole pelkästään pöpöistä.
ja niissä on lähdetty liikkeelle aina kylmästä vedestä. Leipomopuolella on toisin.
Koettakaa tottua ajatukseen että lämmintä vettä käytetään ja se ei tule muuttumaan.
Koneellisesti homma toimii isoissa leipomoissa ja laitteisiin on ohjelmoitu ohjelmat, veden lämpötila tarkasti ja koko valmistusprosessi raaka-aineineen. Veden lämpötila on avainasemassa prosessin onnistumiseksi.
Leipomo on teollisuutta jossa on suuria yksiköitä.
http://www.foodforlife.fi/finnish/toimijat/elintarviketeollisuus/38-lei…
että kaikki eivät tuota teidän raskasmetallivouhotustanne ole lukeneet?
Voi pientä ja yksinkertaista mieltä...uuniinhan ne menee kuitenkin
tällainen välkky, joka ei kaikkien näiden keskusteluiden jälkeenkään vielä ymmärrä, että kyse ei ole pelkästään pöpöistä.
ole luettu, eikä yleissivystyskään ole siihen riittänyt, että sen voisi ymmärtää...
Suomessa hanavesi on juotavaa, joten todellakin sopii leivonnaisiin jne. Oletpas tehnyt elämästäsi hankalan. Suosittelen asennemuutosta tai jos se ei auta, niin terapiaa.
Vierailija kirjoitti:
Uusissa rakennuksissa on muoviputket, joista ei irtoa raskasmetalleja. Mua huvittaa nää vouhottajat, tyyliin polttavat tupakkaa, syövät karkkia ja keittävät sen vetensä muoviasiassa mikrossa tai rikkinäisessä teflon kattilassa (irtoaa vielä enemän) Ja sitten vouhottavat, jos joku leipomo on käyttänyt kumaa vettä leivontaan. Siitä saa raskasmentalleja....
Mutta entä ne putket ennen sitä rakennusta
Niin ihmiset! Miten on? Hanavettä lämpimänä pulliin/sämpylöihin tms.. Vai ei?
Vierailija kirjoitti:
Niin ihmiset! Miten on? Hanavettä lämpimänä pulliin/sämpylöihin tms.. Vai ei?
Ei lämmintä hanavettä. Itse laitan nesteen määrästä puolet kylmää vettä ja puolet vedenkeittimellä kiehautettua vettä, lämpötila on just sopiva kuivahiivalle. Jos käytän tuorehiivaa, lämmitän nesteen mikrossa
Olen kokki ja en ota jälkkäreihin ja leivontaan lämmintä vettä hanasta. Mäntit tekee niin nopeuttaakseen toimintaansa. Tuollainen voitto nopeudessa on säälittävä suhteessa voittoon hygieniassa, raskasmetallialttiudessa ja tolloksi lukeutumisessa😉
me leivotaan ja hiiva ei toimi kylmässä vedessä.