Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ulkosuomalaisen pakko lomailla Suomessa?

Vierailija
14.09.2012 |

Mitä mieltä asiasta?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pakko se sellainen olisi? Emme mekään ole lomailleet sen jälkeen kun vanhempani kuolivat, kun muun suvun kanssa ei olla oikein tekemisissä eikä minulla ole itse maahan mitään suurta kiintymyssuhdetta. Mies ei olekaan suomalainen joten hänellä ei varsinkaan, ja lapset syntyneet nykyisessä asuinmaassa.

Vierailija
2/9 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä lomailtiin täällä kun ulkomailla asuin, mutta en kyllä kotimaahani suhtautunut samoin kun tällä palstalla käyvät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin aika paljon lomat menee Suomessa. Ei toki ihan kaikki lomat. Näin ainakin meillä silloin kun asuimme ulkomailla.

Vierailija
4/9 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta yleensä ihmiset tahtovat nähdä sukulaisiaan. Toki asian voi hoitaa myös niin, että sukulaiset tulevat lomallaan käymään ulkosuomalaisen kotona, monelle hyvä vaihtoehto. Ja sekin hyvä vaihtoehto, että mennään yhdessä lomalle (eli suomen sukulaiset lentävät Suomesta vaikkapa Kreikkaan lomalle samaan aikaan, kun esim. Yhdysvalloissa asuva perhe lentää sieltä Kreikkaan lomailemaan).

Vierailija
5/9 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhin lapsista on edellisestä avioliitostani, eikä ex aikoinaan antanut lupaa muuttaa ulkomaille ellei tehdä sopimusta jonka mukaan lapsi viettää vähintään 2 viikkoa vuodesta Suomessa.

Kohtahan tuon (12 vuotta) voisi kai pistää lentämään yksinkin valtameren yli, mutta toistaiseksi ollaan sitten lähdetty koko perhe, joskus jopa kahdesti vuodessa.

Vierailija
6/9 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka siihen voisi pakottaa? Ok, ehkä alaikäisen jolle äiti antaa lomarahat, mutta kyllä aikuinen kai saa lomailla missä haluaa.

Itse olen asunut reilut 15 vuotta ulkomailla ja lomaillaan kyllä aina Suomessa, haluan nähdä kavereita ja haluan että lapset näkevät Suomea. Mies ei juuri ehdi lomailla mutta muutaman vuoden välein tulee myös mukaan ja viihtyy kyllä, vaikka ei osaakaan yhtään suomea.

Vierailija
7/9 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tyhmä? Ei kai kukaan voi PAKOTTAA, mutta yleensä ihmisillä on omatunto mikä "pakottaa" toimimaan noin.

Yleensä ihmisillä on tärkeitä tuttavia (sukulaiset/ystävät) kotimaassaan, ja itse haluaa pitää heihin yhteyttä, ja samoin myös opettaa lapsensa tuntemaan nuo läheiset.

Aina ei terveydellisistä (tai taloudellisista) syistä ole mahdollista Suomesta lähteä katsomaan vaikka lapsenlapsia, siksi hyvä käydä kotimaassa jotta lapset tuntevat omat isovanhempansa.

Itse tiedän tapauksen, jossa nippa nappa 18-v nainen lähti Suomesta Australiaan töihin. Hän rakastui, meni naimisiin, sai lapsia siellä, eikä kyennyt käymään Suomessa melkein kolmeenkymmeneen vuoteen...! Sama toisinpäin, Suomesta sukulaisillaan ei ollut varaa kalliiseen matkaan (tästä jo aikaa, nykyään lentohinnat laskeneet!) joten tuo nainen ei nähnyt sukulaisiaan vuosikymmeniin (ei ollut silloin skypeä ym. mitä nykyään) ei päässyt edes äitinsä hautajaisiin. lapsensa kun aikuistuiat, ostivat äidilleen lipun Suomeen. Mutta tuossa tapauksessa, noille lapsille koko Suomen suku jäänyt ihan tuntemattomaksi, vasta aikuisina käyneet Suomessa, mutta esim. isovanhemmat jo aika päiviä sitten kuolleet, heitä eivät koskaan nähneet.

Vierailija
8/9 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain viikon vuodessa? Vai pitääkö siellä olla koko kesäloma?

Vierailija
9/9 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä meidän kaikki lomat suuntautuvat Suomeen. Asutaan Etelä-Euroopassa. Käydään kaksi kertaa vuodessa Suomessa ja vanhempani käyvät täällä kaksi kertaa. Minulle on todella tärkeää, että lapsilla on hyvä suhde isovanhempiin.

Kesäisin ollaan nyt muutamana vuonna tehty niin, että lennetään johonkin "kolmanteen maahan" (viime kesänä Tanskaan) ja vietetään siellä hotellilomaa jokunen päivä ja siitä matka jatkuu Suomeen. Suunnitelmissa on, kun kuopuskin vähän kasvaa, niin voidaan tehdä Suomesta käsin miehen kanssa kahdenkeskinen pitkäviikonloppuloma johonkin Euroopan kaupunkiin ja lapset jäävät mummolaan hoitoon.