Sairaanhoitaja puhallutti saikkua hakevat - miksei?
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012091416076895_uu.shtml
Jos "luvat" tai mitä siihen nyt tarvitaankaan, jotta hoitajat saavat puhalluttaa ihmisiä, ovat kunnossa, niin miksi tämä ei olisi sopiva toimintatapa. Loppuisivat sairaslomat, joita haetaan viinanhuuruisen illan jälkeiseen olotilaan.
Mielipiteitä?
Kommentit (26)
On aika huono homma, kun ei alkoholia voi laittaa kieltoon. Ei toimi. Alkoholia voi valmistaa itse kotona. Kyllä liuottimien juojat keinot keksivät, millä aivot saadaan taas sulatettua.
Tottamooses pitäisi puhalluttaa, kestää sen 10 sekunttia ja siirrytään seuraavaan asiaan. Mitä puolusteltavaa siinä on, että on liuotin-narkkari eikä kestä vieroitusoireita? Vedetään kovaa huumetta ja puolustetaan henkeen ja vereen mahtavaa narkomaanin elämäntapaa.
Niin.Mitä sanoo ihmisen moraali tai yhteiskunnan eettiset säännöt asiasta?
Saahan se sairaanhoitaja ottaa nielusta pikaviljelyn ja mitata kuumeenkin tarkastaakseen työkyvyttömyyden tilaa. En oikein ymmärrä, että miten puhalluttaminen tästä eroaisi.
Jos kuitenkin ei ole työkunnossa ja promillejakin löytyy, niin eiköhän se ole kuitenkin työkyvyttömyyden syy ja lappu kirjoitettava ihan oikealla selityksellä. Jää sitten työnantajan harkintaan palkanmaksu ja keskustelut työntekijän kanssa.
Musta tuo puhallutus on ok. kunhan se sisältää hoitoonohjauksen. Siis ei riitä että se alkoholisti tai alkoholin suurkuluttaja käräytetään vaan häntä pitää myös auttaa.
Alkoholismi on sairaus.
Jos olisin ollut vaikkapa 20 vuotta samassa työpaikassa eikä yhtäkään sairauslomaa tai muuta poissaoloa. Sitten liukkailla katkaisisin käteni ja joutuisin menemään kipsauttamaan sen ja hakemaan sairauslomaa. Niin kyllähän minusta vähän omituiselle tuntuisi, jos ensi töikseen hoitaja lykkäisi minulle alkometrin suuhun ja komentaisi puhaltamaan. Mutta tottahan toki minä siihen voisin puhaltaa, mikäpäs siinä, mutta perin kummalliselle se minusta vaikuttaa, jos kaikki siihen rakennukseen sisälle menevät puhallutetaan !