Ei kai kenelläkkään ole enää tänä päivänä
kaikki rahat yhteisellä tilillä???
Siis niin että omalla tilillä ei ole yhtään rahaa??
Kommentit (36)
Jos se tili on miehen nimissä niin stä et saa sieltä rahaa.
Mitä se auttaa että se ei ole sun ainoa rahanlähteesi, jos ne rahat sieltä lähteestäsi menee yhteiselle tilille mihin sulla ei ole asiaa ennen kuolinpesänjakamista.
Tosi helppo suunnitella yhteistä budjettia kun ei tarvitse tutkia eri tilejä.
Okei, meillä nyt vaan ei "suunnitella yhteistä budjettia", kumpikin elelee ihan niillä omilla rahoillaan ja kulut kuitenkin maksellaan about puoliksi ihan sen enempiä niistä keskustelematta.
Kai se ois hyvä kuitenkin olla olemassa jonkunlainen back-uppi jos se mies vaikka päättääkin ottaa sen koko yhteisen tilin tyhjäksi ja häippästä johonki kaukomaille?
No me ollaan pariskunta eikä elellä omaa elämämme omilla rahoillamme. Ja mä tienaan kyllä sen verran etten suinkaan joudu puille paljaille vaikka mies häipyisikin. Miehelle siinä kurjemmin kävisi.
Yhteinen tili on erittäin helppo meille.
Mitä se auttaa että se ei ole sun ainoa rahanlähteesi, jos ne rahat sieltä lähteestäsi menee yhteiselle tilille mihin sulla ei ole asiaa ennen kuolinpesänjakamista.
Kun kysehän oli nimenomaan siitä että on VAIN se yksi yhteinen tili jolle KAIKKI kummankin puolison tulot menee, niin sitten tullaan sanomaan että on muitakin rahanlähteitä ja tienataan tarpeeksi että pärjätään.
No, esimerkki; (siis jos meillä olis yhteinen yksi tili) -jos mun palkkapäivänä mies keksisi tyhjentää meidän ainoan yhteisen tilin nollille, niin kyllä mulla aika vaikeaa olis ennenkuin saisin sen seuraavan kuun palkan sille mun uudelle omalle tilille...
Jos on TAI tili, eli Matti TAI Maija Meikäläinen, voi sitä tiliä käyttää KUMPIKIN PUOLISO ERIKSEEN. Myös silloin, jos toinen kuolee. SE ON TAI!!! TAI, TAI, TAI. Matti tai Maija. Mies tai vaimo. Erikseen.
Eli jos mun mies kuolee, mä käytän meidän yhteistä tiliä aivan samoin kuin tähänkin asti. Jos mä kuolen, mun mies käyttää sitä aivan samoin kuin tähänkin asti. Mikään ei muutu.
Ja-tilejä (eli Matti ja Maija Meikäläinen yhdessä) tuskin edes enää pankista suostutaan avaamaankaan.
Jos on TAI tili, eli Matti TAI Maija Meikäläinen, voi sitä tiliä käyttää KUMPIKIN PUOLISO ERIKSEEN. Myös silloin, jos toinen kuolee. SE ON TAI!!! TAI, TAI, TAI. Matti tai Maija. Mies tai vaimo. Erikseen.
Eli jos mun mies kuolee, mä käytän meidän yhteistä tiliä aivan samoin kuin tähänkin asti. Jos mä kuolen, mun mies käyttää sitä aivan samoin kuin tähänkin asti. Mikään ei muutu.
Ja-tilejä (eli Matti ja Maija Meikäläinen yhdessä) tuskin edes enää pankista suostutaan avaamaankaan.
Arvatkaa mikä on TAI-tilin ja JA-tilin ero?
nimim. yhteinen TAI-tili ja molemmat tasavertaisia käyttäjiä, ei ongelmaa
Lisäksi yhteinen tili, jonne lapsilisät menee. Kaikki tilit on tyhjiä heti laskujen maksun jälkeen. Ei tarvii huolehtia kuka saa rahat jos toinen lähtee tai kuolee.
Ollut naimisiinmenosta lähtien ennen lasten syntymää. Paljon yksinkertaisempaa hoitaa laskut ym. kun näkee sen kokonaissumman mikä käytettävissä. Ikinä lähes 15 vuoden aikana kummankaan ei ole tarvinnut lupaa kysyä hankintoihin, yleensä niistä on puhuttu muutenkin etukäteen ja heräteostokset nyt ei ole koskaan meidän taloutta kaataneet. Ei myöskään miehen karkaamista rahojen kanssa ole tarvinnut pelätä - en kestäisi edes niin ahdistavaa elämää, etten voisi luottaa toiseen puoliskooni.
Ehkä johtuu tulotasostamme tai samanlaisesta arvomaailmasta tai nimenomaan yhteisestä tilistä, mutta ikinä, siis ei kertaakaan, olla riidelty rahasta. Ja tarkennus vielä, että tilit ovat TAI -tilejä ja hassua miten moni tässäkin ketjussa heti olettaa, että naiset ovat pulassa yhteistilisysteemissä...
Ja mä tienaan kyllä sen verran etten suinkaan joudu puille paljaille vaikka mies häipyisikin. Miehelle siinä kurjemmin kävisi.
Entä sitten,jos mies rakastuu silmittömästi johonkin nuoreen hempukkaan, joka osoittautuu huijariksi ja saa miehen tyhjentämään sen teidän yhteisen tilinne.
Siis sen, jolle sinun tienaamasi rahat menevät.
Varmistakaa pankista, että yhteinen tilinne on se tai-tili, että voitte nostaa sieltä edes omia rahojanne jos kuolema koittaa.
Mutta kysykää sekin, että voiko jompi kumpi teistä tehdä tai-ehtoiseen tiliin yksinään muutoksia. Esimerkiksi antaa tilinkäyttöoikeuden uudelle rakastajalle.
Turha siitä asiasta  on täällä inttää, pankissa jokaisen oma kohtalo selviää.
Meillä molemmilla oli omat tilit ennen yhteen muuttoa. Sen jälkeen on avattu yhteinen tili, joka oli aluksi lähinnä lapsilisiä ja muita sellaisia selkeästi yhteisiä juttuja varten. Nykyään lähes tyhjä.
Lainatili on yhteinen. Minun palkka tulee omalle tililleni ja miehen palkka omallensa. Mutta kysymys onko tilillä rahaa, niin vaihtelevasta. Yhteisellä tilillä on rahaa ennenn lainan maksupäivää, mutta ei juurikaan sen jälkeen.
Lainat kun veloitetaan automaattisesti. Joten jos ei ole erikseen lainatiliä, pankki voi tyhjentää palkkatilisi ja olet kusessa jos sattuu jotain kamalaa, esim. pitää saada lentolippurahat jollekin ulkomaille tai tulee iso terveydenhoitolasku maksuun.
Mutta palkkatiliä en ikinä pitäisi yhteisenä miehen kanssa.
Ja mä tienaan kyllä sen verran etten suinkaan joudu puille paljaille vaikka mies häipyisikin. Miehelle siinä kurjemmin kävisi.
Entä sitten,jos mies rakastuu silmittömästi johonkin nuoreen hempukkaan, joka osoittautuu huijariksi ja saa miehen tyhjentämään sen teidän yhteisen tilinne.
Siis sen, jolle sinun tienaamasi rahat menevät.Varmistakaa pankista, että yhteinen tilinne on se tai-tili, että voitte nostaa sieltä edes omia rahojanne jos kuolema koittaa.
Mutta kysykää sekin, että voiko jompi kumpi teistä tehdä tai-ehtoiseen tiliin yksinään muutoksia. Esimerkiksi antaa tilinkäyttöoikeuden uudelle rakastajalle.
Turha siitä asiasta on täällä inttää, pankissa jokaisen oma kohtalo selviää.Meillä molemmilla oli omat tilit ennen yhteen muuttoa. Sen jälkeen on avattu yhteinen tili, joka oli aluksi lähinnä lapsilisiä ja muita sellaisia selkeästi yhteisiä juttuja varten. Nykyään lähes tyhjä.
Jos on TAI tili, eli Matti TAI Maija Meikäläinen, voi sitä tiliä käyttää KUMPIKIN PUOLISO ERIKSEEN. Myös silloin, jos toinen kuolee. SE ON TAI!!! TAI, TAI, TAI. Matti tai Maija. Mies tai vaimo. Erikseen. Eli jos mun mies kuolee, mä käytän meidän yhteistä tiliä aivan samoin kuin tähänkin asti. Jos mä kuolen, mun mies käyttää sitä aivan samoin kuin tähänkin asti. Mikään ei muutu. Ja-tilejä (eli Matti ja Maija Meikäläinen yhdessä) tuskin edes enää pankista suostutaan avaamaankaan.
Ennen pesän jakoa et saa käyttää tiliä.
Tilillä olevat varat ovat yhteisiä ja niistä menee lapsille perintöosuus.
Tili suljetaan kunnes perunkirjoitus on tehty,
Näin kävi vuonna 2011 ja käyttöoikeus oli molemmilla puolisioilla tili oli siis yhteinen.
Mies joutuyi avaamaan uuden tilin,mihin palkat meni.
Tililtä sai nostaa vain hautajaiskuluihin rahaa.
Tää on todellisuus nukyaikana.
Ei ikinä yhteistä tiliä meille.
Mä saan kyllä meidän tileiltä rahaa. Ja vaikken saisi, ei se ole ainoa rahalähteeni.