Mita mielta kasvatusperiaatteista? Ystavani 7-vuotias ekaluokkalainen poika ei ymmarra laittaa katta eteen jos aivastaa tai yskii. Viimeksi siella kaydessa hanella oli yska ja yski
jatkuvasti suoraan päin. Kun äitinsä ei sanonut mitään, niin minä sanoin nätisti, että " kannattaa laittaa käsi suun eteen yskii, se on kohteliasta" . Sitten lisäsin vielä " eivätkä bakteerit lentele" . Tähän ystäväni sitten kommentoi: " No se onkin tärkeämpää" ! Siis että bakteerit eivät lentele.. Se on tärkeää, mutta minusta ei olisi pahitteeksi opettaa asioita vaikka ihan vaan kohteliaisuudenkin vuoksi.
Hän ei opeta lapselleen mitään käytöstapoja. Vielä 6-vuotiaana poika heitteli esineitä päin naamaa, kun vanhemmat eivät olleet koskaan kieltäneet, eikä hän uskonut muita aikuisia.
Erään kerran poika söi juustonaksuja sohvalla ja pyyhki naksuiset kätensä mieheni paitaan selkäpuolelle! Näin sen ja kysyin että " mitä ihmettä sä juuri teit? Pyyhitkö todella kädet x:n selkään" ? Tähän poika valehteli, että " Eeei.. ku.. mä vaan silitin" .
Minusta tämä on todella epämiellyttävää että vanhemmat eivät koe tärkeäksi opettaa edes alkeellisempia käytöstapoja. Poika on ainoa lapsi ja todellinen lellikki kaikin tavoin.
Mielipiteitä?
Kommentit (27)
Vanhemmat ovat ihan " normaaleja" , mutta eivät jostain syystä ole koskaan kieltäneet lapselta mitään, on aina saanut heitellä esineitä, joka kuten sanoin, muodostui todelliseksi ongelmaksi, kun alkoi vanhemmiten heitellä oikeasti vaarallisia, painavia esineitä ja eivätkä tosiaan opeta mitään käytöstapoja.
En ole aiemmin törmännyt lapseen, joka pyyhkisi kädet toisen paitaan, niistäisi nenän housuihin tms.
Raisuja poikia olen ennenkin nähnyt, mutta minusta raisuus ja villeys on kyllä ihan erilaista kuin tämä.
Jos esim. pelataan ihan mitä tahansa peliä, niin pojan on annettava voittaa - aina. Jos on ollut mukana sellaisia ihmisiä, ketkä eivät niin hyvin tunne tapausta, ja poika on joutunut häviämään pelin, niin useimmiten poika rupee itkemään ja kyyneleet kohoavat myös äitinsä silmiin. Tämän olen nähnyt nyt parisen kertaa. Toisella kertaa ystäväni oma äiti, eli lapsen mummo, puisteli päätään kun näin tapahtui ja nousi kyllästyneen oloisena pelin äärestä pois.
Olen minäkin yrittänyt asiallisesti kysyä tällä palstalla erään perheen tavoista ja saanut ihan samanlaiset ryöppäykset " Olet varmaan itse niin täydellinen että.."
Kysyn siis oman kysymykseni uudelleen:
Saako 3v. lapsi mielestänne katsoa televisiota TUNTIkaupalla, kun siellä esitetään väkivaltaista, verta täynnä olevaa sotaelokuvaa ja kaikki äänet ovat täysillä (niin että isinsä pääsi näyttämään uuden kotiteatterinsa hienoudet)?
Toisin sanoen, minä en pidä itseäni täydellisena, mutta haluaisin tietää, ymmärtääkö 3v. jo jotain televisiosta ja kestääkö lapsen kuulo erilailla kuin aikuisen? Omat korvani eivät kestäneet, miten sitten lattialla tv:stä metrin päässä istuneen lapsen..
niä) kun " eihän se siitä mitään ymmärrä" . Luulisin kuitenkin, että kaikki nähty ja kuultu jää jonnekin muistilokeroihin ja minusta väkivalta ja seksijutut eivät kuulu lapsen silmille, enkä tieten tahtoen katsoisi telkusta lapsen läsnäollessa tuollaista.
En vaan voi käsittää ap:n kaltaisia muiden asioista seläntakana puhujia.
Vierailija:
Olen minäkin yrittänyt asiallisesti kysyä tällä palstalla erään perheen tavoista ja saanut ihan samanlaiset ryöppäykset " Olet varmaan itse niin täydellinen että.."Kysyn siis oman kysymykseni uudelleen:
Saako 3v. lapsi mielestänne katsoa televisiota TUNTIkaupalla, kun siellä esitetään väkivaltaista, verta täynnä olevaa sotaelokuvaa ja kaikki äänet ovat täysillä (niin että isinsä pääsi näyttämään uuden kotiteatterinsa hienoudet)?Toisin sanoen, minä en pidä itseäni täydellisena, mutta haluaisin tietää, ymmärtääkö 3v. jo jotain televisiosta ja kestääkö lapsen kuulo erilailla kuin aikuisen? Omat korvani eivät kestäneet, miten sitten lattialla tv:stä metrin päässä istuneen lapsen..
entä avoimen yo:n opettajan salasuhde???
=)
Tunnistaako joku kenties itsensä tuosta hirviöpenskan äidistä? No niin, asiaan: tunnen ap " tuskasi" , sillä minulla on myös kokemusta muutamastakin tuttavaperheestä, joissa on meno samanlaista. Yhdessä niinkin, että äiti on niin hulluna lapsiinsa, että tekevät he mitä vain, ovat he " ihania" tai koko juttu on jonkun muun syy. Näin vaikka hänen lapsensa tekisivät pahojansa kaikkien, myös äitinsä nähden. Äiti vaan ilmoittaa, että se oli meidän muksun syy, sillä sipuli. Hänen lapsensa ovat kilttiluonteisia, mutta kun kiltillekin antaa liekaa rajattomasti niin seuraukset ovat ikävät. Enkä tällä yritä mitään sädekehää itselleni saada, enkä usko, että se oli alkuperäisenkään tarkoitus. Jos vanhemmat eivät kykene kasvattamaan lastaan millään tavalla, on sitä syytäkin ihmetellä. Minusta se on outo ilmiö, ja ei, en ole paras, enkä täydellinen, mutta osaan kyllä opettaa lapsiani käyttäytymään, piste.