Lapsen kaverin käytös, argh.
Meidän 10-vuotiaalla on kaveri, joka on ainoa lapsi. Alkaa vähän tulla mitta täyteen neitokaisen käytöstä: Söisi pelkkiä herkkuja tai sitten "tilaa" toiveitaan tyyliin, että "äiti käski sanoa, että hae mulle kaupasta sitäjasitä niin äiti sitten maksaa sen".
Tai sitten ilmoittaa, että "kun olet siellä sitä teidän kuopusta hakemassa päiväkodista niin tuotko samalla meidän koulusta mun matikan kirjan, kun se unohtui kouluun?" Kouluun matkaa 200 metriä sieltä mistä neiti soittaa, minä ihan muualla taaperon kanssa...
Siis KUKA kasvattaa tuollaisia lapsia?
Kommentit (24)
prinsessoita :))))))
mut sun ei tartte mennä mukaan toho sirkukseen! sanot suoraan niin kun ajattelet, eli meillä on meidän säännöt piste
ja laitat tytön ruotuun
Eilen yritti taas tilailla jotain kun oli esikoiseni kanssa meillä. Jätin puhelimeni tahallaan pois matkasta, joten siellähän soi neidin vieressä se minun kännykkäni.
ap
Eilen yritti taas tilailla jotain kun oli esikoiseni kanssa meillä. Jätin puhelimeni tahallaan pois matkasta, joten siellähän soi neidin vieressä se minun kännykkäni.
ap
nythän pakenet tilannetta ja väistelet lapsen pyyntöjen kohtaamista..
Mutta nämä ainokaisen vanhemmat ei niitä rajoja laita. Kun lapsi soittaa että matikan kirja on siellä 200 metrin päässä, äitsykkä sanoo puhelimeen, että "ei hätää, kulta, äiti tekee sulle sitten illalla omat tehtävät".
Ja tosiaan se äiti oli sanonut lapselleen, että lapsi sanoo minulle mitä haluaa kaupasta ja että minä sitten työajallani juoksen ne ostokset hänelle hakemassa.
Meillä on aina tarjolla näkkäriä, voita, juustoa, hedelmää, rinkeliä, porkkanaa, tomaattia yms. Ja keksipurkista saa ottaa kaksi keksiä per vierailu.
Mutta nää ei käy hänelle, vaan hän haluaa muuta. Kaksi kauppaa on melkein vieressä, ja toisen ohi kävelevät koulusta tullessaan, mutta itse ei voi kaupassa käydä.
ap
Ja edellisellä kerralla sanoin, että hän voi mennä ulos, jos haluaa, mutta minun lapseni pysyy sisällä ja lukee seuraavan päivän kokeisiin.
ap
tuo tyttö on BB-talossa lärvit ja itkee kun ihmiset ovat ilkeitä eivätkä tee niin kuin hän käskee. XD
rajoja lapselleen johtuu siis nimenomaan siitä, että lapsi on ainokainen...???
Kahden lapsen perheissä rajat on aina heti toisen synnyttyä, mutta ei sillä ekalla vielä siinä vaiheessa kun on ainoa???
Pompottavaa lasta omituisempana pidän aikuista, joka suostuu pompoteltavaksi.
Meillä on yksi lapsi ja hän käyttäytyy paljon paremmin kuin kaverinsa (joilla siis sisaruksia).
Se on kuule kasvatuksesta kiinni, että miten lapsi käyttäytyy. Meillä lapsi ei todellakaan saa kaikkea ja ei pompota vanhempiaankaan, saati vieraita.
ylireagoinnista.
Voisi kuvitella, että esim se kirjan tilanne on mennyt niin, että lapsi soittaa äidilleen, että kirja jäi kouluun ja nyt tulee merkintä. Äitinsä on voinut ihan ajattelemattomuuttaan sanoa, että voisko se sun kaverin äiti hakea sen koulusta kun kävelee ohi.
Ja ruokajutusta Samaten. Kotona ei ole ollut välipalaa ja äiti on sanonut, että kun siellä Liisin kanssa olette niin jos Liisin äiti ostais sulle jotain ja hän maksais, ettei ole aina siellä Liisin perheen ruoilla kun hävettää se kun aina siellä syöt.
Joskus elämä on helpompaa kun ei ole aina niin piikit pystyssä. Meillä on suurperhe ja kyllä meidänkin lapset osaa olla joskus ihan tolloja. Samoin meillä kulkevat lapset ovat vuosien varrelle ehtineet sanoa sitä ja tätä. Yleensä mietin aina, että mikä voi olla taustalla, miksi lapsi niin sanoo. Yleensä niihin on ihan järkevä selitys.
Älä turhaan tee elämääsi niin hankalaksi. Jos oikein ärsyttää niin pane tyttöjen välit poikki, äläkä tyhjään kiukuttele.
että miksei tämä neiti käske omien vanhempien hakea sitä matikan kirjaa tai herkkuja kaupasta? Vähän hassua yrittää "pompottaa" kaverin vanhempia.
ja on kyllä niin epäempaattinen ja kyvytön ottamaan muita huomioon että hermot menee usein. Ei tajua ollenkaan sitä että ei saa itse päättää kaikesta mitä tehdään jne...
"miehen lapsen käytös" niin ai että mikä myrsky nousisi.
Se, että vanhemmat ei osaa laittaa rajoja lapselleen johtuu siis nimenomaan siitä, että lapsi on ainokainen...???
Kahden lapsen perheissä rajat on aina heti toisen synnyttyä, mutta ei sillä ekalla vielä siinä vaiheessa kun on ainoa???
Pompottavaa lasta omituisempana pidän aikuista, joka suostuu pompoteltavaksi.
on ihan turha mainita tuota "ainokaista", sillä huonosti käyttäytymiseen ei yleensä tarvita muuta kuin huonosti käyttäytyvät vanhemmat. No, jos lapsi ei koeta pompottaa lastasi (miksi muuten ei?) sinun ei kannata asiaa ajatella, sanot vain "ei" ilman sen kummempia psykologisointeja. Poikani on kolmannella luokalla koulussa, ja vaikka mielestäni olen pyrkinyt kasvattamaan hänestä ok käyttäytyvää, koulussa pätee kyllä ryhmässä se, että opettaja, joka suostuu vedätettäväksi, on pulassa. Opettaja voi olla kiva ja reilu ja vaikka mitä, mutta ainakin tuossa poikajoukossa alkaa epämääräinen riehunta, jos opettaja liian selvästi yrittää olla mieliksi ja houkutella lapsia tekemään jotain. Nykyinen luokanope on kiva, mutta kun tehdään hommia, niitä tehdään ilman mitään sen suurempia houkutteluja, ja homma sujuu. Kannatan kyllä elämässä lempeyttä ja lämpöä, mutta joskus tarvii sitä kuuluisaa auktoriteettia.
laittaa sun kaltaiset hyppimään hänen tahtiinsa.