Tyttäreni ei pääse lähihoitajakouluun, vaikka
on jo vuoden opiskellut toisella paikkakunnalla lähihoitajakoulussa, sen jälkeen työskennellyt kesätöissä vanhainkodissa, sairaalassa sairaalahuoltajana ja sopii alalle ehdottomasti.
Miten voi olla, että muutettuaan isompaan kaupunkiin ei pääsekään jatkamaan opintojaan?
Neuvoja?
Ja nyt täytyy sanoa, että opintojen päättymisestä kulunut jo yli 2 vuotta, jos sillä merkitystä, mutta niin tahtoisi lähihoitajaksi.
Kommentit (39)
ovatko ne rättipäät jumalan omaksi kuvakseen luomia vai eivät?
ovatko ne rättipäät jumalan omaksi kuvakseen luomia vai eivät?
Kostohan siellä rulaa
vaikuttaa kouluun pyrkimiseen? Voi kai siellä opiskelupaikkakunnalla silti asua ja opiskella erosta huolimatta, tai jos tiukkaa tekee, niin hakea saikkua ja jatkaa opintoja kun on taas voimissaan. Ei sen takia tarvitse koulua keskeyttää. Onhan hoitoalan työssäkin tehtävä duunit asiallisesti ja laitettava yksityisasiat sivuun...
...mutta eikö olisi ennen muuttoa kannattanut varmistaa, että pääsee siihen kotipaikkakunnan kouluun tai käydä yhteiset opinnot 200 kilsan päässä vaikka hampaat irvessä, ja hakea suuntaaviin lähemmäs kotia?
Sisäänpääsyn esteenä voi olla koulun keskeyttäminen. Se ei mun mielestä kerro korkeasta motivaatiosta. Todennäköisesti kotipaikkakunnan oppilaitokseen on paljon hakijoita ja heillä paremmat lähtöpisteet. Kannattaa yrittää oppisopimukseen tai aikuispuolelle monimuotokoulutukseen, meillä oltiin ainakin melko joustavia...
ja että sen jälkeen on tehnyt töitä mm. edellämainittuja niskalimassa täällä kotipaikkakunnallaan, mutta silti asuu omillaan ja niin haluaakin. Ei ole mikään laiska, eikä tuha tyttö ollenkaan vaan just päinvastoin, joten???
ap.
tytär on joutunut uudelleen pääsykokeisiin jo kaksi kertaa ja niistä on maksettu hunajat, mutta sitten toisaalta huivipäät, jotka eivät osaa edes kieltä saavat kiintiöitä ja tekevät työtä samassa paikassa vailla kielitaitoa, missä minä hänen äitinään työskentelen ja se tuntuu TODELLA PAHALTA!!!
ymmärtääkö kukaan pointtiani??
Mitkä ihmeen kiintiöt? Maahanmuuttajille on pari hassua omaa koulutusryhmää, jotta saavat tukea esim. kieliongelmiin, mutta tyttäresi kanssa samoihin luokkiin hakiessa ovat kyllä ihan samalla viivalla. Heillä on varmaan parempi peruskoulutodistus ja alalle soveltuvampi persoona?
Missä pääsykokeet maksaa hunajia, eikä esim. 55 euroa?
Jos ootte PK-seudulle, niin tyttö oppisopimuskoulutukseen Helsingin kaupungille, saa siitä tulojakin.
Osaatko lukea ollenkaan?
AP.
Osaatko itse vai etkö ymmärrä
Näin se vaan menee, vaikka olisi halua opiskella niin ei vaan pääse sisään. En tiedä lähihoitajakoulutuksen sisäänpääsyvaatimuksista, mutta yleisesti ne joilla on eniten motivaatiota ja omaavat muutenkin tarvittavia kykyjä ja tietoa, pääsevät sisään. Isoissa kaupungeissa on enemmän kilpailua, tyttäresi tahtoo kovasti lähihoitajaksi, mutta oletettasti samassa pääsykokeessa on 20 muuta jotka tahtovat vielä enemmän.
Näin se vaan menee, vaikka olisi halua opiskella niin ei vaan pääse sisään. En tiedä lähihoitajakoulutuksen sisäänpääsyvaatimuksista, mutta yleisesti ne joilla on eniten motivaatiota ja omaavat muutenkin tarvittavia kykyjä ja tietoa, pääsevät sisään. Isoissa kaupungeissa on enemmän kilpailua, tyttäresi tahtoo kovasti lähihoitajaksi, mutta oletettasti samassa pääsykokeessa on 20 muuta jotka tahtovat vielä enemmän.
Jos hän on jo nyt ollut töissä, niin miksi ei hakeutuisi oppisopimuskoulutukseen?
Onhan hän jo kerran pääsykokeet selvittänyt ja opinnot aloittanut, joten pitäisi onnistua.
Tyttären kannattaa ottaa yhteyttä paikalliseen oppisopimustoimistoon ja kysyä, miten käytännössä järjestyy.
Työpaikka pitää järjestää itse, mutta ei kai se olisi ongelma, kunhan työnantaja suostuu siihen, että saa käydä suorittamassa teoriajaksot.
Ne voivat olla jollakin muulla paikkakunnalla, mutta ei kai siinä ajaa ehdi koti-ikävä iskeä.
työvoimakoulutus tai vastaava. Työkkärin kautta voi hakea jos työtön ja sitten on ihan opinnot keskeyttäneille järkättyä koulutusta jossa opintoja voi jatkaa, aikuiskoulutuksessa.
mutta koulussa ei tilaa? ymmärsinkö oikein?
itse olen huomannut että näistä terveydenhuollon pääsykokeista voi päästä läpi vain tietyllä tapaa kylmät ja välinpitämättömät ihmiset, ei sellaiset jotka oikeasti välittää toisesta ja on oikeaa halua auttaa.
tytär on joutunut uudelleen pääsykokeisiin jo kaksi kertaa ja niistä on maksettu hunajat, mutta sitten toisaalta huivipäät, jotka eivät osaa edes kieltä saavat kiintiöitä ja tekevät työtä samassa paikassa vailla kielitaitoa, missä minä hänen äitinään työskentelen ja se tuntuu TODELLA PAHALTA!!!
Nykyään se nyt vaan on niin, että somaleille täytyy antaa paikat ensin. Muuten se olisi rasismi.
Opettele suvaitsemaan.
Sinun rahoistasi niiden somalien paikat maksetaan. Suvaitse. Suvaitse ja maksa osaasi tyytyen. Näin on SDP päättänyt.
huono juttu. Antaa huonon kuvan ihmisestä. En ottaisi kouluuni tommosta. Jättänee muutkin asiat kesken elämäsään.
Sillä saa monen päivän ruuat!
Joten ei köyhemmällä tosiaan ole varaa montaa kertaa pääsykokeissa juosta. Missä kuplassa jotkut oikein elää kun eivät tajua, että 50 on ISO raha!
Mitkä ihmeen kiintiöt? Maahanmuuttajille on pari hassua omaa koulutusryhmää, jotta saavat tukea esim. kieliongelmiin, mutta tyttäresi kanssa samoihin luokkiin hakiessa ovat kyllä ihan samalla viivalla. Heillä on varmaan parempi peruskoulutodistus ja alalle soveltuvampi persoona?
Missä pääsykokeet maksaa hunajia, eikä esim. 55 euroa?
Jos ootte PK-seudulle, niin tyttö oppisopimuskoulutukseen Helsingin kaupungille, saa siitä tulojakin.
Nykyään se nyt vaan on niin, että somaleille täytyy antaa paikat ensin. Muuten se olisi rasismi.
Opettele suvaitsemaan.
Sinun rahoistasi niiden somalien paikat maksetaan. Suvaitse. Suvaitse ja maksa osaasi tyytyen. Näin on SDP päättänyt.
Kiitos SDP! On ilo maksaa!
kaikki voisivat mennä pikku paikkakunnalle aloittaan opinnot ja sitte siirtyä oman mielen mukaan ison paikkakunnan kouluun jonne on vaikeampi päästä? Oliskohan pitäny tämä asia selvittää ennenko keskeytti sen koulun? Olis ehkä voinut onnistuakin.
Joku mainitsi huivipäät... tällaisessa tilanteessa ymmärrän, se tuntuu epäreilulta. Mutta kannusta sinä tytärtäsi, ja pidä tsemppiä yllä!
Eiks kouluihin voi päästä joskus sisälle niin, että ottaa yhteyttä suoraan rehtoriin ja selittää tilanteen...?
itse jetkoin opiskelua lähihoitajaksi ja voin sanoa, että ne rättipäät eivät juuri päässeet meidän luokalle. listalla oli monta sellaista, mutta luokkamme koostuu vain kantaväestöstä. en lukenut ketjua kokonaan, mutta itse menin myös pääsykokeisiin kolmen vuoden tauon jälkeen ja pääsin niistä läpi.
Ainakin pk-seudulla on aika monta lähihoitajia kouluttavaa laitosta. Esim. Järvenpään Seurakuntaopisto on yksi jonne sisäänpääsy on melko helppoa. Kyllä lähihoitajaksi jonnekin hyväksytään kun vaan sitkeästi yrittää. Se on aivan varmaa.
Eikös maahanmuuttajat ole mamuja? Onko se haukkumasana?