Miksi terveyskeskuksessa tai lääkäriasemalla EI saa hoitoa?
Tai minä ainakaan en saa.
Monesti olen mennyt jäsenkivun takia sinne. Koskaan ei tutkita sen tarkemmin, vaan aina määrätään buranaa ja töihin takaisn. Edes sairauslomaa ei kirjoiteta, vaikka esim joutuu kävelemän vaikeasti, koska pohkeeseen sattuu.
No, eilen sitten töissä kompastuin ja tästä ennestään kipeästä jalasta, pohkeesta kuului napsahdus. Ja sattui älyttömästi, jalalla ei voinut astua. Terveyskeskuksen päivystykseen kävi tie. Siellä lääkäri hetken käpälöi jalkaa ja sanoi, että parin päivän päästä voisi käydä kuvauttamassa. Määräsi nyt sentään viikon sairaslomaa ja kepit.
Arvelee, että akillesjänne saattaa olla poikki.
Miksi ei heti tehnyt lähetettä kirurgille? Miksi ei lastoittanut/kipsannut jalkaa? Täällä kotona luin nettiä, ja monesti jalka kipsataan jos sitä epäillään.
Netistä myös luin, että pitäisi nopeasti leikata. No miten leikataan nopeasti, jos kuvaukseen aika on vasta viikon päästä?
En ymmärrä tätä nykypäivän terveydenhoitoa.
Kommentit (46)
Mitä se kipsaus auttaisi akillesjänteeseen?
Ehkä se avain tuli heti avauksen alussa.
Sulla on opaljon turhia käyntejä vastaanotolla, ei sua oteta enää vakavasti vaikka olisi joku oikeakin vaiva.
Suurin osa tuolaisista epämääräisistä kivuista on ohimeneviä ja paranevat hoidosta huolimatta ihan omia aikojaan.
Minulla on itselläkin revennyt akellisjänne ja suunnilleen noin se hoito mullakin meni, ei tullut koskaan enää ennalleen ja lääkärin mukaan ei kannata haaveilla enää maratoonin juoksemisesta, mutta eipä ole ollu haaveissa tähänkään asti.
Millä perusteella et saanut hoitoa? Lääkärihän tutki sinut, ja oman arvionsa mukaan kyseessä ei ole mitään vakavaa. Mutta jos kipu ei hellitä, niin sitten käyt kuvauttamassa sen jalan. Sen perusteella sitten arvioidaan jatkohoito.
Ei sinne magneettikuvaan ole varaa kaikkia nilkuttajia heti lähettää, kun suurin osa nilkkojen nyrjäytyksistä on ihan viattomia. Vaikka sillä hetkellä sattuisikin ihan helkutisti!!
Yksityisellä saisit toki kuvaukset heti. Mutta siihen on syynä se, että ovat voittoa tavoitteleva yritys ja heidän kannattaakin ottaa niin monta magneettikuvaa kuin mahdollista. Ja rahastaa niillä.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 10:15"]
Mitä se kipsaus auttaisi akillesjänteeseen?
[/quote]
Netistä luin, että esim urheilijoilla kilpailussa loukkaantuessa pistetään jalka kipsiin jos epäillään akillesjänteen katkeamista.
No eihän se nyt tee lähetettä kirurgille ennen kuin on selvitetty onko kirurgille tarvetta...
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 10:13"]
Entäs kun käyt töissä niin työterveys?
[/quote]
Työterveydessä juuri kävin viikko sitten valittamassa kipeää pohjetta.
Purkillinen särkylääkettä ja töihin.
Ja nyt sitten ollaan tässä.
Akillesjänteen ruptuura eli katkeaminen hoidetaan tyypillisesti nimenomaan kipsauksella, kipsi tehdään joko säären/jalkapöydän päälle tai vaihtoehtoisesti pohkeen ja jalkapohjan päälle. Tärkeintä on kipsausasento, eli niin sanottu "balleriina kipsi" jolloin jalka ei ole 90 asteen kulmassa, vaan jalkapöytä asetetaan suoraksi ja asennosta muodostuu balleriinoille tyypillinen ylisuoristus. Tällä tekniikalla akillejänteen päät hakevat toisensa uudelleen kiinni ja kipsihoidon pituus on noin 6 vk. Akillejänne on aina paska juttu korjata, kipsaus/ tukisidos/ leikkaus ihansama, lopputuloksena on tyypillisesti kävelyä ja kevyttä juoksemista kestävä jalka. Se että mahdollinen leikkaushoito tai kipsaushoito aloitetaan vasta viikon kuluttua, ei haittaa yhtään. Jänteiden päät eivät parane tuossa ajassa, eikä siis myöskään pahene.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 10:11"]
Tai minä ainakaan en saa.
Monesti olen mennyt jäsenkivun takia sinne. Koskaan ei tutkita sen tarkemmin, vaan aina määrätään buranaa ja töihin takaisn. Edes sairauslomaa ei kirjoiteta, vaikka esim joutuu kävelemän vaikeasti, koska pohkeeseen sattuu.
No, eilen sitten töissä kompastuin ja tästä ennestään kipeästä jalasta, pohkeesta kuului napsahdus. Ja sattui älyttömästi, jalalla ei voinut astua. Terveyskeskuksen päivystykseen kävi tie. Siellä lääkäri hetken käpälöi jalkaa ja sanoi, että parin päivän päästä voisi käydä kuvauttamassa. Määräsi nyt sentään viikon sairaslomaa ja kepit.
Arvelee, että akillesjänne saattaa olla poikki.
Miksi ei heti tehnyt lähetettä kirurgille? Miksi ei lastoittanut/kipsannut jalkaa? Täällä kotona luin nettiä, ja monesti jalka kipsataan jos sitä epäillään.
Netistä myös luin, että pitäisi nopeasti leikata. No miten leikataan nopeasti, jos kuvaukseen aika on vasta viikon päästä?
En ymmärrä tätä nykypäivän terveydenhoitoa.
[/quote]
Julkisen terveydenhoidon ideana on vaan säästää rahaa. Tutkia ei saa koska se maksaa. Erikoislääkärille ei saa lähettää koska se maksaa. Jos Burana ei vikaa korjaa niin mitään ei voi tehdä.
Näin se vaan on
Niin, Suomihan on siitä erikoinen maa että jos kipu kestää esimerkiksi jaloissa jostakin syystä yli kolme kuukautta niin se kroonistuu ja jää loppuiäksi vaivaamaan.
Toisaalta akuuti kivun hoidossa Suomi on alansa huippu, esimerkiksi minulta leikattiin tyrä niin enpä tunnistanut leikkaushaavan kipua lainkaan, laasarin vaihto kirpaisi enemmän kuin itse haavan kipu.
Virhediagnooseja tehdään koko ajan. Minulla jalat kipeytyivät vuonna 2010, särky hallitsemattoman kovaa, jopa taju mennyt kuusi kertaa kivun takia. Kipu diagnosoitiin masennuksen aiheuttamaksi ja masislääkkeet kokeiluun. Sitten unihäiriöt tuli kuvaan, jalkojen tilanne huono, tuli psykoterapiaa laajoine testeineen. Pitkän sairausloman ja kuntoutustuen jälkeen eläke, masennus joka oireilee lihassärkynä.
Viime talvena kävellessäni kaaduin, terveysasemalle lääkäriin ja taas läpivalaisuun, tällä kertaa lonkkien kuvaus. Magneettikuvaus vuonna 2011 ei näyttänyt mitään vikaa, nyt tavallinen kone näytti että kolmannen asteen artoosi eli nivelrikko molemmissa lonkissa ja oikeassa polvessa. Lonkissa luut kolokkaa parin sentin matkalta toisiinsa, ei ihme että jalat on kipeät.
Nyt masislääkkeiden alasajo käynnissä ja ennen joulupukin tuloa oikeassa lonkassa pitäisi olla tekonivel.
Joten ap, pidä huoli että sinut tutkitaan tarkasti ja toivotan jaksamista taistelussasi tuulimyllyjen eli eri tohtorien kanssa.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 10:20"]
No eihän se nyt tee lähetettä kirurgille ennen kuin on selvitetty onko kirurgille tarvetta...
[/quote]
Mutta kun ne ei selvitä onko tarvetta. Siinä se ongelma onkin. Kun mitään tutkimuksia ei tehdä. Ei kuvauksia eikä muitakaan tutkimuksia. Eli ei edes tiedetä tarvitaanko mitään operaatioita.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 10:35"]
Niin, Suomihan on siitä erikoinen maa että jos kipu kestää esimerkiksi jaloissa jostakin syystä yli kolme kuukautta niin se kroonistuu ja jää loppuiäksi vaivaamaan.
Toisaalta akuuti kivun hoidossa Suomi on alansa huippu, esimerkiksi minulta leikattiin tyrä niin enpä tunnistanut leikkaushaavan kipua lainkaan, laasarin vaihto kirpaisi enemmän kuin itse haavan kipu.
Virhediagnooseja tehdään koko ajan. Minulla jalat kipeytyivät vuonna 2010, särky hallitsemattoman kovaa, jopa taju mennyt kuusi kertaa kivun takia. Kipu diagnosoitiin masennuksen aiheuttamaksi ja masislääkkeet kokeiluun. Sitten unihäiriöt tuli kuvaan, jalkojen tilanne huono, tuli psykoterapiaa laajoine testeineen. Pitkän sairausloman ja kuntoutustuen jälkeen eläke, masennus joka oireilee lihassärkynä.
Viime talvena kävellessäni kaaduin, terveysasemalle lääkäriin ja taas läpivalaisuun, tällä kertaa lonkkien kuvaus. Magneettikuvaus vuonna 2011 ei näyttänyt mitään vikaa, nyt tavallinen kone näytti että kolmannen asteen artoosi eli nivelrikko molemmissa lonkissa ja oikeassa polvessa. Lonkissa luut kolokkaa parin sentin matkalta toisiinsa, ei ihme että jalat on kipeät.
Nyt masislääkkeiden alasajo käynnissä ja ennen joulupukin tuloa oikeassa lonkassa pitäisi olla tekonivel.
Joten ap, pidä huoli että sinut tutkitaan tarkasti ja toivotan jaksamista taistelussasi tuulimyllyjen eli eri tohtorien kanssa.
[/quote]
Tuohan se onkin vaikeata: että edes tutkittaisiin. Kun julkisella puolella ne ei suostu TUTKIMAAN. Joten mistä voi tietää mikä on kivun syynä jos mitään ei tutkita?
Sanotaan vain että tule yleislääkärille seuraavan kerran kolmen tai neljän kuukauden kulttua. Vaikka kivut olivivat joka päiväisiä.
Eikö pysty kävelemään vieläkään? Sinulla ei taida olla sen kummempaa vikaa. Miksi kaatuilet töissä noin vain?
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 10:42"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 10:20"]
[/quote]
Mutta kun ne ei selvitä onko tarvetta. Siinä se ongelma onkin. Kun mitään tutkimuksia ei tehdä. Ei kuvauksia eikä muitakaan tutkimuksia. Eli ei edes tiedetä tarvitaanko mitään operaatioita.
[/quote]
No eikös se sanonut että parin päivän päästä kuvataan...?
Suomessa tää terveydenhoito on näin kummaa.
Olen seurannutmtvfaktalta muutamaa sairaalasarjaa.
Siellä on nopeaa ja tehokasta. Potilas tulee lääkäriin ensiapuun tai vastaanotolle ja jo kohta on röntgenissä ja leikkurissa.
Mutta ei Suomessa. Täällä jonotetaan tuntikaupalla jos sittenkään päästään. Ja röntgenistä tai leikkurista samalla käynnillä voi vaan haaveilla. Täällä luullaan, että aika parantaa. Miksihän lääketieteellisestä valmistuu vuosi toisen jälkeen lääkäreitä.......
Mulla on täydet sympatiat terveyskeskuslääkärien puolella. Vastaanotolla juoksee jos mimmoista luulotautista ja/tai yliherkkää potilasta valittamassa yleisiä ja epämääräisiä normaaliin elämään kuuluvia "oireita". Testeissä ja verikokeissa ei näy mitään, mutta hoitoa pitäisi saada. Kyllä mullakin tulisi mieleen lyödä mielialalääkkeet kouraan...
Minulle kerrottiin, että minulla on lääkärin soittoaika. Ei ollutkaan. Minulle kerrottiin, että tehdään jatkotutkimuksia. Ei tehdäkään. Minulla on vakava psykiatrinen sairaus. Sain käydä psykiatrian poliklinikalla vain noin kaksi vuotta. Sen jälkeen terveyskeskukseen. Mitä tässä maassa pitää tehdä, että saisi hoitoa?
Isä meni näytille turvonneen ja mustelmaisen pohkeen kanssa, lääkäri antoi kepit ja Buranareseptin. Satuin pistäytymään myöhemmin ja passitin isän päivystykseen, olisi itse vain jäänyt katsomaan telkkaria koska lääkäri oli antanut ymmärtää vaivan menevän omia aikojaan ohi.
Vierailija kirjoitti:
Isä meni näytille turvonneen ja mustelmaisen pohkeen kanssa, lääkäri antoi kepit ja Buranareseptin. Satuin pistäytymään myöhemmin ja passitin isän päivystykseen, olisi itse vain jäänyt katsomaan telkkaria koska lääkäri oli antanut ymmärtää vaivan menevän omia aikojaan ohi.
Niin...ja mikä siinä sitten oli?
Nyt en ymmärrä mikä on pointtisi? Pääset kuville parin päivän päästä eikö vaan? Tämä ei ole päivystyksellisen kuvauksen aihe, joten siksi sitä ei kuvattu heti. Parin päivän päästä kuvien jälkeen todetaan mikä vikana ja sen perusteella jatkot. Avaatko vähän missä kohtaa et saanut hoitoa.
Entäs kun käyt töissä niin työterveys?