Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi alle 3-vuotiaat pitää virikehoitaa päiväkodissa vaikka äidit on kotona?

Vierailija
28.11.2005 |

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=5711361&p=&mpage=1&tmode=…

Tätä perustellaan että alle 3-vuotias tarvitsee aktiviteettia. Eikö niitä saa kerhoista joita järjestää kaupungeissa seurakunta ja kaupunki? Ja sitten puolustellaan kovaan ääneen että ei ne hoitopaikat juuri mitään maksa. Kyllähän ne verovaroista maksetaan. Murto-osan maksavat vanhemmat. Ymmärrän jos on joku päihdeongelma tai synnytyksen jälkeinen masennus tmv. Mutta että jo valmiiksi lapsi on hoidossa kun ei_sitä_kumminkaan_vauvan_synnyttyä_jaksa. OMITUISTA.

Onko lapsia pakko tehdä enemmän kuin 1 jos yhteiskunnan ne on hoidettava silloinkin kun vanhemmat ovat kotona?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta maksaa ja meillä on siihen oikeus.

Ei olla köyhiä eikä kipeitä!

Vierailija
22/37 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo taaperopuolen ketju kyllä kertoo vastauksen, kannattiko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunki on ajanut meidät todella huonoon jamaan, henkilökunta on aivan poikki, samoin lapset. Kuka voi nauttia tilanteesta jossa 12 alle kolme vuotiasta lasta on hoitamassa pahimmillaan yksi henkilö? Lapset eivät varmasti saa sillon parasta mahdollista hoitoa ja kasvatusta. Jokaisen normaalin kodin vanhemmat pystyvät tarjoamaan lapsillensa jotain parempaa.

Vierailija
24/37 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin ei välttämättä kaukana. EN koskaan jättäisi lasta huonoon paikkaan hoitoon, vaan pitäisin kotona. Nyt minulla kuitenkin on ammattitaitoinen pph, jolla ei aina ole edes neljää lasta yhtäaikaa ja en vaihtaisi häntä mihinkään

Vierailija
25/37 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vaivaa nykyajan äitejä?

Miksi lapset pitää tehdä 1-2.5vuoden ikäerolla jos niitä ei jakseta hoitaa?

Tiedetään jo toista yritettäessä että ei kuitenkaan jakseta?

Onko 2 normaalia lasta todella nykyäidille mahdoton yhtälö?

Ei kai nämä kaikki virikelapset ole moniongelmaisten perheiden?

Vierailija
26/37 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sellaista koti ei pysty tarjoamaan? Ihmetyttää.

Vierailija
27/37 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku jaksaa hoitaa lapset kotona, niin mikä siitä tekee niin vaikeaa ymmärtää..

Vierailija
28/37 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kateellinen tai katkera, mutta säälittää todella että pieniä lapsia pidetään tarhassa jos äiti kotona toisen lapsen kanssa.

Ymmärrän kyllä jos on sairautta jne. todellisia syitä.

Mutta nämä äidit jotka pitää lapsia saamassa virikkeitä tai siitä syystä että kun heillä on jo hyvä hoitopaikka tai kavereita niin niistä ei luovuta verhoavat oman laiskuutensa näihin selityksiin. Itsekkäitä ihmisiä mielestäni.

Itsellä on kotona 1,9v ja 6kk vanhat lapset eikä mitään ongelmia ole ollut. Vanhampi saa virikkeitä ja aktiviteettia ihan tarpeeksi kotonaankin. Aikaa riittää molemmille, eikä ole kummaltakaan pois. Kun vauva on rinnalla leikkii esikoinen muuta tai sylittelee ja lukee kirjoja kanssani. Isomman kanssa kun ulkoillaan puistossa, kotipihassa tai kävelyllä niin pienempi nukkuu vaunuissa tai liinassa. Kaikki ovat tyytyväisiä ja onnellisia ja on mukava huomata kuinka isompi on nopeaan kiintynyt, ottanut " leikkikaverikseen" ja myös mielellään " hoitaa" pienempää. Sisaruksilla on paljon annettavaa toisilleen.

Vierailija
29/37 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mikä vaivaa nykyajan äitejä?

Miksi lapset pitää tehdä 1-2.5vuoden ikäerolla jos niitä ei jakseta hoitaa?

Tiedetään jo toista yritettäessä että ei kuitenkaan jakseta?

Onko 2 normaalia lasta todella nykyäidille mahdoton yhtälö?

Ei kai nämä kaikki virikelapset ole moniongelmaisten perheiden?

Jos olisi pitempi ikäero, niin esikoinen olisi kokopäivähoidossa väh. 40 h per viikko, kun lyhyt ikäero, niin hoitoaika saatiin lyhennettyä alle 20 h /vko. Parempi sekin on esikoisellekin.

Vierailija
30/37 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

että

a)opiskelee kotoa käsin

b)tekee etätyötä

ja sitten te meuhkaatte että äiti makaa kotona?

Vierailija
31/37 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

etteivät osaa ja jaksa hoitaa omia lapsiaan.makaavat mieluummin itekseen himassa, ryyppäävät, löhöövät jne.........

ei ole taitoa leikkiä lapsen kanssa, eikä ees halua siihen.

Vierailija
32/37 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jos joku jaksaa hoitaa lapset kotona, niin mikä siitä tekee niin vaikeaa ymmärtää..

Vierailija
33/37 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin hirveitä desibelilukemia näyttää mittari hoitopäivän aikana. Itse olin aiemmin lastentarhanopettajana, muistona siitä tinnitus. Enpä toivo omalle lapselle samaa. Pienten puolella ei tosiaankaan ehtinyt pitää lapsia sylissä ja huomioida yksilöllisesti. Monina päivinä olin ainoa työntekijä ryhmässä. Samaan aikaan piti väsätä jotain laatustrategia-papereita, pitäähän toiminnan näyttää hyvältä... Vanhemmille ei tietenkään saanut kertoa, että ruoka ei aina tahtonut riittää lapsille, rakennus oli homeessa jne. Tämä Espoon kaupungilla. Päivähoidon tarkastajaa ei kiinnostanut päiväkodin pihan turvallisuusongelmat. Kaupungin säästötoimet olivat huvittavia; milloin piti leikata nenäliinoja kahtia, milloin jätettiin pyyhkeet pesemättä. Lelu- ja askartelumäärärahat olivat tosi pieniä, moni työntekijä toi kotoaan omia tarvikkeita. Olen monta kertaa ihmetellyt, miten vähän päiväkodeissa sattuu vakavia onnettomuuksia, kun ajattelee henkilöstömitoitusta. Että kannattaa niitä virikkeitä järjestellä ihan kotioloissa, jos suinkin mahdollista! Ai niin, Espoon kaupunki ei pitänyt edes henkilökunnan ensiaputaitoja yllä, olisi maksanut liikaa. Minulla oli määräaikaisia työsuhteita usean vuoden ajan katkotta, mutta koska olin " vaan määräaikainen" , minua ei tarvinnut kurssittaa. Ja meitä määräaikaisia oli suurin osa työntekijöistä, silläkin konstilla saatiin varmaan säästöä kaupungille...

Vierailija
34/37 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

selvitystä ja liikettä päättäviin tahoihin.

Vierailija:

niin hirveitä desibelilukemia näyttää mittari hoitopäivän aikana. Itse olin aiemmin lastentarhanopettajana, muistona siitä tinnitus. Enpä toivo omalle lapselle samaa. Pienten puolella ei tosiaankaan ehtinyt pitää lapsia sylissä ja huomioida yksilöllisesti. Monina päivinä olin ainoa työntekijä ryhmässä. Samaan aikaan piti väsätä jotain laatustrategia-papereita, pitäähän toiminnan näyttää hyvältä... Vanhemmille ei tietenkään saanut kertoa, että ruoka ei aina tahtonut riittää lapsille, rakennus oli homeessa jne. Tämä Espoon kaupungilla. Päivähoidon tarkastajaa ei kiinnostanut päiväkodin pihan turvallisuusongelmat. Kaupungin säästötoimet olivat huvittavia; milloin piti leikata nenäliinoja kahtia, milloin jätettiin pyyhkeet pesemättä. Lelu- ja askartelumäärärahat olivat tosi pieniä, moni työntekijä toi kotoaan omia tarvikkeita. Olen monta kertaa ihmetellyt, miten vähän päiväkodeissa sattuu vakavia onnettomuuksia, kun ajattelee henkilöstömitoitusta. Että kannattaa niitä virikkeitä järjestellä ihan kotioloissa, jos suinkin mahdollista! Ai niin, Espoon kaupunki ei pitänyt edes henkilökunnan ensiaputaitoja yllä, olisi maksanut liikaa. Minulla oli määräaikaisia työsuhteita usean vuoden ajan katkotta, mutta koska olin " vaan määräaikainen" , minua ei tarvinnut kurssittaa. Ja meitä määräaikaisia oli suurin osa työntekijöistä, silläkin konstilla saatiin varmaan säästöä kaupungille...

Vierailija
35/37 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hoitoalalle kai hakeutuu marttyyrinaisia, jotka eivät saa suutaan auki eivätkä osaa järjestäytyä... Päiväkodeissa on paljon työntekijöitä, jotka tekevät ylitöitä korvauksetta. Kaupunki polkee niin hoitolasten kuin työntekijöidenkin oikeuksia ihan surutta. Vanhempien pitäisi valittaa, ei se mitään auta että työntekijät kitisee, nehän on vaan määräaikaisia ja vaihdettavissa seuraaviin...

Vierailija
36/37 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet määräaikaisista varmasti pelkäävät ettei heidän työsopimustaan uusita jos menevät valittamaan! Enkä usko, että päättäjätkään niin vain välittävät. Kyllä se on vanhempien tehtävä pitää silmänsä auki ja valittaa.

En minäkään ymmärrä niitä jotka vievät jotain reppanoita 2-vuotiaita hoitoon. Sen ikäinen ei kyllä mitään toimintaa tai virikkeitä tarvitse vaan selkeät rutiinit kotona, masu täyteen ruokaa, ulkoilua, unta, syliä ja rakkautta! Sitähän jotkut äidit eivät jaksa tarjota kahdelle lapselle. Kun on NIIN vaikea jakaa aikaansa kahden välillä.

Minua inhottaa tämän palstan tyyli syyllistää niitä, jotka todella jaksavat hoitaa lapsensa kotona. Heti ollaan syyttämässä supermammoiksi. Sanoisinpa että normaali äiti kyllä jaksaa hoitaa useampaa lasta kotona. Ei siihen mitään superiutta tarvita!

Taitaa vaan niin monella puuttua maalaisjärki ja jaksaminen. Ovat tätä pullamössösukupolvea, joille on kotoa jo tarjottu kaikki valmiina. Nämä äidit kai tuskin saavat perunoitakaan keitettyä kun samalla pitäisi lapsiakin vahtia.

En ymmärrä ei. Ymmärrän vain niitä, joilla on TODELLISET syyt viedä pieni lapsi hoitoon.

Vierailija
37/37 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lämpimästi suosittelen lapsen hoitamista kotona. Tuon ikäinen saa ihan riittävästi virikkeitä kotona ja mikäli vaihtelua kaipaa niin käyttää hyväksi mahdollisia kerhoja. Itselläni on 1,5 v poika, joka kotona isänsä kanssa, kun juuri palasin työhöni. Ja voin sanoa suoraan, että mielelläni en omaani päiväkotiin veisi. Niin pahalta kun se tuntuukin, niin voin sanoa, että mielestäni en pysty tarjoamaan kaikkea mitä haluaisin työpäivän aikana; yllin kyllin syliä ja kiirettömyyttä. Kyllä se on välillä aika pyöritystä, kun kaksi työntekijää esim. pukee 12-14 lasta ulos minimaalisessa aikataulussa ym.. Suoraan sanottuna 8 tuntia päiväkodissa on lapselle täyttä työtä. Ja tilanne vain pahenee, kun ryhmien koot vain kasvavat. Useinmiten paras paikka on kotona!!! Nykyään tämä virike-keskustelu pienten lasten kohdalla on mennyt todella yli...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan