Äikänopet: Yo-kokeen korjausmerkinnät
Heippa!
Olen ekaa kertaa korjaamassa äikän yo-kokeita (sijaisena ja ainoa äikänope).
En löydä mistään esim. YTL:n tai ÄOL:n sivuilta ohjeita siihen, MITEN äikän kirjoistuksissa opettaja merkitsee virheet/tyylirikot tms.
Osaako kukaan auttaa, tai vinkata sivua, josta nämä tiedot saisi? Meillä ei opiskeluissakaan ollut mitään tällaista ohjetta...
Kiitos jo etukäteen!
Kommentit (10)
Siellä sanotaan näin, eli toimi tämän mukaan.
"Opettaja tekee merkintänsä selvää ja pysyvää jälkeä jättävällä punakynällä. Hän osoittaa vastauksen virheet ja heikkoudet alleviivauksin ja tarvittaessa marginaaliin tekemillään merkinnöillä. Kukin vastaus arvioidaan erikseen, ja pistemäärä merkitään vastauksen perään. Koesuorituksen loppuun merkitään vastauksista annettujen pisteiden yhteismäärä."
Kiitos vastauksesta! Luin toki nuo ohjeet, mutta ne ovat kovin ylimalkaiset. Mietin siis, miten esim. tyylivirhe merkitään verrattuna selkeään pilkkuvirheeseen. Kaikkiko vain alleviivataan?
Entä esim. kappalejakojen puuttumiset tai aineistoon viittamiseen liittyvän väärät tiedot tms.?
T: Lukion kieltenope
K
"Opettaja tekee merkintänsä selvää ja pysyvää jälkeä jättävällä punakynällä. Hän osoittaa vastauksen virheet ja heikkoudet alleviivauksin ja tarvittaessa marginaaliin tekemillään merkinnöillä. Kukin vastaus arvioidaan erikseen, ja pistemäärä merkitään vastauksen perään. Koesuorituksen loppuun merkitään vastauksista annettujen pisteiden yhteismäärä."
Kiitos vastauksesta! Luin toki nuo ohjeet, mutta ne ovat kovin ylimalkaiset. Mietin siis, miten esim. tyylivirhe merkitään verrattuna selkeään pilkkuvirheeseen. Kaikkiko vain alleviivataan?
Entä esim. kappalejakojen puuttumiset tai aineistoon viittamiseen liittyvän väärät tiedot tms.?
K
Jos on, kysy sieltä. Kieltenopettajien keskustelupalstalla kyllä neuvotaan uusia jos on ongelmia.
Oletan tässä siis, että olet jäsen ja sinulla on pääsy keskustelupalstalle. Ellet ole jäsen, liity kiireesti.
T: se sama kieltenope
YTL:n nettisivulla ihan selkeästi. Pääsääntöisesti siis alleviivaten ja tarvittaessa marginaaleihin lisää.
http://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/maaraykset/ainekohtaiset/aidinkieli…
Opetan itse lukiossa toista ainetta, mutta ohjeet ovat koko lailla samanlaiset myös reaaliaineissa. Äidinkielen osalta näyttävät olevan vielä selkeämmät (tarkemmat tunnusmerkit eri tasoisista vastauksista).
Voisitko saada apua vielä jonkin toisen koulun opettajalta? Tiedän, että omassa koulussani tarvittaessa opettajat konsultoivat toisiaan, sillä arviointi ei ole kovinkaan yksiselitteistä.
Onnea kuitenkin matkaan ja onneksi se sensori sitten laittaa pisteet kohdilleen, jos menee metsään. Muista kertoa kokelaille, että antamasi pisteet ovat vain alustavat pisteet ja muutoksia voi tulla.
Minut vihki asian saloihin kokenut kollega joskus vuonna 1994. Hänellä oli se linjaus, että merkintöjä laitetaan aika niukasti. Merkkaa siis selkeät virheet niin, että näkyvät, mutta ei sen enempää suttailua: pieni alleviivaus puuttuvan pilkun kohdalle, marginaaliin merkintä lauserakenteen virheestä (ihan vain "lauserak.").
Tässä on varmaan monta koulukuntaa, mutta itse olen jatkanut tällä linjalla, jossa paperia sutataan mahdollisimman vähän. Ei sitä kpl-jaon puuttumista ole tarpeen merkitä mitenkään. Sehän näkyy ja se näkyy sitten myös siellä sun arvosanassa (pistemäärässä, jonka annat).
Ohjeen mukaan kun toimit, niin muuhun sulla ei ole lupaa.
Itse käytän alleviivausta, katkoalleviivausta ja niukkoja marginaalimerkintöjä.
Toinen äikänope vastaa: Se ÄOL:n keskustelupalsta on likipitäen kuollut...
Olen itse yläkoulun puolella, joten en osaa kysymykseesi vastata. Ei meilläkään ollut esim. auskultoidessa mitään oppia tosta.
Tsemppiä! Toivottavasti joku täällä osaisi sua auttaa.
Olen noita yo-kokeitakin korjaillut ja ymmärrän tuskasi. Tuo ohje EI ole yksiselitteinen, kaikkea muuta. Itse olen myös pyrkinyt käyttämään mahdollisimman vähän muita merkintöjä kuin alleviivauksia. Siis hyvin säästeliästä punakynän käyttöä. Jos esimerkiksi koko lauserakenne on ihan outo, ei sitä kannata alkaa kokonaan alleviivata, vaan vetää vaikka pystyviiva marginaaliin mieluummin.
Omassa koulussani on töissä myös sensorin hommia tekeviä, ja heidän mielipiteensä on, ettei papereita pidä sotkea turhilla merkinnöillä. Toisaalta juuri siellä ÄOL:n keskustelupalstalla joku esitteli hyvinkin yksityiskohtaisen tavan merkitä virheitä ja itse L. Koskela sitä kehui. Niin että toiset tykkäävät tarkemmasta, toiset eivät. Useimmat ymmärtääkseni eivät.
ÄOL:n keskustelupalsta herää lukion osalta aina hetkeksi eloon yo-kirjoitusten paikkeilla - kyllä siellä kannattaa käydä hakemassa vertaistukea. Hauskoja ärhäköitä keskusteluja siellä on muutenkin silloin tällöin. =)