APUA ERITTÄIN TOMERAN TAAPERON NUKUTTAMISEEN? Torkkuu istuen eikä käy maate...
Lapsi on 1 v. 3 kk ja nukahti ennen rinnalle tai syliin vetkuttamalla, mutta en jaksa enää pidellä lasta makuuasennossa sylissäni ja veivata puolta tuntia laulellen. Imetyksen lopetin kanssa juuri. Nyt olen laittanut lapsen sänkyynsä, silittelen ja laulan. Tämä ei kelpaa lapselle. Hän nousee koko ajan seisomaan sänkyään vasten ja rääkyy täyttä kurkkua. Laitan aina uudelleen makuulle ja sekunnissa hän on taas pystyssä ja rääkyy lujempaa.
Jos otan syliin ja keinutan, hän nukahtaa mutta herää heti kun lasken sängylle ja rääkyy taas ja nousee seisomaan.
Lopulta hän ei jaksa enää rääkyä joten käy istumaan sänkyynsä ja alkaa torkkua istualtaan. Silmät kiinni keinuu siinä puolelta toiselle, aina kun keinahtaa silmät aukeaa, istuu tukevammin ja silmät lupsahtaa taas kiinni.
Jos yritän laittaa häntä makuuasentoon, alkaa kauhea rääkyminen ja nouseminen taas.
Haluaisi torkkua siinä keskellä sänkyä istuen. Eihän siitä tule mitään. Samoin jos jätän hänet siihen torkkumaan ja lähden huoneesta, alkaa hirveä rääkyminen taas.
Minun pitäisi istua sängyn vieressä ja hän torkkuu siinä istualtaan.
Ei sovi minulle...
Lopulta alan sitten laittamaan häntä varovasti makuuasentoon, hirveä huuto alkaa ja lasken lasta tuhat kertaa makuuasentoon. Lopulta hän luovuttaa, mutta käsivarteni on hänen allaan tms. Sitten rauhoittuu ja alkaa nukkua nyyhkyttäen miten kamala äiti hänellä on kun ei saa torkkua sängyllä istuen.
Yritän vetää varovasti käsivarteni pois puolien välistä. Joskus onnistun ja livahdan huoneesta, joskus lapsi huomaa sen ja kaikki alkaa alusta.
Varsinkin päiväunille meno on todella rankkaa aina. Illalla hän nukahtaa joskus helpommin eikä siihen mene niin kauan. Joskus illalla on ihan yhtä hirveä sirkus kuin päivällä.
Vinkkejä miten helpottaa tuota? Lapsella taitaa olla aika kova tahto.
Kommentit (4)
Miksi ihmeessä olet totuttanut lapsesi tuollaiseen sirkukseen? Vauvat eivät vaadi nukuttamista ellei heitä siihen opeta... ja siinä sitten ihmetellään, mitä tehdään, kun ei se lapsi sitten osaa mennä nukkumaan isompana ilman sitä samaa sirkusta.
Tämänhetkinen toimintasi on myös aika sirkustelua. Lapsesi tottuu nyt juuri tuohon samaan kaavaan, mikä päättyy sitten siihen, että kätesi on jumissa hänen allaan.
Taapero ei kuole itkuun, joten ehdottaisin avuksi unikoulua. Iltatoimien jälkeen sanot lapselle, että nyt on nukkmaanmenoaika, toivotat hyvät yöt ja annat pusut. Sitten lähdet huoneesta pois. Lapsi alkaa huutaa. Odota aluksi 30 sekuntia oven takana, ja palaa sitten huutavan lapsen luokse. Sano lapselle, että nyt on nukkumaanmenoaika ja aseta lapsi makuulle. Mene pois huoneesta. Lapsi huutaa taas. Odota 1 minuutti ennen huoneeseen palaamista. Sitten menet lapsen luo, asetat hänet makuulle ja poistut huoneesta sanomatta sanaakaan. Palaa huoneeseen vasta, kun 2min on kulunut, ja toista edellinen kohta, eli sanomatta mitään asetat lapsen makuulle ja poistut. Lisää poissaoloaikaasi aina minuutti.
pitkän kaavan unirituaalin.
Jos et kestä unikoulua, ota lapsi olohuoneeseen sohvalle tai lattialle nukkumaan ja kanna vuoteeseensa vasta siinä vaiheessa, kun itse menet nukkumaan.
Minä olen saanut nukkumaan useampia omia ja muutamia vieraitakin lapsia.
En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että nukkumaanmenosta tehdään hirmuinen operaatio, jossa on niin vimmatusti touhua ja säpinää, että kerrassaan ihme jos joku siinä hulinassa nukkuu.
Iltatoimet, sänkyyn, ja joko satu/laulu/iltarukous/halaus tai mikä se viimeinen viritys sitten onkin ja päivän ohjelma loppuu siihen.
Olennaista on se, että se TODELLA LOPPUU, eikä mitään jatkoa tule vaikka mitä tapahtuisi. Sänkyyn menon jälkeen ei enää tule mitään uusia tapahtumia, ellei syty tulipalo, tule maanjäristys tai muu katastrofi.
Vanhemmat voivat rauhassa jatkaa omia puuhiaan eikä tarvitse jäädä nököttämään lapsen viereen.
Joo, kamala äiti minä olen, mutta olen arvostanut enemmän rauhallisia iltoja kuin marttyyriäidin sädekehää ja Vuoden Ansioituneimman Nukuttajan kunniakirjaa.
kovin lohduttavalta, mutta auttaiskohan tohon vaan aika...
Ota vaikka itsellesi joku kirja luettavaksi siksi aikaa, kun lapsi torkkuu istuallaan. Ja yritä makuullelaittoa vasta tarpeeksi pitkän ajan kuluttua.
Todennäköisesti tuo on vaan nyt joku ylimenokausi sen tähden, kun "paha äiti kehtasi lopettaa imetyksen" ;).