Miksi jotkut kirjoittelevat fb-statuksiaan välillä suomeksi ja välillä englanniksi?
Mikä logikka? Ymmärrän että on ulkkiskavereita, mutta miksi niinä tapauksessa välillä suomeksi?
Kommentit (12)
En koskaan tietoisesti pohtinut, kummalla kielellä tekisin päivitystä. Riippui täysin aiheesta (olinko ajatellut sen itse englanniksi vai suomeksi, aukeaako edes ulkomaaalaisille tms..) Työasioihin liittyvät jutut laitoin useimmiten englanniksi, koska se on työskentelykieleni ja useimmat englanninkieliset fb-kamut olivat nimenomaan työpiireistä. Jotain sellasta. Onneksi pääsin irti koko helvetinkoneesta.
haluan kommentoivan takaisin. Ulkomaalaiset fb kaverit on enimmäkseen töistä tuttuja, joten harvemmin haluan heidän kommentoivan henk koht asioita.
...50-50 englanninkielisiä ja suomalaisia kavereita fb:ssä. Kirjoitan yleensä vain englanniksi, mutta joskus laitan sinne jonkun jutun suomeksi, jos kyse on esim. suomalaisesta sanaleikistä tai jostain suomalaisesta vitsistä, tms. Samoin, jos kyse on vain suomalaisille kavereilleni suunnatusta jutusta, vaikka joku tapaaminen tai vastaavaa.
niit, jotka ymmärtävät molempia kieliä, ja niitä, jotka ymmärtävät vain jompaa kumpaa.
Suomenkieliset päivitykset piilotan vain englantia ymmärtäviltä. Aina välillä laitan päivitystä näkymään kaikille kavereilla ja silloin kirjoitan englanniksi.
Mun sukuni asuu Suomessa, itse ulkomailla. Laitan joskus faceen esim. lasten sutkautuksia (joo tiedän, ne on typeriä.. mutkun mummot ja vaarit tykkää) ja mikäli ne on lauottu suomeksi, laitan ne faceenkin suomeksi kun eipä ne yleensä ole edes käännettävissä.
Amerikkalainen ystäväpiirini saa kuulemma välillä hyviä nauruja kun käännättävät mun suomi-statuksiani jossain translatorissa. Olen kuulemma hullu nainen ;D
Ajattelen välillä englanniksi. Ulkkiskavereita ei ole, mutta jotkut asiat vaan on helpompaa ilmaista enkuksi. Hölmöähän se on, mutta minulle niin arkista.
T. Kieltenope
Ilman mitään sen syvemmin ajateltua kummenpaa logiikkaa.
Asun ulkomailla ja mulla on paljon kavereita ympäri maailmaa, mutta enemmistö on suomalaisia ja moni niistä ei jopa osaa juuri yhtään englantia! Sitten ihan riippuen tekstin sisällöstä, siis että ketä se mahtaa kiinnostaa tai koskea, valitsen kielen.
pecause I feal sou spesial wraiting in english and peopple wonder haw intternational persson I am.
Ilman mitään sen syvemmin ajateltua kummenpaa logiikkaa.
olen havaitsevinani tutuistani. Erityisesti useampaa kuin kahta kieltä tiheästi käyttävät tuntuvat kirjoittavan päivityksiä millä kielellä sattuu.
Kaikki kaverini eivät osaa suomea.
Kaikki kaverini eivät osaa englantia.
En viitsi aina kirjoittaa kaikkea sekä englanniksi että suomeksi.
Kielen valitsen sen mukaan kenelle se on tarkoitettu luettavaksi.
ettei sen mutsi ja muut vanhemmat sukulaiset jotka ovat fb:hen eksyneet tajuaisi ;D