Edullinen ruoka
Mistä aineksista vähävarainen kaupunkilaisperhe pystyy nykyään valmistamaan edullista ruokaa? Ainoa edullinen ruoka tuntuu nykyään olevan makkara tai kalapuikot ja niistä ei kovin terveellistä ruokaa saa aikaiseksi.
Kommentit (26)
Jos vaatii, että jääkaapissa ja ruokakaapissa on aina kaikkea, mitä suinkin joku perheenjäsen saattaisi haluta, niin sitten on oltava valmis hulppeisiin ruokakaupan laskuihin.
Juuri "kaiken varalta" ostaminen tulee kalliiksi, lisää ruoan hävikkiä ja on kaiken lisäksi vielä epäterveellistäkin. Suunnitelmallisuus ja kauppalappu kunniaan!
pientä ruokalaskua ja samaan saikaan jääkaapissa pitää löytyä lihapiirakkaa, vanukkaita ym. turhakkeita (epäterveellistä ja lihottavaa!)
Nyt on vihannekset ja juurekset parhaimmillan, ja esim. kotimaista omenaa saa halvalla (jopa ilmaiseksi tutuilta).
Tee omenahilloa, omenamehua, omenapiirakkaa, kiisseliä, uuniomenaa halpaa, ja siinä vähän makeaampikin välipala lapsille, jos niiden tekee mieli jotakin hyvää.
Juureksista saa ihania sosekeittoja, ja on niiiiin halpaa. Joka päivä ei tarvitse syödä lihaa, säästää elimistöäkin, kun ei aina tunge sinne sitä lihaa, vaan pitää välipäiviä.
Jauhelihaa ja kirjolohta saa edullisesti tarjouksesta ja sitä kannattaa ostaa kunnon tarjouksesta ihan pakkaseenkin. Teet sitten niistä maukasta, terveellistä ja halpaa kotiruokaa. Broilerikin on ajoittain hyvässä tarjouksessa, mm. itse nuijin broilerinfileen ihan ohueksi lehtipihviksi ja maustan grillimausteella ym. ja sitä syödään höyrytettyjen kasvisten ja kermaviilikastikkeen kera, on ihanaa!
Keittoruuat ovat myös edullisia, terveellisiä ja maukkaita. Kaali on nyt halpaa, tee esim. kaalisoppaa tai kaalilaatikkoa!
sipulikeittoa, lindströmin pihvejä, kaalikääryleitä tai kaali-jauhelihapataa, sienirisottoa, mustikkapiirakkaa. Nam!
jotka voi paistaa joko pannulla tai uunissa. Ihan älyttömän hyviä ja proteiinipitoisina korvaa aterialla lihan. Pavuilla voi korvata jauhelihan chili con carnessa.
Yleensäkin suomalaisten pitäisi opetella syömään papuja. Ne ovat erinomaista ravintoa, ja kun ostaa kuivattuja papuja ja itse keittelee, niin hintaa ei paljon kerry.
Pavut kannattaa jos mahdollista ostaa ns. etnisistä kaupoista. S/K-marketeissa ne kuuluvat herrasväen tuotteisiin, joista revitään satojen prosenttien katteet. Helposti saa maksaa tuplat etniseen kauppaan verrattuna.
tee itse niin säästät
juuressosekeitto
makkarakeitto
uuniperunat + kastikkeena esim. kermaviili-tonnikala
pinaattikeitto + munat
pastaruoat
on hyviä ja tosi edullisia
lisää liharuokiin aina kasviksia:
juures-lihapata
lindströmin pihvit
peruna-kasviskiusaus
löytyyhän noita. Lapsille voi tehdä valmiiksi vaikka vispipuuroa, kiisseliä. Esim. kerroskiisseli (marja-vanilja) valmiina lasikippoon annosteltuna ainakin meillä uppoaa kersoihin. Litran vaniljajäätelökään ei paljoa maksa jos lapset sitä jätskiä haluaa, hilloja ja kastikkeita mausteeksi. Suklaavanukastakin voi tehdä itse.
Vaatii tietty viitseliäisyyttä tehdä alusta asti kaikki, mutta näillä keinoin säästää ja saa hyvää