Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Edullinen ruoka

Vierailija
10.09.2012 |

Mistä aineksista vähävarainen kaupunkilaisperhe pystyy nykyään valmistamaan edullista ruokaa? Ainoa edullinen ruoka tuntuu nykyään olevan makkara tai kalapuikot ja niistä ei kovin terveellistä ruokaa saa aikaiseksi.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt lempiruoistani blogin vuodatus nettiin osoitteeseen http://reseptitarkeen.vuodatus.net/

Kastikkeisiin on lisätty paljon vettä, jotta on halpaa. :D

Vierailija
2/26 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalapuikkojen sijaan osta pakasteseitiä. Tee siitä keittoa tai uunikalaa tms.

Jauhelihaa voit jatkaa porkkanaraasteella tai soijarouheella tai sienillä jotka keräät syksyisin pakkaseen. Toimii kaikissa jauheliharuoissa.

Lihapiirakoita esim voit tehdä itse pakkaseen. Välipalana toimii vidpipuuro tai kiisseli. Jos ei omia marjoja ole pakkasessa niin puolukka esim ei kaupassa paljon maksa.

Jätä kurkku ja paprika tähän aikaan vuodesta ostamatta. Osta kaalta ja juureksia, papuja ja linssejä. Salaatin sijaan raasteita. Linssi tai papumuhennosta ja sen kaverina itse tehdyt sämpylät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso ostostesi hintaa sillä silmällä, paljonko on varsinaisten aterioiden osuus, ja paljonko menee kaikkeen muuhun. Peruselintarvikkeista saa itse tekemällä aivan siedettävän hintaisia aterioita. Mutta ne välinaposteltavat turhuudet laihduttavat kukkaron ja lihottavat syöjän.

No entäs kun lapset katsovat jääkaappiin, pitää siellä kai olla muutakin kuin valo? Eli jugurttia, vanukasta, lihapiirakkaa, pakastimessa jäätelöä... ap

Ei meillä vain ole vanukasta tai jäätelöä kuin toisinaan..tai noita lihapiirakoita. Sen sijaan käytän niihin menevän rahan porkkanoihin ja hedelmiin. Ja kun ostaa "kausihedelmiä", niin ne ovat edullisia.

Ja varaa olisi kyllä ostaa noita herkkujakin, mutta ennemmin opetan lapsille, että ne hedelmät ovat herkkuja. Meillä lapsetkin sanovat vieraille välistä, että syödäänpä vähän herkkuja ja menevät jääkaapille hakemaan. No, vieraampihan odottaa mielenkiinnolla, mitä herkkua tulee ja useampikin nauru on päässyt, kun lapset tuovatkin kaapista banaaneja ja omenoita:)

Vierailija
4/26 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että avauksessa ei ole kyse rahasta vaan uusavuttomuudesta.

Herkku on hyvin tehty ruoka, joko suolainen tai makea. Tai sitten hedelmät, vihannekset, juurekset, kuten monet ovat jo kirjoittaneet.

Mitä te tarkoitatte lihapiirakalla, joita ap:n mielestä pitäisi olla lapsille jääkaapissa? Mä leivon silloin tällöin pellillisen piirakkaa, jonka täytän esim kaalilla/ jauhelihalla + riisillä/ lohella + riisillä + kananmunalla (kulibjaka).

Silti "lihapiirakka" tuo mun meleen ne taikinaiset rusehtavat keitinpiiraat, joiden sisällä on rasvaa ja nökäre jotain rotanlihaa.

Valistakaa mua! :)

Vierailija
5/26 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeaa kotiruokaa, ei mitään einesmättöä (ne lihapiirakat!). Saat ruokalaskua alennettua, ja koko perhe terveellisempää ja monipuolisempaa ruokaa.

Kaupassa katsot aina tarjoukset, ja ostat vain hyviä tarjoustuotteita, jauhelihaa ja broileria, kalaa tarjouksesta. Teet niistä oikeaa kotiruokaa, kuten jauhelihakeittoa, lihapullia, lihaperunalaatikkoa, kaalilaatikkoa, lasagnea, jauhelihakastiketta, uunilohta, lohikeittoa, kanakeittoa, uunobroileria jne. jne.

Kaikki keittoruuat, ja laatikkoruuat ja kastikeruuat ovat edullisia, ja niiden kanssa sitten perunaa ja makaroonia. Joka aterialla myös vihanneksia ja juureksia pääruuanlisäksi (tomaattia ja kurkkua viipaleina, salaattia, porkkanaraastetta jne), puolet lautasesta ensin vihreää, ja pääruokaa puolet lautasesta. Säästätte tällakin tavalla ruokalaskussa ja lisäksi terveellistä. Lapset oppivat syömään lautasmallin mukaisesti, eikä tarvita mitään rasvaisia välipaloja kuten lihapiirakkaa.

Itse tehty ruoka on halpaa, ja sitä kannattaa tehdä riittävästi esim. kahdeksi päiväksi, joten ei tarvitse sitten joka päivä tehdä sitä ruokaa.

Jätät kaikki limsat ja mehut, vanukkaat ja lihapiirakat kauppaan. Ostat hedelmiä ja vihanneksia ja leipää välipalaksi! Ja litran jugurttipakkauksia, tai teet itse esim. mansikkarahkaa ja kiisseliä välipalaksi, puurot ovat myös hyviä välipaloja.

Vierailija
6/26 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet uniohtaa yhden edullisimmista ruoista mitä on eli kaalin.

Kaalilaatikko, kaalikeitto, kaalikääryleet... Halvimmaksi tulee tehdä nuo soijarouheella, mutta vaihtelua saa jauhelihalla ja broilerilla.

Samoin makaroonilaatikko. lasagne ja spagetti on edullisia ruokia, joista saa myös monipuolisia tekemällä ne välillä eri lihoihin/kaloihin/soijaan.

Itse tehdyt sämpylät on todella hyviä eivätkä paljoa maksa.

Ylipäätänsä jättämällä einekset kauppaan ja tekemällä itse säästää pitkän pennin ja saa paljon parempaa ruokaa. Esimerkiksi itsetehdyt jauhelihapullat on miljoona kertaa parempia kuin einespullat eikä hinnasakaan juurikaan sen kalliimpia. Samoin itsetehty pizza voittaa milloin vaan pakastepizzat ja tulee taatusti halvemmaksi.

Vierailija
7/26 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan teen suklaakiisseliä. Maizenalla jos tekee, niin siitä tulee vanukasmaista eli ei venyvää kuten perunajauhoilla. Jos maidonkin löytää 30 %:n alennuksella, niin on taatusti halpaa.

Vierailija
8/26 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

papukeitot, muikut, juureksista ja kaalista, jotka ovat halpoja saa vaikka mitä ja myös pitsaa voi kotona tehdä edullisesti.

Tollasia ruokia kun syö on välillä varaa ostaa esim. kallista kalaakin jos haluaa.

Vierailija
9/26 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon tuoreita kasviksia mukaan lautaselle, kalapuikothan on vain osa ateriaa. Kalkkuna on edullista ja siinä on paljon proteiinia, käyttäisin sitä laatikoihin, keittoihin, kastikkeisiin...

Vierailija
10/26 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso ostostesi hintaa sillä silmällä, paljonko on varsinaisten aterioiden osuus, ja paljonko menee kaikkeen muuhun. Peruselintarvikkeista saa itse tekemällä aivan siedettävän hintaisia aterioita. Mutta ne välinaposteltavat turhuudet laihduttavat kukkaron ja lihottavat syöjän.

Vierailija
11/26 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsele tarjouksia. Ostin esim. viikonloppuna 700g suikalelihaa 3,99€. Meidän kolmihenkinen perhe syö tuosta kahdella aterialla, eli 2€ per ateria menee lihaan. Samoin kahdella eurolla saa broilerinsuikaleita, ja broilerinkoivet on alle 2€ kilo! Lisänä perunaa, juureksia jne niin ei ole kovin kallista.

Vierailija
12/26 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No entäs kun lapset katsovat jääkaappiin, pitää siellä kai olla muutakin kuin valo? Eli jugurttia, vanukasta, lihapiirakkaa, pakastimessa jäätelöä... ap

Vierailija
13/26 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsele tarjouksia. Ostin esim. viikonloppuna 700g suikalelihaa 3,99€. Meidän kolmihenkinen perhe syö tuosta kahdella aterialla, eli 2€ per ateria menee lihaan. Samoin kahdella eurolla saa broilerinsuikaleita, ja broilerinkoivet on alle 2€ kilo! Lisänä perunaa, juureksia jne niin ei ole kovin kallista.

broilerinkoivissa pidän todellakin taukoa, hyi miten rasvaista ja oudon makuista ruokaa.

Vierailija
14/26 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille voi kertoa, että itse voi ottaa porkkanoita, leipää tms. Jogurtit litrahinnan mukaan isoissa purkeissa ekologisesti, jos ollenkaan.

Vierailija
15/26 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säpylöitä voi leipoa itse. Juurekksia kannattaa suosia.

Vierailija
16/26 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee vaikka annos kiisseliä, tulee paljon halvemmaksi kuin valmiit epäterveet vanukkaat.

Vierailija
17/26 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiset kai teillä määräävät mitä syödään? Tuollaisten tilalle hedelmiä, rahkaa jne.

Vierailija
18/26 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki juurekset ovat todella edullisia ja osta muutenkin kauden vihanneksia. Torilta saa kaupunkilainen halvalla kalaa, jos haluaa nähdä edes vähän vaivaa niin teet itse kalapullat jne niin hintaa ei jää nimeksikään tai kalakeittoa. Osta kauppahallista tms. muuta sian tai naudan lihaa kuin niitä fileepaloja jne. Niskaa saa halvalla ja potkaa.

Vierailija
19/26 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

välipalaksi, porkkanaa, leipää voi tehdä jne. Tee kiisseliä tai marjasurvosta välipalaksi.

Vierailija
20/26 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä vaan tuollaisia ole tarjolla. Ihan voi ottaa voileipää ja maitoa jos on nälkä, tai porkkanaa tai omppua.

Yksi edullinen ruoka on linssikeitto. Linsseissä on proteiinia enemmän kuin lihassa. Teen keittoa 10 litran kattilassa ja pakastan sitä, näin meillä on aina kotona nopeasti saatava ruoka valmiina.

Muutenkin teen ruokaa isoja määriä valmiiksi, ja voidaan syödä niitä sitten useampana päivänä. Makkara ja kalapuikot ovat ravintoköyhiä, ennemmin kannattaa ostaa vaikka paketti seitä ja tehdä siitä kalakastike perunoille tai kalakeittoa. Tai sitten tarjouksesta tuoretta kalaa.

Sämpylöitä voi leipoa kerralla isoja määriä ja pakastaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi