Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pidättekö kiinni elokuvien ja pelien ikärajoista?

Vierailija
09.09.2012 |

Meillä oli juuri (taas) riita miehen kanssa tästä asiasta. Keskeytin hänen ja 11v poikien leffaillan, kun huomasin että katsoivat Predator-elokuvaa jonka ikäraja on k-18.

Mies myös usein on antanut heidän katsoa tietokonepeliään Mass Effect 3 jonka ikäraja on myös k-18 vaikka olen sanonut että se ei ole lapsille sopiva.

Miehen mielestä lapsi kyllä ymmärtää että se on vain kuvittelua eikä saa siitä mitään vaikutteita tai pelkoja. Että parempi oppia nuorena katsomaan niitä niin ei tule aikuisena ongelmia. Ja että jos minä nyt kiellän ja kontrolloin lapsia tuolla tavalla (eli takavarikoin leffat ja pelit) niin aiheutan vain kapinaa ja katsovat sitten kavereilla tai muualla.

Välillä tuntuu että olen ainoa aikuinen tässä perheessä, ei olisi tosiaan tullut mieleenkään ennen lasten hankkimista, että miehellä on tuollainen asenne!

+ että mies kaiken lisäksi murentaa minun arvovaltaani kun katselee poikien kanssa "salaa äidiltä" sellaisia leffoja tai pelejä jotka olen jo aiemmin kieltänyt..

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"harrastus siinä missä muukin"

Väkivallan katsominen on harrastus? Eikö teillä ole mitään järkeä päässä?

Kannattaa katsoa alusta loppuun niitä pelejä ja videoita mitä lapsennen "harrastavat".

Mun ei tarvitse ymmärtää kaikkea eikä olla samaa mieltäkään. Poika ja isä valitsevat pelattavat pelit yhdessä, isä pelaa ensin ja sitten kieltää tai antaa luvan. Eli tiedämme, keskustelemme, harkitsemme. Jos isä ja poika osaavat perustella, niin mullakin pitää olla paremmat argumentit kuin että inhoan itse väkivaltaa ja pelkään, että se altistaa jollekin pelottavalle ja todellisuudentaju hämärtyy ja lapsesta tulee terroristi sotahullu.

Ja kyllä, se on yksi harrastus muiden joukossa. Nykyään koko pelikulttuuri on niin vahvana yläkoululaisten elämässä, että sen kieltäminen kokonaan on jopa syrjäytymisriskiä nostava asia (no vähän yliampuvaa, mutta kuitenkin). Pelailun lisäksi poika urheilee, lukee, kouluttaa koiraa, laittaa ruokaa ja käy sienimetsässä.

En ole ihan sinut k-18-pelien kanssa, mutta tämä on meidän perheen tapa. Jos se alkaa aiheuttaa ongelmia, systeemiä muutetaan ja aletaan rajoittaa rankemmin. Nyt kaikki mielestäni kohtuullinen toimiva näin.

Vierailija
22/36 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja katsottavaksi hyväksynyt. Luotan enemmän omaan arviooni kuin ikärajamerkintöihin.

Ja kyllä, aiemmin tällä palstalla koko äitiyteni on kyseenalaistettu tästä syystä, että pidän muka itseäni parempana kuin näitä "asiantuntijoita" jotka ikärajamerkinnät tekevät.. Että niin.. ; )

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä pidän.

Vierailija
24/36 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kotona on saanut katsoa elokuvia pari vuotta ikärajaa ennemmin, kuten elokuvissakin saisi vanhemman kanssa. Kuitenkin ne ovat elokuvateatterissa paljon vaikuttavampia kuin telkkarista, joten elokuviin olen vienyt vasta kun ikää on ainakin ikärajan verran. Samoin jos ikärajan syy on merkityksetön kuten yhdessä tanssipelissä on ikäraja kielenkäytön takia - eikä meidän lapset ymmärrä englannikieliä hävyttömyyksiä. Mutta kieltämättä ikäraja lipsuu pahemmin nuoremman kohdalla, kun 11v katsoo K12 elokuvaa niin tahtoo se 8v siinä usein katsoa mukana. Ja Simpsoneita katsovat molemmat myös.

Vierailija
25/36 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ei tarvitse ymmärtää kaikkea eikä olla samaa mieltäkään. Poika ja isä valitsevat pelattavat pelit yhdessä, isä pelaa ensin ja sitten kieltää tai antaa luvan. Eli tiedämme, keskustelemme, harkitsemme. Jos isä ja poika osaavat perustella, niin mullakin pitää olla paremmat argumentit kuin että inhoan itse väkivaltaa ja pelkään, että se altistaa jollekin pelottavalle ja todellisuudentaju hämärtyy ja lapsesta tulee terroristi sotahullu.

Ja kyllä, se on yksi harrastus muiden joukossa. Nykyään koko pelikulttuuri on niin vahvana yläkoululaisten elämässä, että sen kieltäminen kokonaan on jopa syrjäytymisriskiä nostava asia (no vähän yliampuvaa, mutta kuitenkin). Pelailun lisäksi poika urheilee, lukee, kouluttaa koiraa, laittaa ruokaa ja käy sienimetsässä.

En ole ihan sinut k-18-pelien kanssa, mutta tämä on meidän perheen tapa. Jos se alkaa aiheuttaa ongelmia, systeemiä muutetaan ja aletaan rajoittaa rankemmin. Nyt kaikki mielestäni kohtuullinen toimiva näin.

Eipä tarvi ihmetellä mistä lasten paha oloja turvattomuus johtuu, jos vanhempien järjenkäytyö on tällä tasolla.

Jos et ole "ihan sinut" niiden väkivaltavideoiden- ja pelien kanssa niin miltä luulet, että lapsestasi tuntuu kun hän niitä katsoo.

Lue nyt vielä kertaalleen tästä keskustelusta ylempää ikärajojen perustelut ja mieti miten tuollainen voi olla viihdettä kenellekään, vielä vähemmän LAPSELLE.

Vierailija
26/36 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tarvi ihmetellä mistä lasten paha oloja turvattomuus johtuu, jos vanhempien järjenkäytyö on tällä tasolla.

Jos et ole "ihan sinut" niiden väkivaltavideoiden- ja pelien kanssa niin miltä luulet, että lapsestasi tuntuu kun hän niitä katsoo.

Lue nyt vielä kertaalleen tästä keskustelusta ylempää ikärajojen perustelut ja mieti miten tuollainen voi olla viihdettä kenellekään, vielä vähemmän LAPSELLE.

Vierailija
27/36 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille pitää näyttää k-18 elokuvia, ettei ne syrjäydy.

Lapsille pitää ostaa alkoholia, että ne oppii juomaan oikein.

Lähti muuten nettipoliisille tämä ketju, jossa tunnustatte altistavanne lapsenne kielletyillle videoille. Kiitos kun tunnustitte.

Vierailija
28/36 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en noudata, kaikkea k7 saa katsoa taaperokin. Peleissä en anna pelata väkivaltaa, en edes niitä miekkailuhuitomisia. Ja tuollaisia k18 en varmaan antaisi katsoa kun 16v. Miehesi toimii typerästi mutta tunnen ihan vastaavia "rentoja" isiä. Yksikin kertoi hakeneensa poikansa 14v kännissä kaupungilta eikä pitäny mitään saarnaa, sanoi vaan et hyvä kun soitit isälle. Ettei menis luottamus.

Vierailija
29/36 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP: Huomaa että tässä tilanteessa Predator leffa itsessään on vuonna 1987 tehty ja visuaaliset tehosteet olivat siihen aikaan eri asiat, kun nykyään. Tietysti riippuu paljon katsojasta.

Ei minustakaan tullut mitään psykopaattia tullut, vaikka k-16 ja k-18 elokuvia tuli nuorena katsottua....

Vierailija
30/36 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ikärajat ovat ohjeellisia ja jokainen lapsi on yksilö. Vanhemmat voivat käyttää omaa harkintaansa mikä sopii omille lapsille ja mikä ei. Ja eikö se nyt ole kuitenkin huomattavasti parempi lapsen katsoa niitä vanhempien valvonnassa kuin itsekseen salaa?

Vierailija
31/36 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidetään. Meillä 10-vuotias ei katso K12 -leffoja ja 3-vuotias ei katso K7 -leffoja (esim. monet Disneyn piirretyistä).

Vierailija
32/36 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidetään ja lujasti pidetäänkin. En anna edes 13-vuotiaan katsoa vapaasti kaikkia k12 leffoja, jos tiedän sisällön ahdistavaksi.

Ikärajathan ei mene niin, että kaikki k12 leffat ovat 12-vuotiaille sopivia, vaan se kertoo vain sisällön luokittelusta. Jos leffasta puuttuu raaka väkivalta ja suora seksi, niin se on k12, vaikka aiheena saattaa olla mitä vaan.

Itse olen onneksi sen verran leffafriikki, että tiedän leffoista paljon ja osaan valikoida sopimattomat pois.

Ikärajoja pitäisi noudattaa. Ei se mene niin, että "pitää tottua", vaan lapsen psyyke ei ole vielä valmis moniin asioihin. Ymmärrys ei kehity yhtään sen nopeampaa, vaikka lapsena altistuisi kamalille asioille. Toleranssi kyllä kasvaa, asioihin turtuu ja empatiakyky kärsii.. ja lapsi alkaa pitää kauhua ja väkivaltaa normaalina asiana. Tästä on kyllä riittävästi tutkimusta ja näyttöä.

Vierailija
33/36 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaapa esim Grimmin veljeksiä. Se on alunperin k11, koska siinä ei ole mitään suoraa toimintaa ja pohjautuu "satuihin". Leffassa kuitenkin syödään lapsia ym, eikä ole mikään lastenelokuva todellakaan.

Vierailija
34/36 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikärajat on suositus..... kirjoitti:

AP: Huomaa että tässä tilanteessa Predator leffa itsessään on vuonna 1987 tehty ja visuaaliset tehosteet olivat siihen aikaan eri asiat, kun nykyään. Tietysti riippuu paljon katsojasta.

Ei minustakaan tullut mitään psykopaattia tullut, vaikka k-16 ja k-18 elokuvia tuli nuorena katsottua....

Siinon vaa semmonen juttu, että kasari ja ysäri kauhuleffat on just niitä parhaita ja pelottavimpia :)

Vierailija
35/36 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli juuri (taas) riita miehen kanssa tästä asiasta. Keskeytin hänen ja 11v poikien leffaillan, kun huomasin että katsoivat Predator-elokuvaa jonka ikäraja on k-18.

Mies myös usein on antanut heidän katsoa tietokonepeliään Mass Effect 3 jonka ikäraja on myös k-18 vaikka olen sanonut että se ei ole lapsille sopiva.

Miehen mielestä lapsi kyllä ymmärtää että se on vain kuvittelua eikä saa siitä mitään vaikutteita tai pelkoja. Että parempi oppia nuorena katsomaan niitä niin ei tule aikuisena ongelmia. Ja että jos minä nyt kiellän ja kontrolloin lapsia tuolla tavalla (eli takavarikoin leffat ja pelit) niin aiheutan vain kapinaa ja katsovat sitten kavereilla tai muualla.

Välillä tuntuu että olen ainoa aikuinen tässä perheessä, ei olisi tosiaan tullut mieleenkään ennen lasten hankkimista, että miehellä on tuollainen asenne!

+ että mies kaiken lisäksi murentaa minun arvovaltaani kun katselee poikien kanssa "salaa äidiltä" sellaisia leffoja tai pelejä jotka olen jo aiemmin kieltänyt..

Ja piti sitten mennä lisääntymään moisen urpon kanssa?

Vierailija
36/36 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelien ikärajat on tarkoitettu laiskoille ja mielikuvituksettomille vanhemmille, joiden mielestä pelit ovat lasten hupatusta joihin he itse ovat liian tärkeitä aikuisia tutustumaan.