Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kilpirauhasen vajaatoiminta

Vierailija
09.09.2012 |

Minua on jo vuosia piinannut ylitsepääsemätön väsymys. Muutenkin koko ajan alavireinen masentunut mielentila. Välillä paino nousee reippaasti liikuntatottumuksia ja ruokavaliota muuttamatta. Hiukset katkeilevat ja lähtevät tupoittain. Hyvästi ennen paksut ja hyväkuntoiset hiukset :(

N. 6 vuotta sitten kävin verikokeissa ja arvot olivat viitearvojen sisällä. Viime vuonna kävin verikokeissa uudestaan ja arvot taas viitearvojen sisällä: tsh oli 2.4 ja t4v 13.7. Olin silloin 7 kuulla raskaana.

Suvussa on vajaatoimintaa (toisella isoisällä ja isoäidillä) sekä häikkää lisäkilpirauhasten toiminnassa (äidillä ja äidin äidillä).

Nyt mietityttää pitäisikö pyytää ottamaan taas nuo verikokeet. Viimeksi pyysin niitä, koska pelästyin haitoista mitä sikiölle voi olla. Nyt suunnitelmissa on uusi raskaus ja hermostuttaa taas.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kellään ole kokemuksia kannattaako noilla arvoilla edes lähteä käymään lääkärin luona. Alkaa turhauttamaan tämä jatkuva väsymys+masentuneisuus ja ärtymys. Pienen lapsen kanssa ei oikein voi nukkua 12h yöunia ja päikkäreitä pitkin päivää. Tämän jatkuvan väsymyksen takia kuutisen vuotta sitten verikokeisiin jouduinkin.

Vierailija
2/13 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen puolesta en ihan ensimmäisenä kilpirauhasesta olisi huolissani. Mutta ainahan tilanteet voi muuttua.

Mitenkäs nuo lisäkilpirauhaset, onko niitä tutkittu koskaan? Onko hypoparatyreoosin mahdollisuus suljettu pois?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa ottaa selvää, paljonko sulla on ollut joskus aikaisemmin arvot. Kysyt terkkarista, kyllähän ne arvot on varmaan joskus otettu. Mulla ainakin vetää olon tosi väsyneeksi jos tsh on yli 2, kun mun normaaliarvo on 1-1.3. Ja t4v:kin on hyvä olla yli 15. Mun mielestä jokaisella on omat viitearvot. Käy ihmeessä ottamassa arvot.

Vierailija
4/13 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

googletapa se!

Vierailija
5/13 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin on B12 vitamiinin puutos. Suhkot monipuolinen ruokavalio ja olen jatkanut raskauden jälkeen minisun mam:n syöntiä. Lääkäriin on tarkoitus tämän väsymyksen ja muun takia mennä. Mietin vaan kehtaako siellä ottaa asiaa puheeksi nuilla arvoilla. Viimeksi ei millään olisi halunnut verikokeisiin laittaa, kun mainitsin että ne on kerran otettu ja silloin ollu viiterajoissa.

Äidin kanssa puhuessa nousee monesti esille. Kuulostaa kuulemma hänen oireiltaan, kun lääkitys ei ole ollut kohdillaan (lisäkilpirauhaset ja toinen kilpirauhanen poistettu).

-ap

Vierailija
6/13 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauden aikana tulee paremmat arvot kuin muuten, silloin saattaa siis lievä vajaatoiminta jäädä huomaamatta.

Vierailija
7/13 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä samoja oireita.Kauhea väsymys,hiuksia lähtee päästä ihan hirveästi.Kolottaa,paino ei tipu millään jne jne..

Vuosia sitten olen käyny lääkärissä ja arvot olivat normaaleja,tai ainakaan lääkäri ei mitään niistä sanonut.Uudestaan pitäisi varata aikaa,ja ottaa uudet verikokeet.

Vierailija
8/13 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raivostuttaa tuo terveyskeskuslääkäreiden tietämys tuosta taudista. Itse sairastan kyseistä sairautta, enkä olisi tuolla T4V arvolla työkykykyinen. T4V arvon on hyvä olla lähempänä 20:tä, ainakin yli 19, jotta väsymys on poissa. Suomesssa nuo viitearvot ovat ihan perseellään.

Suosittelen, että hakeudut heti yksityiselle endokrinologille, he ovat ainoita jotka asiasta tietävät ja uskovat oireita eikä tuijota vain arvoja. Tuskin edes raskaudut tuolla lukemalla, jos olet raskautta suunnitelemassa, tai ainakin keskenmenojen riski on hyvin suuri. Itse sain tuollaisilla lukemilla viisi keskenmenoa, vasta lääkityksen nosto tuotti pysyvän raskauden.

Vierailija
9/13 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin yksityisellä lääkärillä ja sanoin sille että arvot ovat viitteiden sisällä mutta kaikki oireet löytyy. Se totes että no ihmisiä me täällä hoidetaan eikä arvoja joten laitettiin tyroksiinilääkitys testiin. Samantien elämäni koheni 100%. Uneni määrä muuttui normaaliksi 8h yö. Sydämessä ei ollut enää ainuttakaan rytmihäiriötä, minusta tuli onnellisempi.. Kävin siis sisätautilääkärillä yksityisesti ja olen siitä itselleni ikuisesti kiitollinen. Olen taas ihana oma itseni. Mun tsh on hyvä kun se on alle 1. 2,2 jälkeen alan saamaan jo rytmihäiriöitä. Noi on kovin yksilölliset noi arvot, koska joku ei huomaa mitään väsymystä vaikka tsh on 15

Vierailija
10/13 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Raivostuttaa tuo terveyskeskuslääkäreiden tietämys tuosta taudista. Itse sairastan kyseistä sairautta, enkä olisi tuolla T4V arvolla työkykykyinen. T4V arvon on hyvä olla lähempänä 20:tä, ainakin yli 19, jotta väsymys on poissa. Suomesssa nuo viitearvot ovat ihan perseellään. Suosittelen, että hakeudut heti yksityiselle endokrinologille, he ovat ainoita jotka asiasta tietävät ja uskovat oireita eikä tuijota vain arvoja. Tuskin edes raskaudut tuolla lukemalla, jos olet raskautta suunnitelemassa, tai ainakin keskenmenojen riski on hyvin suuri. Itse sain tuollaisilla lukemilla viisi keskenmenoa, vasta lääkityksen nosto tuotti pysyvän raskauden."

Mulla on T4V 9-10 tienoilla ollut aina, mitä on pari kertaa mitattu, ja olen tuolla arvolla voinut hyvin ja kantanut jo kolme täysiaikaista lasta. Joten ei kannata yleistää.

Vierailija
11/13 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Raivostuttaa tuo terveyskeskuslääkäreiden tietämys tuosta taudista. Itse sairastan kyseistä sairautta, enkä olisi tuolla T4V arvolla työkykykyinen. T4V arvon on hyvä olla lähempänä 20:tä, ainakin yli 19, jotta väsymys on poissa. Suomesssa nuo viitearvot ovat ihan perseellään. Suosittelen, että hakeudut heti yksityiselle endokrinologille, he ovat ainoita jotka asiasta tietävät ja uskovat oireita eikä tuijota vain arvoja. Tuskin edes raskaudut tuolla lukemalla, jos olet raskautta suunnitelemassa, tai ainakin keskenmenojen riski on hyvin suuri. Itse sain tuollaisilla lukemilla viisi keskenmenoa, vasta lääkityksen nosto tuotti pysyvän raskauden."

Mulla on T4V 9-10 tienoilla ollut aina, mitä on pari kertaa mitattu, ja olen tuolla arvolla voinut hyvin ja kantanut jo kolme täysiaikaista lasta. Joten ei kannata yleistää.

Nyt puhuttiin oireisesta ihmisestä, jolla arvot tuota luokkaa. Silloin ollaan jo todella pahasti vajaatoiminnalla ja lääkityksen tarpeessa!

Vierailija
12/13 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia vastauksista. Jäi itselle viime lääkärikäynnistä olo, että olisin vainoharhainen tai muuta. Sen verran vastahakoisesti laittoi lähetteen verikokeisiin ja kerta ne arvotkin oli vielä ok.

Yksityiselle tosin aion tällä kertaa ajan varata. Hermostuttaa vaan, että siellä samanlainen vastaanotto. Mutta parempi saada selvyyttä tähän olotilaan ku ei tälläinen kyllä "normaalia" ole.

-ap

Vierailija
13/13 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun tsh:n pitä olla lähempänä yhtä, että olen normaalikuntoinen. Juuri nostettiin lääkitystä taas kun tsh oli noussut 2,5:n. Oireina tajuton väsymys, kuristuksen tunne tuossa kilpparin kohdalla kaulalla, hiusten lähtö.

Eli ne arvot ovat todellakin yksilöllisiä. Ja Suomessa ne viitearvot ovat oikeasti perseellään. Mutta onneksi asiansa osaavat lääkärit eivät niitä tuijotakaan kun piru raamattua. Pitää vain ensin löytää tällainen lääkäri, että saa kunnon hoitoa.