Aava-etunimestä
Odotamme esikoistamme ja olemme miettineet mahdollisen tyttölapsen nimeksi Aavaa. Ongelma on se, että sukunimemme on yleisessä käytössä myös miesten etunimenä (samaan tyyliin kuin esim. Sauli, joka voi sekä etu- että sukunimi).
Myös Aava voi olla sukunimi, mutta ei kovin yleinen: se on nykyisenä sukunimenä 58 henkilöllä.
Onko mielestänne vaaraa, että tytärtämme erehdyttäisiin nimen perusteella joskus luulemaan mieheksi? Eli että syntyisi epäselvyyttä siitä, onko nimi Aava Sauli vai Sauli Aava? Vai onko Aava jo niin vakiintunut etunimeksi, ettei sekaannuksia pitäisi päästä syntymään?
Kiitos, jos voitte kommentoida asiallisesti! :)
Kommentit (6)
aina toisinaan joutuu varmistamaan että kyseessä on sukunmi oli etunimenä mikä tahaansa. Aava on kaunis nimi joten anna mennä vaan.
joten en epäröisi. Eikä sukunimeään voi sinänsä valita. Olen tuntenut muutaman ihmisen jolla on ollut nimi, joista kumpikin on käytössä sekä etu- että sukunimenä, eikä kukaan näistä ole asiasta kärsinyt. Yleensäkin naisten nimet on harvinaisia sukuniminä. Aava sukunimenä on varmaan joku keksitty, ts. otettu vain käyttöön, ja siten suojattu.
Tai itseasiassa taitaa olla yleisempi sukunimenä. Menköön sekaisin, jos on mennäkseen. Ko. nimi on meillä arvokas ja tulee suvusta.
Mun mielestä tuolla ei ole väliä, jos yhdistelmä ei ole muuten hassu.
Tunnen perheen, joiden sukunimi on Olli. Ei siinäkään perheessä ole ollut varsinaista sotkua etu- tai sukunimien kanssa. Virallisissa yhteyksissä ne kysytään erikseen ja epävirallisissa ei ole niin väliä.
Voit tarkistaa hippoksen rekisteristä, onko käytössä orilla vai tammalla. Voi olla useampiakin.
Länsi-Lapissa on paljon tuon tyylisiä sukunimiä: Eero, Jussi, Sirkka, Olli.
Olen tavannut henkilöt nimeltä Elli Olli ja Sirkka Sirkka.
Tyttö varmaan itse tietää, ja tutut tietävät, joten mitä merkitystä ventovierailla on?