Synnytin toisen lapseni luomuna. Kysymyksiä?
Ja ennen kun kukaan sieltä huutelee niin ei, en koe olevani sen takia parempi ihminen tai synnyttäjä kun kukaan muukaan.
Kommentit (29)
oma valinta jo etukäteen vai ns. tilanteen sanelema pakko (nopea synnytys tms)? Miten erosi ensimmäisestä synnytyksestä, jossa oletettavasti otit jotain puudutetta?
lasta luomuna (ei siis minkäänlaista kivuvlievitystä. Ei edes ilokaasua).
Tosin en omasta tahdostani. Synnytykset ovat vain olleet niin nopeita, ettei ole ehtinyt saada mitään.
kipulääkkeitä. Siis onko jonkun mielestä luomusynnytys sama asia kuin synnyttää ilman kipulievitystä?
Luomusynnytys tuskin tapahtuu ainakaan sairaalassa tai on lainkaan kliininen tapahtuma.
oma valinta jo etukäteen vai ns. tilanteen sanelema pakko (nopea synnytys tms)? Miten erosi ensimmäisestä synnytyksestä, jossa oletettavasti otit jotain puudutetta?
Suunnittelin jo etukäteen että haluan kokeilla mennä ilman lääkkeitä. Halu lähti esikoisen synnytyksestä, joka oli kamala ja traumaattinen ja muhun pumpattiin ties mitä lääkkeitä koko synnytyksen ajan.
Eroa synnytyksillä oli paljon; ekassa makasin vaan ja pelkäsin kipua koko ajan, tokassa koitin liikkua ja olin ammeessa (joka auttoi ihan sikana!). Ekasta jäi paha, inhottava möykky sisimpään ja hirveä synnytyspelko. Tokan jälkeen muistelen koko hommaa lämmöllä ja haaveilen pääseväni vielä kerran joskus synnyttämään. Kipu oli molemmissa läsnä, tokassa vaan hallitsin sen eikä se mua.
En olisi ikinä itsestäni uskonut! Mutta pakko on pakko, eli jos ei ehditä saliin ajoissa niin ei auta mikään...
Mä oon synnyttänyt neljä lasta luomuna että sinänsä ihan tuttua. Yksi syntyi pikavauhtia ja kolmen kanssa toivoin luomusynnytystä jo esitietolomakkeessa.
Mikset ensimmäistä?
Olin lukenut paljon synnytysjuttuja netistä ennen omaa ekaa synnytystäni ja menin sairaalaan suunnilleen huutaen ovella jo epiduraalia ja sillä mielellä etten kestä sitä tuskaa mitä synnytys varmasti muka olisi.. :(
Ja jos tekisin kolmannen, luultavasti mentäisiin taas luomuna :)
Edes kipulääkkeitä jälkeenpäin?
Mulla kans ilman mitään kivunlievityksiä kaksi synnytystä, mutta eka ei ollut luomu koska tekivät episiotomian. Molemmat olivat nopeita, tokassa olisin ehtinyt jotain saamaan, mutten halunnut. Itse otin kuitenkin kuopuksen jälkeenkin särkylääkkeitä pari kertaa, kun oli kivuliaat jälkisupistukaet.
Mä oon synnyttänyt neljä lasta luomuna että sinänsä ihan tuttua. Yksi syntyi pikavauhtia ja kolmen kanssa toivoin luomusynnytystä jo esitietolomakkeessa.
Esitietolomake oli minullakin täytettynä, siinä muun muassa kohta joka oli suunnilleen "en halua että minulle aktiivisesti tarjotaan lääkkeellistä kivunlievitystä, jos kuitenkin itse haluan lääketieteellistä kivunlievitystä, pyydän sitä itse selväsanaisesti ja kerron mitä haluan kokeilla".
Olisin halunnut kokeilla akupunktiota, ei ollut osaajia silloin just kätilöissä :/
kipulääkkeitä. Siis onko jonkun mielestä luomusynnytys sama asia kuin synnyttää ilman kipulievitystä?
Luomusynnytys tuskin tapahtuu ainakaan sairaalassa tai on lainkaan kliininen tapahtuma.
synnytykseksi, jossa ei käytetä kipulääkkeitä. Tapahtui se sitten missä tahansa.
Edes kipulääkkeitä jälkeenpäin?
Mulla kans ilman mitään kivunlievityksiä kaksi synnytystä, mutta eka ei ollut luomu koska tekivät episiotomian. Molemmat olivat nopeita, tokassa olisin ehtinyt jotain saamaan, mutten halunnut. Itse otin kuitenkin kuopuksen jälkeenkin särkylääkkeitä pari kertaa, kun oli kivuliaat jälkisupistukaet.
Otin jälkisupistuksiin muistaakseni napin tai pari osastolla. :) Jos olis tarvinnut ommella niin olisin siihenkin halunnut puudutteen, tärkeintä mulle oli saada se itse synnytys ja lapsi ulos ilman mitään puuttumista synnytyksen kulkuun.
Kielsin tietysti rutiininomaisen oksitosiinitipan laittamisen myös, keinotekoinen oksitosiini oli ihan kamalaa shittiä ekassa synnytyksessä, supistuksista tuli ihan kestämättömän kipeät. En yhtään ihmettele miks ihmiset haluaa käyttää selkäydinpuudutteita, se oksitosiini aiheutti niin keinotekoiset ja kivuliaat supparit...
Mitä esimmäisessä synnytyksessäsi siis tapahtui? Kuulostaa toistaiseksi ihan normaalilta synnytykseltä...
Itse synnytin kaksi ekaa lasta pelkällä ilokaasulla, ei siis täysin luomusti koska synnytykset olivat nopeita (5h, paitsi avautuminen on tapahtunut siis tosi nopeasti). Toisen kohdalla lähti taju, enkä muista synnytyksestä juuri mitään. Kolmannen kohdalla lääkäri ihan suositteli puudutusta, ja synnytys kesti puudutuksella reilu tunnin. Siis minun kohdallani tuo puudutus kyllä nopeutti synnytystä ja koin sen kauniina tapahtumana. Itse suosittelen harkitsemaan puudutusta, itse menin esikoiselta enkä ollut kuin sentin auki. Tyttö kuitenkin syntyi siitä alle tunnin päästä, enkä ehtinyt saada lääkitystä. Toisella oli siis sama juttu. Kolmannella minulle annettiin puudute jo, kun olin vasta pari senttiä auki. Onhan tuo luomusynnytys ihan ok, mutta eipä se ole mikään saavutus koska kaikkihan me ollaan erilaisia. Eikä tuo kyllä kerro mitään kipukynnyksestäkään...
vaikken itse olisi tahtonut synnyttää luomuna. miksi sinulta pitäisi kysyä jotain ap ?
miksi siitä pitäisi mitään kysyä.