Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerro opiskelutaktiikkasi, jos tenttiin tulee esim. 500-sivuinen kirja? ev

Vierailija
08.09.2012 |

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
08.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluaikoina piti lukea paljon tuollaisia järkäleitä ja isompiakin.

Laskin, monta sivua päivässä pitää lukea. Varasin kaksi tai kolme lukupäivää kertaukselle.

Tein huolelliset muistiinpanot, joissa yritin tiivistää tärkeät asiat.

Kahden viimeisen kertauspäivän aikana käytännössä opettelin muistiinpanoni ulkoa, kirjaa apuna käyttäen.

Luin muistiinpanot, laitoin ne pois ja kirjoitin paperille tai esitelmöin itselleni, mitä niistä muistin. Sitten tarkistin vastaukseni. Kertasin ne kohdat joita en vielä osannut ja muistelin taas ilman muistiinpanoja.

Kertaus on paljon tärkeämpää kuin itse lukemisvaihe.

Vierailija
2/7 |
08.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sanasta sanaan tulee muistaa. Mutta lukusuunnitelma, montako sivua per päivä, on joka tapauksessa ehdoton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
08.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on alleviivaukset valmiina. Luen sitten ne alleviivatut kohdat pariin kolmeen kertaan. Toimii ainakin itselläni.

Jos ei ole alleviivauksia, niin sitten luen kirjan kerran tai kaksi kertaa, jonka jälkeen käyn ainakin tenttipäivänä (mieluummin myös edellisenä päivänä) selailemalla kirjan läpi ja lukemalla otsikot. Näin saan pidettyä mielessä sen, mitkä asiat kuuluu mihinkin osioon. Itse tentissä voi sitten hiukan "säveltää", jos on kuitenkin keskeiset faktat tiedossa.

Vierailija
4/7 |
08.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aineesta, aiheesta ja kirjasta, mutta yleensä pyrin aloittamaan lukemisen n. 2 viikkoa ennen tenttiä - luen joku 20-80 sivua päivässä ja teen muistiinpanot. Kun aloittaa ajoissa ei haittaa vaikkei joka päivä jaksaiskaan tarttua kirjaan. Urakka on valmis viimeistään pari päivää ennen tenttiä, ja nuo päivät sitten lueskelen pelkästään muistiinpanojani. Jotain vaikeita kohtia saatan katsoa uudestaan kirjasta.

Monet pänttää sisällysluetteloa ja lukujen alku/loppukappaleita joissa usein tiivistelmä ko. luvusta, mutta itse en tuota ole kokenut hyödylliseksi koska tenteissä kysytään niin yksityiskohtaisia asioita ettei pelkkä yleisten linjojen osaaminen riitä.

Vierailija
5/7 |
08.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

josko kirjasta löytyisi yhteen vetoa tai opiskelumateriaalia. Tai missä sitä on lainattu. Näin yleensä saa jo kokonaiskuvan asiasta. Sitten selvitän mitä kirjasta on kysytty tentissä aiemmin. Sitten luen tärpit tai jos on kunnolla aikaa niin koko kirjan ja teen muistiinpanot.

Vierailija
6/7 |
08.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa tenttimateriaali oli yleensä 1200 - 1300 sivua luettavia kirjoja plus aihetta käsittelevät lait.

Tekniikkani:

- kirjan sisällysluettelon tarkastelu

- kirjan luku n. 300 sivua/päivä

- kertaus sisällysluettelon kautta, mitä tulikaan luetuksi

- lakien luku ja opettelu

- kun kaikki kirjat ja lait luettu, katsoin vielä ne "tylsimmät" kohdat, koska ne ei vaan jää kerralla mieleen

Minua auttoi opiskelussa se, että mulle jää kerrast asiat aika tarkasti mieleen. Kun luet, keskity siihen mitä luet. Kehitä lukutaito nopeaksi.

Vierailija
7/7 |
08.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson sisällysluetteloa, selailen kirjaa monena päivänä varsinaisesti lukematta. En halua valmiiksi alleviivattua kirjaa, koska alleviivaukset ovat ihan väärissä kohdissa tai niitä on liikaa.

Aloitan lukemisen tenttiä edeltävänä aamuna seitsemän aikoihin viimeisessä pakkoraossa, olen iltakymmeneen mennessä saanut luettua päntättyäni paikallani koko päivän useaa jääkaappirundia lukuun ottamata. Sitten selaan epätoivoisesti sisällysluetteloa ja luen niitä kohtia, joista en siinä vaiheessa enää muista yhtään mitään.

Neljältä on pakko mennä nukkumaan pariksi tunniksi, kun tentti alkaa yhdeksältä aamulla. Menen tenttiin ja saan kolmosen (tai nykyjärjestelmässäkö se on viitonen).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä