Onko joku jo nähnyt Puhdistuksen?
Näytelmän väkivaltakohtaukset (erityisesti seksuaalissävytteiset, mm. se hehkulamppujuttu) olivat tosi ahdistavia. Haluaisin kuitenkin leffan nähdä koska tarina on mun mielestä loistava.
Uskaltaako sen mennä katsomaan? :)
Kommentit (17)
Olen lukenut kirjan- se oli hyvä.
Olen nähnyt Vanemuisen esittämän teatteriesityksen- oikein hyvä. Näiden kokemusten pohjalta otin elokuvaan nenäliinatkin mukaan mutten todellakaan tarvinnut niitä. Elokuva oli mielestäni oikein suomalainen - kuvattu sellaisella mentaliteetilla, että sokea Reettakin ymmärtäisi. ERITTÄIN RAAKA, seksuaaliväkivallalla oikein mässäiltiin, ei mitään kunnioitusta katsojaa kohtaan. Elokuva aliarvioi katsojan täysin, MITÄÄN ei ole jätetty oman mielikuvituksen varaan!
Petyin Sofi Oksaseen ja mielenkiinto uutta kirjaa kohtaan lopahti täysin!
Sofi Oksanen on kirjoittanut kirjan, mutta elokuvan kanssa hänellä ei ole tekemistä. Jos petyit elokuvaan, syytä ohjaajaa, älä kirjailijaa.
(Itse olen lukenut kirjan, josta pidin kovasti. Elokuvaa en ole vielä nähnyt, joten siihen en osaa ottaa kantaa.)
Olen lukenut kirjan jo aikaa sitten enkä muista yhtään??
Se jäi lukijan mielikuvituksen varaan. Elokuvaa en ole nähnyt enkä uskalla mennä katsomaan.
kun se jäi kirjassa oman mielikuvituksen varaan.
Siihen viitattiin kirjassa myöhemmin, kun Aliide käytti aina kaksia alushousuja päällekkäin tämän tapahtuman vuoksi.
Voisiko joku kertoa tästä enemmän?
voineet tulla sinulle yllätyksenä, kun tekstisi alkumetreillä kerroit lukeneesi kirjan. Tämän viestin tarkoitus oli paljastaa ykistyiskohtia leffasta.
Toisekseen, Oksanen on kirjoittant kirjan. Elokuvan ohjaaja on ihan toinen. A Jokinen.
Olen nähnyt Vanemuisen esittämän teatteriesityksen- oikein hyvä. Näiden kokemusten pohjalta otin elokuvaan nenäliinatkin mukaan mutten todellakaan tarvinnut niitä. Elokuva oli mielestäni oikein suomalainen - kuvattu sellaisella mentaliteetilla, että sokea Reettakin ymmärtäisi. ERITTÄIN RAAKA, seksuaaliväkivallalla oikein mässäiltiin, ei mitään kunnioitusta katsojaa kohtaan. Elokuva aliarvioi katsojan täysin, MITÄÄN ei ole jätetty oman mielikuvituksen varaan!
Petyin Sofi Oksaseen ja mielenkiinto uutta kirjaa kohtaan lopahti täysin!Elokuvassa on mm. kohtauksia, joissa Aliide vietiin kunnantalon kellariin, 3 miestä raiskasi hänet, löi häntä naamaan, kusi ja sylki hänen päälleen.
HEHKULAMPPUJUTTUKIN näytetään.
Siinä Aliide viedään taas kunnallistalolle, jossa istuvat äiti ja tytär kangaspussit päässä, ja sotilaat ottavat pikkutytön, laittavat hänet pöydälle makaamaan ja ottavat hehkulampun..
Minä menin tuossa kohtaa täysin shokkiin, tuli niin paha ja huono olo, että aloin vaan kiljua ja itkeä.
Lähdimme sitten koko poppoo pois!
Kiitos kommenteista, jätän suosiolla katsomatta :)
Näytelmää katsoessani muista purskahtaneeni ihan suoraan itkuun, kirjasta sain painajaisia. Eiköhän tuo ole nyt sitten koettu.
Ei sitä hehkulamppujuttua näytetä. Siis näytetään Aliiden kasvot kun hänellä on lamppu kädessään, mutta sitte kuva menee mustaksi juuri kriittisellä hetkellä. Onneksi. Tuo oli silti ehkä kamalin kohtaus elokuvassa.
Mutta kyllä mä voin suositella tuota elokuvaa. Tykkäsin kirjasta ja tykkäsin leffasta. Laura Birnin suoritus on hieno, samoin Tandefeltin vanhana Aliidena. Vaikuttava elokuva jossa ON väkivaltaa mutta kai se nyt on selvä jo muutenkin, varsinkin jos kirjan on lukenut.
Sori mutta en ymmärrä tuota yhtä joka alkaa kiljua kesken elokuvanäytöksen ja pilaa toisten katsomisen. Oliskohan yhtään kannattanut harkita etukäteen mennäkö katsomaan juuri Puhdistusta? Onneksi et ollut samassa näytöksessa kuin minä.
Kirjana ainakin oli todella intensiivinen kokemus. Enkä ole niin heikkohermoinen, että alkaisin kiljua kesken esityksen. Aika hullu täytyy olla...
katsoin itse leffan vk-loppuna ja oli tosiaan tavallaan järkyttävä.
Toisaalta hyvä että näitäkin asioita muistutetaan, ettei nuorelta sukupolvelta pääsisi unohtumaan sotiin / fanaattisiin liikkeisiin liittyvät kauhut.
(vrt. nykyään muslimit ja toisaalta taas perussuomalainen ideologia)
Mutta ahdistavia kohtia leffassa oli - mutta miten se hehkulamppujuttu siis liittyi siihen että Liide käytti kaksia housuja - en ole itse siis lukenut kirjaa?
Leffassahan sillä oli tarkoitus satuttaa pikkutyttöä...
Ylipäänsä esim. se Franzenin hahmon piilottelu siellä maakuopassa makuullaan ilmeisesti vuosikausia? oli aika ihmejuttuja, onkohan tuollaista oikeasti ollut...
toisaalta yhtä kauheita juttuja tapahtuu koko ajan nyttenkin jossain päin maailmaa.
Tervon Layla oli myös aika herättävä kirja kurdien kulttuurista.
Toisaalta hyvä että näitäkin asioita muistutetaan, ettei nuorelta sukupolvelta pääsisi unohtumaan sotiin / fanaattisiin liikkeisiin liittyvät kauhut.
Mutta ahdistavia kohtia leffassa oli - mutta miten se hehkulamppujuttu siis liittyi siihen että Liide käytti kaksia housuja - en ole itse siis lukenut kirjaa?
Leffassahan sillä oli tarkoitus satuttaa pikkutyttöä...Ylipäänsä esim. se Franzenin hahmon piilottelu siellä maakuopassa makuullaan ilmeisesti vuosikausia? oli aika ihmejuttuja, onkohan tuollaista oikeasti ollut...
toisaalta yhtä kauheita juttuja tapahtuu koko ajan nyttenkin jossain päin maailmaa.
Leffassa mässäiltiinmielestäni liikaa näillä yksityiskohdilla. Eivät mitenkään olleet ansioksielokuvalle, päinvastoin.
Leffassahan sillä oli tarkoitus satuttaa pikkutyttöä...Ylipäänsä esim. se Franzenin hahmon piilottelu siellä maakuopassa makuullaan ilmeisesti vuosikausia? oli aika ihmejuttuja, onkohan tuollaista oikeasti ollut...
Suurin uhri ei ole mies, joka ammutaan, vaan naiset ja lapset, joita kidutetaan käsittämättömästi ja sitten vasta tapetaan. Jos tapetaan. Ihmistä pystyy kiduttamaan ammattimaisesti pitkiä aikoja, esim. paikalla on lääkäri elvyttämässä. Vasta tänään uutisoitiin, miten Syyriassa kidutetaan pieniä lapsia. LAPSIA. En voi ymmärtää.
Tuo väkivaltaisuus saa minut jättämään sen välistä. Näen päivittäin työssäni tarpeeksi pahaa.
toisaalta ärsyttää, kun elokuva on suomeksi... osaakohan ne näyttelijät edes lausua niitä virolaisia nimiä... Oonpa mä ennakkoluuloinen!
Näin leffan tänään, ja oli se kyllä rankka. Etenkin tuo ap:n mainitsema kohtaus, mutta moni muukin. En suosittele herkille!
Tästä huolimatta täytyy sanoa, että oli kyllä paras koskaan näkemäni kotimainen elokuva, tästä kohistaan aivan varmasti ulkomaita myöten.
Elokuva oli raaka, todella väkivaltainen, kuvasi sellaista julmuutta, jota ei voi ymmärtää.
Ahdistavinta oli se, miten miehet alistivat naisia. Miehet ammuttiin laukauksella päähän, mutta naisia kidutettiin kaikin mahdollisin keinoin, henkisesti ja fyysisesti. Miten sota voi pyyhkiä joistain miehistä kaiken ihmisyyden pois? Tai ei siihen sotaakaan tarvita, kuten nykypäivään sijoittuneista prostituutio- ja ihmiskauppakuvauksista kävi ilmi.
Mutta minkä pysäyttävän, raastavan ja juonellisesti hienon kuvauksen kirjailija on tehnyt! En ole ainakaan itse tajunnut, millaista elämää neuvostoliiton miehittämissä maissa on eletty. Miten pienestä oli kiinni, ettei se olisi ollut aivan samanlaista täällä suomessa. Miten onnekkaita me oíkeasti olemme olleet.
Petyin Sofi Oksaseen ja mielenkiinto uutta kirjaa kohtaan lopahti täysin!
Elokuvassa on mm. kohtauksia, joissa Aliide vietiin kunnantalon kellariin, 3 miestä raiskasi hänet, löi häntä naamaan, kusi ja sylki hänen päälleen.
HEHKULAMPPUJUTTUKIN näytetään.
Siinä Aliide viedään taas kunnallistalolle, jossa istuvat äiti ja tytär kangaspussit päässä, ja sotilaat ottavat pikkutytön, laittavat hänet pöydälle makaamaan ja ottavat hehkulampun..
Minä menin tuossa kohtaa täysin shokkiin, tuli niin paha ja huono olo, että aloin vaan kiljua ja itkeä.
Lähdimme sitten koko poppoo pois!