Naistenklinikan huoneet?
[color=green]moi tuolta naapurista.
tässä kun olen jutellut kaverien ja tuttujen kanssa, tuntuu että kaikki ovat menossa Kätilöopistolle synnyttämään, taitaa keväällä olla muutenkin aikamoinen " ryysis" synnäreillä.
me ollaan ilmoitettu papereihin naistenklinikka (mm. tämä meitä lähempänä, jos jotain sattuu on superhoito hieressä yms. syyt), mutta nyt alkaa mietityttämään miksi " kaikki" menee kättärille - ilmeisesti haikaranpesätoiveen takia.
millaiset huoneet naistenklinikalla on? onko siellä perhehuoneita? montako naista samassa? muita kommentteja?
Kiitti,
Caddie, rv 24+6[/color]
Kommentit (14)
Perhehuoneita on tosi vähän, vain kuusi osastolla 61. Meillä kävi niin, että vauvan synnyttyä alkuyöstä pääsin ekaksi yöksi vauvan kanssa kahden hengen huoneeseen, kun perhehuoneita ei ollut vapaana. Se oli tosi hyvä juttu sillä, siinä huoneessa oli bonuksena oma suihku vain kahdelle naiselle. Seuraavana päivänä päästiin kaikki kolme eli koko perhe muuttamaan vapautuneeseen perhehuoneeseen. Siellä oli vaan oma vessa, mutta bonuksena merinäköala ;)
Perheosastosta jäi tosi hyvät muistot ja henkilökunta oli kivaa.
jatketaan varmaan tällä naistenklinikalla.
C
Saman vuorokauden aikana syntyi 24 muutakin vauvaa, joten kiirettä taisi kätilöillä pitää ja osastot oli tosiaan aivan täynnä eli mitään toiveita huoneen suhteen ei kukaan kysellyt enkä niitä esittänytkään, hyvä että sai sänkypaikan ylipäänsä. Olin 4 hengen huoneessa, mikä oli mielestäni ihan ok ja rauhallinen. En tosin " viihtynyt" sairaalassa kuin vajaat 2vrk.
Tuosta kiireestä huolimatta hoito oli hyvää ja huomaavaista eli kiire ei siinä näkynyt ja olen todella tyytyväinen synnytykseeni sekä lapsivuodeaikaan. NKL:lle mennessä vaan on syytä muistaa, että sairaala ei ole juuri koskaan sulussa ja voi siksi olla todella täynnä, jolloin voi saada paikan myös sieltä 6 hengen huoneesta, vaikka muuta toivoisi.
Sain nyt esikoisen, joten kokemusta ei kättäristä ole, mutta olen tehnyt molemmissa harjoitteluita eli paikat on tutut. NKL on vähän vanhahtava ja kulahtanut kättäriin verrattuna. Haikaranpesän lisäksi monia vetää kättäriin sen kuuluisa ja korostettu vauvamyönteisyys-ideologiansa ja ns. pehmeät arvot. Hyviä sairaaloita molemmat ja itse kanssa arvostin NKL:n valmiutta niissä yllättävissä tilanteissa, mikä on ehkä hieman parempi kuin kättärin. Samoin kavahdin tuota liiallista vauvamyönteisyyttä :)
maaly
Perhehuoneessa saatte ihanan alun koko perhe! Kättärillä on niitä runsaasti, paitsi Haikaranpesän puolella niin ihan oma perheosasto. Tavallisella puolella (eli onko se osasto 4?) on niitä myös ja ystäviäni on ollut ruuhkan aikaan myös kolmosella sekä kutosella kahden hengen huoneissa, joissa isä saa olla toisessa sängyssä. Minusta vauvamyönteisyys ja pehmeät arvot ovat Kättärilä plussaa! Olen siellä 2 synnyttänyt. Eli tavallisissa huoneissa on kättärillä max 2 hlöä.
Naikkarista ei ole kuin 3 ystävän kokemukset kerrottavana. Ammattitaito on varmasti priimaa, mutta niin on Kättärilläkin. Minusta negatiivista heidän kokemuksissaan on ollut se, että kaikille on tehty eppari. Kaikkien lapset on tutkittu ennen äidin rinnalle antamista. Kaikille on annettu heti lisämaitoa. Kaikkine heidän synnärikuvissa on vihreät kaakelit...eli kunnon kliininen sairaalameiniki. Lisäksi se huonesysteemi. Eli omaa puhelinta ei ole. Jos huoneessa neljäkin tyyppiä, se tarkoittaa myös 4 miestä, 4 vauvaa, eli yht 12 ihmistä sekä innokkaat isovanhemmat...Rauhasta ei ole ollut tietoakaan, kun olen heitä siellä käynyt katsomassa (juu, meitä muitakin vieraita on huoneissa em. lisäksi ;-)
Kantani varmaan tein selväksi. Luotan Kättärin hlökunnan ammattitaitoon, lisäksi arvostan heidän pehmeitä arvojaan ja remontoituja, rauhan antavia tilojaan.
Että minulle syntyi isohko tyttö (4300g, 51,5cm), jolle jouduin käydä pyytämässä lisämaitoa, koska oma ei riittänyt. Sitä ei siis annettu ainakaan meidän tytölle automaattisesti. Lisäksi huoneissa on vierailuajat, 2h/pvä, isällä vapaammat, mutta silloinkin perheet olivat yleisissä tiloissa, ainakin meidän huoneessa. Epparia ei enää kummassakaan Helsingin sairaalassa leikata automaattisesti, eikä tietääkseni juuri muuallakaan, vaan tarpeen mukaan. Tämäkin on sairaalaa enemmän kätilökohtaista...Minulla ei esimerkiksi leikattu, eikä edes vauvan isosta koosta huolimatta revennyt, kiitos kätilön ammattitaidon.
Mutta mutta...Ne kammottavat vihreät kaakelit allekirjoitan myös :) Tosin en hirveästi ehtinyt niihin kiinnittämään huomiota.
Sen allekirjoitan täysin, että jos perhehuone ja " kodinomaisuus" on todella tärkeä kriteeri kannattaa valita kättäri. Minulle se ei ollut!!!
maaly
Synnytin n. kuukausi sitten siellä ja olen erittäin tyytyväinen siihen hyvään hoitoon minkä siellä sai. Minulla kävi lisäksi hyvä onni, eli sain olla kahden hengen huoneessa yksin yllättävän kauan ennenkuin sain huonekaverin.
Itse asiassa se kahden hengen huone sopisi koonsa puolesta yhden hengen huoneeksi, kahdelle hengelle se oli aivan liian ahdas. Vaan minkäs teet jos ei tilaa muuten ole. Ja sitten on vielä se vierihoitosysteemi, joka sinänsä on todella hyvä juttu, mutta kunnolla toimiakseen se vaatisi sen, että jokaisella äidillä olisi oma huone. Ei ole levosta tietoakaan kun vauvat heräilevät kukin omaan tahtiinsa. Mutta kuulin eräältä äidiltä, joka oli 4 hengen huoneessa, että sanattomasta sopimuksesta siinä huoneessa olevat veivät vauvansa yön ajaksi hoitajien luo.
Kerran olen Kättärillä synnyttänyt ja kolmesti Naistenklinikaalla ja siitä pidän enemmän. Hoitsut tosi mukavia ja lämpimiä.
Huoneet ovat kivoja ja ei ole montaa samassa, kahdella kerralla ollut kaksi muuta huoneessa ja viime kerralla olimme perhehuoneessa, jossa sai olla ihan kaikessa rauhassa.
Ja mikä parasta Lastenklinikka on vieressä.
Suosittelen lämpimästi!
PUMPULILLE piti kommentoida noita kuulopuheita:
* epparista: esikoisesta mulle tehtiin episiotomia -99, sen jälkeen ei ole leikattu yksössynnytyksessä -01 eikä kaksossynnytyksessä -04 epparia
* vauvan tutkiminen: kaikki vauvat ovat päässeet syliini köllöttelemään pitkäksi aikaa heti syntymän jälkeen. Myös kaksossynnytyksessä A-vauva pääsi hetkeksi tervehtimään äitiä, mutta syliin ei voinut tietty jäädä, kun B-vauvaa piti ultralla samalla tarkastella.
* lisämaitoa on annettu, jos on pyydetty, mutta kenellekään sitä ei ole annettu ilman minun suostumustani.
* vihreät on kaakelit, mutta haittaako se muuten kuin kavereille näytettävissä kuvissa ;) On siellä kivoja boordeja yms seinillä, joten ei se leikkaussalilta kuitenkaan näytä...ja onhan siellä ne telkkarit ja cd-radiot, joten nekin lisää viihtyvyyttä.
* omaa puhelinta ei ole, mutta synnyttäneiden osastolla saa pitää kännykän päällä.
* Vierailuaikoina on varmaan ruuhkaa, mutta niin on jokaisessa sairaalassa. Isommat ryhmät ohjataankin siksi vaikka sinne erityiseen vierailuhuoneeseen.
* isien / tukihenkilöiden taukotila on myös remontoitu ja sieltäkin on vain positiivista kokemusta kahdesta synnytyksestä, joissa itse olen ollut tukihenkilön asemassa
* mukavat kätilöt ovat iso plussa
ensin tuntui kamalalta kun sinne joutui mutta kättärillä 5 lasta saaneena ja nyt vika nkl . Tyytyväinen olin nkl vaikka hulina se silloin siellä oli kun kättäri oli pitkään sulussa sinä päivänä (15122004)
Paljon hyviä puolia oli nkl esim. jääkaapilla sai käydä silloinkuin tuntui siltä hakemassa mehua tai mehukeitto tai kotikaljaa tai jugurttia sai vaikka kahvit keittää. Kättärillä jääkaappi pyhä paikka;) Varsinkin kun oli vrk ollut syöämättä niin mehukeitto ja leipä teki terää yöllä... vaikkei sitä paljon muuten tullutkaan käytettyä.ehkä mehua haettua.
Huone oli PIENI kahdelle kun syötin toinen tuli ihan viereen vaippaa vaihtaan mikä ei ollut kivaa....
Henkilökunta oli ihan mukavaa ja vauvan veivät jos halus hoitoon koska vaan. mitä ei kyllä kättärillä helposti saanut .
Kättärin perheosasto ja yksityishuoneetkin kokeneena olin kyllä tyytyväinen sielläkin.
Jos vielä tarvis päättää (Toivottavasti ei enää ikinä;) en osais helposti päättää kumpaan menis sen verran tyytyväinen olin nkl. -Ainut vika olisi se että se on toisella puolella kaupunkia..ja ne parkkipaikat .
Toisaalta olen iloinen siitä sattumasta kun joutui tai pääsi testaan nkl:kin.
että tosiaan korostan, että kokemukseni olivat hyvien ystävieni eikä omiani. On vain kummastuttanut juuri se, miten kaikilla heillä on tehty nämä asiat, vaikka tiedän, ettei epparia esim. enää tehdä kuin tarpeesta.
Itse olen siis käynyt naikkarilla vain visiitillä ja saanut lapseni kättärillä. Kuulun siihen sakkiin, jotka arvostavat rauhaa ja yksilöllisyyttä (onkohan nämä nyt oiekat termit kuvaamaan, mitä haen takaa), ja Kättärin perhehuoneessa oleme sitä saaneet. Vieraita saa ottaa vastaan kun tahtoo ja jaksaa ilman vierailuaikaa ja kätilö tulee huoneeseen vain pyydettäessä. Koska en pidä sairaaloiden ilmapiiristä noin yleensä, sopii Kättärin kodinomainen ympäristö minulle paremmin.
Pakko vielä kertoa keskustelustamme kätilön kanssa kuopuksen synnyttyä. Odotus-puolelta olin seuraillut, että Kättärillä oli ollut sulkuja ja jännitin kamalasti, mahdunko sinne itse synnyttämään. Kun sitten mahduimme ja saimme vielä saman kätilön kuin ekassakin synnytyksessä, olin tietysti onnellinen ja mainitsin Naikkari-kammostani kätilölle. Hän sanoi, että kuun on ollut jutellut kätilöiden kouluts- yms. päivillä Naikkarin kätilöiden kanssa, hänelle on jäänyt kuva, että Naikkarin kätilöt suntautuvat kaikkiin synnytyksiin kuin niiss' olisi jotain erityistä hoidettavaa/tarkkailtavaa jne. ELi kun sinne mennään synnyttämään erityisiä toimenpiteitä vaativia synnytyksiä, tulee helposti sellainen kuva, että kaikki normaaliti etenevätkin synnytykset vaatisivat erityisiä toimenpiteitä. Jonkinmoinen luonnollisuus katoaa. Ei saa yleistää ja Naikkarin hlökunta on varmasti pätevää, mutta itse en kaipaa turhia leikkauksia ja tutkimuksia, ellei joku ole oikeasti vialla.
Ihan varmasti suuresta keskessairaalasta saa helpoti " kliinisemmän" kuvan kuin pienemmästä laitoksesta.
Kyllä Naikkarillakin voi ottaa vieraita vastaan myös vierailuajan ulkopuolella, mutta silloin mielellään aulassa tms, ettei häiritä sitä muiden yksityisyyttä.
Kätilöt eivät myöskään ravaa huoneessa, mutta käyvät kyllä esittäytymässä, kun vuoro vaihtuu - hyvä juttu, jos tulee tarvetta ottaa yhteyttä kätilöön, niin tietää, kuka on vuorossa.
Epparista vielä, että sitä ei todella tehdä rutiinisti kenellekään. Kyllä siinä aina on joku syy. Joku syy on varmasti ollut myös ystävillesi tehdyissä eppareissa.
Hienosti nuo ammattilaiset lukevat synnyttäjää synnyttäjän jaksamisessa ja kaikkensa tekevät siinä, että synnytyksestä jää hyvä mieli - kaikille.
Nämä on aika paljon sellaisia mielikuvajuttuja. Ja vielä, sairaalasta riippumatta se perhehuone on aina perhehuone eli siellä on sitä yksityisyyttä. Itse en sitä ole kaivannut. Kolme kertaa olen ollut naikkarilla synnyttämässä, jokaisella kerralla pääsin 2h huoneeseen, jossa oma vessa ja suihku.
Ja se jääkaappi siinä olohuoneessa / keittiössä on tosiaan aina käytettävissä, ihan vapaasti. Samoin kaikki hedelmät (luumut ;)) vapaasti otettavissa.
En ole muutenkaan mennyt sairaalaan viettämään aikaa, mahdollisimman pian olen aina omaan kotiin halunnut. Kahdesta ekasta vauvat kotiutuivat 2,5 vrk iässä, kaksosten kanssa poistuin naikkarilta 1,5 vrk synnytyksen jälkeen.
Jokainen sairaala on ihan varmasti hyvä ja usein ratkaisevaa on henkilökemian toimivuus. Kaikki eivät tule toimeen kaikkien kanssa ja yhdenkin sellaisen henkilön tapaaminen saa usein kokonaiskuvan herkässä mielessä muuttumaan negatiiviseksi.
Tsemejä vaan kaikille, Kyllä jokainen laitos on aina laitos - ja ihan hyvä sellainen :D
Voisikohan olla, että ystäviltäsi ei ole leikattu epparia vaan kyseessä on ollut repeämä?!? Ne kun ovat nykyään huomattavasti yleisempiä ja saattaa mennä hyvinkin synnytyksen jälkimainingeissa ohi se tieto, että minkä takia ommellaan.
Itse pidänmyös käsittämättömänä tuota suoranaista pelkoa siitä, että joutuisi naikkarille...Tokihan se on ymmärrettävää, että siinä tilanteessa kaikki yllättävät muutokset tuntuu inhottavilta, mutta kun kyse on kuintenkin vaan toisessa sairaalassa synnyttämisestä eikä mistään sen vakavammasta...Ja niin kuin täällä sanottiinkin, niin eihän sinne sairaalaan mennä viihtymään ja pidemmäksi aikaa oleskelemaan, ainakaan toivottavasti.
Ja mitä sanoit tuon kätilön sinulle kertoneen naikkarista, niin sairaala on yksi niistä hierarkisimmista paikoista, joissa rakastetaan paskan puhumista. Myös kättärillä ollaan jopa osastojen välillä hieman epäileviä yhdestä jos toisesta asiasta, mitä tulee muihin osastoihin...Niin ettei mikään ihmekään, että noita mielipiteitä löytyy toisesta sairaalasta.
Mutta kuten sanottu...Molemmat hyviä paikkoja, riippuen tosiaan siitä, mitä synnytykseltään haluaa.
Päivän jatkot kaikille!!!!
maaly
Kyllä, kyseessä on mielikuvajuttu. En pidä lainkaan ajatuksesta, että synnytän leikkaussalia muistuttavassa huoneessa Teho-osasto-tyyliin, jos erityiseen reagoimiseen ei ole tarvetta. Huom. tämä oli kärjistys. Mielikuvalla on melkoisen iso merkitys, kun sairaalaa valitaan, vaikka muitakin syitä löytyy, kullakin omansa.
Ap aloituksessaan ihmetteli, miksi valtaosa tuntuu valitsevan Kättärin ja minusta on hyvä keskustella juuri niistä syistä, miksi Kättäri vetää puoleensa. Omat syyni olen jo kertonut aiemmissa viesteissäni. Kun valintaani tein, vaikuttivat kuulemani kokemukset paljon. Näin se vaan on, ystävien kokemukset vaikuttavat valtavan paljon, vaikka hyvää on Naikkarista näissäkin viesteissä kerrottu. Itse vain haluan jotain muuta kuin mitä he tarjoavat ja onneksi valinnan varaa on.
Juu ja aikaa olen molempien lasten kanssa viettänyt sairaalassa 2vrk, joten aikaa en sinne ole mennyt viettämään. On on ollut hienoa, että nekin 2 yötä on saanut selvitellä hormoonihuurujaan ja käydä miehen kanssa läpi uutta ihmeellistä kokemusta rauhassa ilman että joku on heti verhon takana kuulemassa ;-)
Mulle tekis varmaan ihan hyvää kokea tuo Pirjotin kaltainen sulkutilanne, että joutuisin Naistenklinikan palvelut kokemaan ihan hlökohtaisesti...
Pumpelsson, Kättärin kanta-asiakas
Itse olen synnyttänyt molemmat Naistenklinikalla ja olen ollut molempina kertoina todella tyytyväinen. No tokalla kerralla mun " hoitsu" oli niin kiireinen ettei kauheesti käynyt kyselemässä vointia tms
Sitten vastauksia sun kysymyksiin:
millaiset huoneet naistenklinikalla on?
Huoneita on 2-6 hengen huoneita (osastoilla 52 ja 51). Ja taitaa löytyä yhdenkin hengen, joku kyseli sellaista kun olin sairaalassa (ei tosin saanut)
onko siellä perhehuoneita?
On perhehuoneita (osasto 61), itselläni ei ole tosin kokemusta.
montako naista samassa?
Ja tuo huonekoko siis kertoo sen kuinka monta yhdessä huoneessa on, jos sairaala täysi eli kaikki paikat käytössä.