Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Antakaa esimerkkejä applen innovaatioista.

Vierailija
07.09.2012 |

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Graafinen käyttöliittymä henkilökohtaiseen tietokoneeseen. Applen Macintosh oli ensimmäinen kaupallinen tavallisten kuluttajien saatavissa oleva tietokone jossa sellainen oli. Siihen aikaan muissa käyttöjärjestelmässä vielä kirjoitettiin käskyjä komentokehotteisiin ankeassa konsolinäkymässä.

- Hiiri ohjaimena. Itse asiassa se keksittiin tosin eräässä jenkkiläisessä tutkimuslaitoksessa, mutta sinne se varmaan olisi hautautunutkin vielä pitkäksi aikaa jos Jobs ei olisi ottanut ideaa, parannellut sitä ja tuonut kuluttajien saataville.

- Multitouch kosketusnäyttöisten laitteiden käytössä. Eli se että voi vaikka suurentaa kuvaa loitontamalla sormiaan näytöllä ja pienentää lähentämällä.

- Kannettavien trackpadit eli se kosketusalue jota voi hiiren puutteessa käyttää osoittamiseen. Tämä esiteltiin 1994 Applen PowerBook 500 -koneessa.

Niitä on paljon muitakin mutta nämä nyt ne mullistavimmat.

Vierailija
2/38 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

iTunes - musakauppa

Eihän tuo ole ensimmäinen laatuaan, mutta ensimmäinen _TODELLA HYVÄ_ ja sellainen joka imaisi valtavat asiakasmäärät. Apple teki sen niin hyvin, että se muutti koko maailman digitaalisen musiikkijakelun.

iPod

Sekään ei ollut ensimmäinen musiikkisoitin, mutta ensimmäinen vallankumouksellinen - jonka seurauksena syntyi iTunes

iPad

Apple keksi kokonaan uuden laitteen, joka taas kerran mullisti markkinat

iPhone

Puhelin, joka löi kaikki ällikällä, kukaan ei osannut odottaa mitään tuollaista. iPhone mullisti koko mobiilimaailman.

Käytettävyys

Kaikki Applen tuotteet ovat todella helppoja ja pehmeitä käyttää, sitä voisi pitää yhtenä innovaationa. Applen käytettävyys on aina ollut valovuosia edellä muita, iPhone kärjisti tämän asian. Muut ovat aina peesanneet...

Tuossa muutama....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä löytyy koko applen tarina. Suosittelen!

Vierailija
4/38 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

iPhone

Puhelin, joka löi kaikki ällikällä, kukaan ei osannut odottaa mitään tuollaista. iPhone mullisti koko mobiilimaailman.

Käytettävyys

Kaikki Applen tuotteet ovat todella helppoja ja pehmeitä käyttää, sitä voisi pitää yhtenä innovaationa. Applen käytettävyys on aina ollut valovuosia edellä muita, iPhone kärjisti tämän asian. Muut ovat aina peesanneet...

Tuossa muutama....

Olin kotimaisella matkapuhelinvalmistajalla ohjelmistoinsinöörinä kun ensimmäinen iPhone tuli. Kyllä siellä oli nokialaisilla naurua että ei ole kummoinen tuote! Purkivat sen osiin ja mittailivat erilaisia signaaleita ja totesivat ylpeänä että kyllä meidän laitteet on parempia.

Itseäni jo silloin hieman ihmetytti se, että eihän ihmisiä kiinnosta pätkääkään joku pelkästään mittalaitteilla havaittavissa oleva ero jossain signaaleissa tai antennin herkkyydessä, vaan se että se ihmisen kannalta toimii ja käyttökokemus. Käyttökokemushan siinä Applessa oli loistava, mutta siihen ainakaan meidän osaston insinöörit ei kiinnittäneet mitään huomiota vaan tuomi oli paska puhelin tiettyjen pienten teknisten Nokiaa heikommuuksien takia jotka ei kuluttajalle näy. Ehkäpä siinä asenteessa on paljonkin sitä miksi Nokialle on käynyt kuten on käynyt.

Vierailija
5/38 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

iTunes - musakauppa

Eihän tuo ole ensimmäinen laatuaan, mutta ensimmäinen _TODELLA HYVÄ_ ja sellainen joka imaisi valtavat asiakasmäärät. Apple teki sen niin hyvin, että se muutti koko maailman digitaalisen musiikkijakelun.

Muutti sen huonompaan suuntaan. Levyjen myynti tippunut ja sen kanssa artistien tulot myös. Se on myös laskenut ihmisten kynnystä ladata musiikkia laittomasti. Musiikkibisnekselle todella huono innovaatio. Vaikka näitä samanlaisia palveluita on ollut jo iät ja ajat.

iPod

Sekään ei ollut ensimmäinen musiikkisoitin, mutta ensimmäinen vallankumouksellinen - jonka seurauksena syntyi iTunes

Miten se oli vallankumouksellinen?

iPad

Nämä nähtiin jo 1968(9?) eräässä elokuvassa nimeltään "2001: A Space Odyssey". Näitä tabletteja on pyörinyt sielä täällä ennen ja jälkeen sen. Mutta vuonna 2002 tuli Microsoft Tablet PC. iPad tuli vasta 2010. Jopa Nokialta tuli tabletin tapainen vuosia ennen applea.

iPhone

Blackberry? Windows Mobile? Nokian communicator?

Käytettävyys

Helppoja käyttää jos keräät jokaisen ylihintaisen tuotteen perheestä. Lähes jokainen laite vaatii toisen toimiakseen. Ja vielä se, että niille ei voi tehdä omia säätöjä. Ei ole helppoa, vaan todella rajoittavaa.

Jokaisesta applen laitteesta on halvempi ja parempi vastaa laite myynnissä.

Syy applen suosioon on marketointi. Niiden kohde yleisö on ihmiset, jotka ei ymmärrä tai edes halua tietää tietokoneista tai muusta mitään. Niitä ostettiin, koska ne oli "kivan" näköisiä. Ennen niitä osti vain hipsterit. Nyt ostaa kaikki. Apple haastaa oikeuteen kaikki, joiden tuotteet etäisesti muistuttaa niiden, vaikka he itse ovat syyllistyneet useampaan patenttirikkomukseen.

Pahoittelen, ei ole nyt aikaa keskustella näistä asioista, noi kohdat pisti silmään ja piti kiireessä vastata jotain. :) Koitan palata asiaan myöhemmin.

Vierailija
6/38 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy applen suosioon on marketointi. Niiden kohde yleisö on ihmiset, jotka ei ymmärrä tai edes halua tietää tietokoneista tai muusta mitään. Niitä ostettiin, koska ne oli "kivan" näköisiä. Ennen niitä osti vain hipsterit. Nyt ostaa kaikki. Apple haastaa oikeuteen kaikki, joiden tuotteet etäisesti muistuttaa niiden, vaikka he itse ovat syyllistyneet useampaan patenttirikkomukseen.

Miksi sitten meillä IT-alalla Applen tuotteet ovat tosi suosittuja yksityiskäytössä? Eivätkö IT-alan asiantuntijat ymmärrä tai halua ymmärtää mitään tietokoneista?

Vierailija
7/38 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitten meillä IT-alalla Applen tuotteet ovat tosi suosittuja yksityiskäytössä? Eivätkö IT-alan asiantuntijat ymmärrä tai halua ymmärtää mitään tietokoneista?

heitä ei varmaan kiinnosta tietokoneet työnsä ulkopuolella.

Vierailija
8/38 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tunne yhtään IT-ihmistä joka olisi valinnut Applen tuotteen jostain muusta syystä kuin ulkonäkösyistä ja vaikuttaakseen peruspalstamamman silmissä jotenkin paremmalta ihmiseltä.

Olisiko sinulla esittää joku asiantuntijaperustelu?

Vierailija
9/38 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tunne yhtään IT-ihmistä joka olisi valinnut Applen tuotteen jostain muusta syystä kuin ulkonäkösyistä ja vaikuttaakseen peruspalstamamman silmissä jotenkin paremmalta ihmiseltä.

"Niiden kohde yleisö on ihmiset, jotka ei ymmärrä tai edes halua tietää tietokoneista tai muusta mitään."

Vierailija
10/38 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa esimerkkejä applen innovaatioista.

Haukatusta omenasta yksi maailman tunnetuimista logoista! Tehkääpä perässä.

Vierailija
11/38 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ohjelmistosuunnittelija/koodari, koulutukseltani tietojenkäsittelytieteen FM, kokemusta ohjelmistotyöstä 12 vuotta liike-elämässä. Mutta niin vaan olen tyhmä ja koneista ymmärtämätön että mulla on iPad ja iPhone ;) Ja ihan aidosti tykkään niiden käytettävyydestä enkä todellakaan osta mitään laitteita snobbailumielessä. En myös ole ns. Apple-uskovainen, esim. Applen tietokonetta minulla ei ole vaan ihan tavanomainen Windows-PC.

Vierailija
12/38 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten monet tietokoneista enemmän ymmärtävät pitävät jotenkin tyhmyyden merkkinä sitä, että haluaa laitteen, jonka käyttäminen on nopeaa ja helppoa.

Vierailija
13/38 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten monet tietokoneista enemmän ymmärtävät pitävät jotenkin tyhmyyden merkkinä sitä, että haluaa laitteen, jonka käyttäminen on nopeaa ja helppoa.

mutta outona se, miten rajoittunutta laitetta käyttää. mutta tykkäähän monet torvensoittajat vihellellä.

Vierailija
14/38 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ohjelmistosuunnittelija/koodari, koulutukseltani tietojenkäsittelytieteen FM, kokemusta ohjelmistotyöstä 12 vuotta liike-elämässä. Mutta niin vaan olen tyhmä ja koneista ymmärtämätön että mulla on iPad ja iPhone ;) Ja ihan aidosti tykkään niiden käytettävyydestä enkä todellakaan osta mitään laitteita snobbailumielessä. En myös ole ns. Apple-uskovainen, esim. Applen tietokonetta minulla ei ole vaan ihan tavanomainen Windows-PC.

Ok. Mä kun olen vaan LuK, niin kerrotko mulle, miten iPadiin asennetaan flash tai joku muu lisäosa, että voisin lukea noin puolia nykyaikaisia nettisivuja. Vai pitäisikö mun kirjoittaa kaikille webmastereille palautetta, että tehkää sivunne html5:llä, että niitä voisi lukea?

Haluaisin myös siirtää valokuvia toiselle koneelle vaikka muistitikulla, mutta kun se ei onnistu. On varmaan niin viime kauden tekniikkaa.

Ja erityisesti tykkään siitä, että vaikka iPad on äänettömällä, se silti saattaa piippailla keskellä yötä, että nyt on lapsen smurffipelissä smurffimarjapiirakka kypsynyt!

Vierailija
15/38 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"- Graafinen käyttöliittymä henkilökohtaiseen tietokoneeseen."

Ei ole Applen innovaatio, pöllitty Xeroxilta.

"- Hiiri ohjaimena."

Sama homma, pöllitty sekin.

"- Multitouch kosketusnäyttöisten laitteiden käytössä."

Ei ole Applen innovaatio sekään.

"- Kannettavien trackpadit "

Eikä tämäkään.

Sorry jos kuplanne puhkesi.

Vierailija
16/38 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitän, että ne ketkä Applea dissaavat, eivät ole käyttäneet Applen tuotteita, korkeintaan kokeilleet jossain pienen hetken...

Myönnän, itsekin olin ennen Apple-dissari, mutta kun pari vuotta sitten otin duunikoneeksi Macin niin takki kääntyi hyvin noopeasti. Samoin hommasin iPhonen reilu vuosi sitten ja oli vaan pakko todeta, että KÄYTTÄJÄKOKEMUKSESSA se pesee Nokian 6-0.

En käytä Apple-tuotteita vähääkään sen vuoksi, että (myös) niiden ulkoinen design on hieno. Käytän siksi, koska ne ovat hyviä, helppoja ja varmoja.

Vierailija
17/38 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei välttämättä tyhmyyden merkkinä, mutta outona se, miten rajoittunutta laitetta käyttää. mutta tykkäähän monet torvensoittajat vihellellä.

laitetta on se, että sitä, noh, KÄYTETÄÄN esim. tekstinkäsittelyyn, netin selaamiseen sekä elokuvien katselemiseen (tässä omat syyni, mulla tää vanha Mäkki on myös työkone), niin ei se tunnu mitenkään "rajoittuneelta". Mä en tiedä tietokoneista ihan hirveästi, joten mulle riittää tällainen peruskäyttö. Kyllä mä nyt vähän osaan jotain komentoriviä tmv. käyttää, mutta varsinaisesti mulle riittää tää graafisen käyttöliittymän sisällä tapahtuva toiminta.

Vierailija
18/38 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se oli vallankumouksellinen?

iPad

Nämä nähtiin jo 1968(9?) eräässä elokuvassa nimeltään "2001: A Space Odyssey". Näitä tabletteja on pyörinyt sielä täällä ennen ja jälkeen sen. Mutta vuonna 2002 tuli Microsoft Tablet PC. iPad tuli vasta 2010. Jopa Nokialta tuli tabletin tapainen vuosia ennen applea.

Heh, paljon iloa jos joku laite on ollut ELOKUVASSA. Ai miten vallankumouksellinen? No siten että tähän asti kukaan ei ollut tehnyt tablettia joita ihmiset HALUAVAT OSTAA. Vai oliko Microsoftin Tablet PC sellainen. En ole sellaisesta kuullutkaan. Oliko siinä kosketusnäyttö, multitouch jne...?

Vierailija
19/38 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei muulla ole väliä. Yksinkertaista yksinkertaisille taitaa olla Applen motto nykyään.

Vierailija
20/38 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"- Graafinen käyttöliittymä henkilökohtaiseen tietokoneeseen."

Ei ole Applen innovaatio, pöllitty Xeroxilta.

"- Hiiri ohjaimena."

Sama homma, pöllitty sekin.

"- Multitouch kosketusnäyttöisten laitteiden käytössä."

Ei ole Applen innovaatio sekään.

"- Kannettavien trackpadit "

Eikä tämäkään.

Sorry jos kuplanne puhkesi.

Voi ei, tää oli nyt tässä! Häpeän!!! Laitan mun Macin huutonettiin ja menen ostamaan Windows PC:n ja Nokia E51:n :D