Miten saan lapseni lopettamaan hiekan syönnin hoidossa?
Tyttäreni kohta 3-vuotias, syö hiekkaa ilmeisesti päivittäin päiväkodissa. Vatsa on löysällä usein ja sitä hiekkaa tulee kakan mukana. Keväällä pyllykin oli ruvella, pari kertaa tuli kirkasta verta pyllystä pyyhkiessä, eli hiekka oli aiheuttanut jonkinlaisia nirhaumia. Kesällä kaikki oli hyvin, kun tyttö oli kotona, mutta nyt tämä taas alkoi.
Ärsyttää! Olen monta kertaa sanonut tädeille asiasta ja vaan voivottelevat. Miten vaikeeta voi olla kieltää sitä lasta syömästä sitä hiekkaa? Ymmärrän, että kaikkea ei voi huomata, mutta jos ongelma on päivittäinen luulisi että siihen kiinnitettäisiin enemmän huomiota. Muutama päivä sitten, kun menin tyttöä hakemaan, hän seisoi parin metrin päässä hoitajasta, suu TÄYNNÄ hiekkaa! Näin itse jo pitkältä mitä suussa on. Asenne taitaa vaan kaikilla olla tyyliin: "Lapset nyt vaan syö hiekkaa, eihän siihen kuole, saapahan vaststuskykyä.."
En ole nipo äiti ja lika yms kuuluu asiaan kun leikitään ulkona, mutta siinä vaiheessa kun tulee terveydellisiä ongelmia niin tämän tyyppisiin "normaaleihin" asioihin on puututtava. Maaperässäkin on terveydelle haitallisia bakteereita, mm. listeria ja jos mielinmäärin syö sitä hiekkaa voisi olettaa (en tiedä), että riski sairastua johonkin on suurempi.
Mitä teen kun hoitajille puhuminen ei selvästikään auta? Miten sanon lapselle, että miksi ei pidä syödä sitä hiekkaa? Olen yrittänyt sanoa, että maha tulee kipeäksi yms..
Kommentit (16)
ongelmia, lähinnä mietin siis hampaita? Kiviäkin hän joskus pitää suussa, mutta niiden kohdalla taas pelkään, että joutuu kurkkuun kun on aika riehakas leikkijä.. Ei ole oikeastaan muita ongelmia ollut, enkä usko että lapsessa olisi varsinaista "vikaa", mutta huolestuttaa vaan mitä tuo suuri määrä hiekkaa tekee suolistolle :(
Ap
Kun kyse on kolmevuotiaasta, niin kyllä se vain on päiväkodissa työntekijöiden asia valvoa, ettei hän hiekkaa syö. Kun "tädeille" puhuminen ei tunnu auttavan, ota yhteyttä päiväkodin johtajaan ja neuvolaan. Luulisi, että viimeistään soitto neuvolasta päiväkodin johtajalle saa tapahtumaan.
Taidan taas ottaa asian esille ryhmän hoitajien kanssa, mutta tiukempaan sävyyn. Jos ongelma jatkuu, otan yhteyttä johtajaan, 3v neuvolakin on kohta ja voin silloin ottaa sielläkin asian taas esille. (mainitsin siitä jo 2v neuvolassa, mutta silloin ongelma ei ollut ihan näin paha)
onko AP lapsi muuten jotenkin kehitysvammainen tai hitaasti kehittynyt?
Ongelmaa pitää hakea jostain muualta kuin hoitajista.
ap:n mielestä päivähoitajien pitäisi tehdä? Jos lapselle on sanottu SATA kertaa että älä syö hiekkaa ja aina vaan lapioi sitä suunsa täyteen! Lapsi on laitettu "jäähylle" penkille, on puhuteltu, on tehty vaikka ja mitä ja mistään ei ole apua, tämä vaan kiskoo hiekkaa kaksin käsin heti kun selkänsä kääntää. Osaa jopa mennä kiipeilytelineen taakse piiloon sitä syömään.
nyt ainkaan kiviin vaihda. Eiköhän siinä hommassa hajoa hampaat jos ei tukehdu sitä ennen. Tiukasti puhut hoitajille, että on vahdittava. Voisit tietysti myös yrittää puhua lapselle ja vaikka kerätä tarroja asian tiimoilta. Ja ihan normaalilapsi, ehkä se hiekka on siitä hyvää.
Kannattaisi selvittää, ettei ole mitään ravinto-ongelmaa tms. Hiekan syöminen ei todellakaan ole normaalia.
En ole urani aikana nähnyt ketään kolmevuotiasta, joka söis ihan urakalla hiekkaa!
3-vuotias on jo niin ovela, että osaa välttää paheksuvat katseet hiekkaa suuhunsa tunkiessaan. Totuus paljastuu kotona kun kakassa on hiekkaa. Meillä myös ulosteen mukana tuli verta. Hiekan syöminen loppui seuraavan talven aikana kun oli lunta maassa.
Poika on ihan terve niin fyysisesti kuin psyykkisestikin. Reipas, ihana alakoululainen. Että painukaapa v*ttuun te jotka huutelette, ettei 3-vuotias hiekansyöjä ole normaali, ette vaan taida itse olla.
"Ärsyttää! Olen monta kertaa sanonut tädeille asiasta ja vaan voivottelevat."
Siis kelle tädeille? Onko sun vanhempiesi sisaruksia siellä töissä?
Vai tarkoitatko kenties HOITOHENKILÖKUNTAA eli HOITAJIA ja LASTENTARHANOPETTAJIA?
Oma tyttäreni ei syönnyt hiekkaa vauvana, mutta 3-vuotiaana söi hiekkaa kun näki, että pienemmät syö.
Nyt 1-vuotias poikani syö hiekkaa ja oon antanut syödä. Linjan oon vetänyt siihen, että sieniä ei syödä.
Voisko hiekan syönti johtua puutostilasta? Meillä taitaa itsellä olla syyn'ä puhkeavat hampaat
Mitä ap:n mielestä päivähoitajien pitäisi tehdä? Jos lapselle on sanottu SATA kertaa että älä syö hiekkaa ja aina vaan lapioi sitä suunsa täyteen! Lapsi on laitettu "jäähylle" penkille, on puhuteltu, on tehty vaikka ja mitä ja mistään ei ole apua, tämä vaan kiskoo hiekkaa kaksin käsin heti kun selkänsä kääntää. Osaa jopa mennä kiipeilytelineen taakse piiloon sitä syömään.
Ne ovat päiväkodissa kasvatusalan ammattilaisia. On se nyt kumma, jos eivät kolmevuotiaalle pärjää! Yleensä pahatkin tavat saadaan kitkettyä, kun ollaan jonkun aikaa tarkkoina ja ihan kirjaimellisesti estetään se syöminen eikä vain vähän kiellellä.
Meillä oli vähän vastaavaa ongelmaa eskarin kanssa , joka söi hihaa niin, että se oli kyynärpäätä myöten märkä (ei ole ihan "normaali" lapsi, vaan oli tuetussa eskarissa). Sanoin, että nyt kaikkien työntekijöiden on sitouduttava siihen, että tämä loppuu, pelkkä muodon vuoksi kieltely ei riitä. Muutamassa päivässä saatiin tapa kitkettyä.
Ymmärrän kyllä huolen hyvinkin koska eihän se ole millään tavalla hyvä asia jos hiekkaa menee litratolkulla. Minusta on vähän väärin rueta tässä syyllistämään päiväkodin henkilökuntaa siitä, kun joskus ei vaan auta se kieltäminen! Olen itse työskennellyt päiväkodissa ja valitettavasti kädet eivät riitä vahtia jokaisen lapsen menoa jokainen sekunti ja asiat kerkeävät tapahtua niin nopeasti kun selkänsä kääntää. Olemme kyllä alan ammattilaisia mutta joskus jopa muut lapsiin perehtyneet ja paremmin opiskelleet eivät ole keksineet tähän pulmaan ratkaisua ja kertonut että kaikkea ollaan kokeiltu kyllä. Ei purkan syönti, vahtiminen ja kieltäminen, yritetään lapsi ottaa muuhun leikkiin mukaan ja ajatukset muualle kun hiekka maistuu, kokeiltu olla kieltämättä, tarjottu syötävää ja pohdittu esim. vitamiinien puutostilasta ei, ei sitten mikään auta. Näillä toki helpoittanut on mutta asiat eivät ole aina niin mustavalkoisia :)
Yleensä hiekkaa on syöty tuossa iässä jo niin paljon että se ei enää kiinnosta. Voit ehdottaa tytölle vaihtokauppaa eli saa pitää yhtä pientä kiveä suussa ulkona mutta sisällä ei. Että etsii oikein kauniin hienon pyöreän kiven ja sitten käyttää sitä. Meillä poika kulki kivi suussa pari vuotta mutta on nyt ihan normaali datanomi :)